Ворожі обстріли та скандал з НАБУ і САП: як у черкаських медіа та телеграм-пабліках висвітлюють суспільно важливі події
Хайп на обстрілах і мовчанка про послаблення незалежності НАБУ та САП. Про що пишуть черкаські телеграм-канали та чим це відрізняється від подання інформації класичними медіа? Ми проаналізували контент шести телеграм-каналів черкаських медіа, а також двох найпопулярніших пабліків регіону в телеграмі. Розповідаємо, як різниться подана інформація, а також про головні маніпуляції та тенденції, які вдалося зафіксувати.
Телеграм-канали черкаських медіа: стисло про події в області
Більшість онлайнових видань Черкас мають власні телеграм-канали. Зокрема, йдеться про медіа “Суспільне Черкаси”, “18000”, “Про все”, “Вичерпно”, “Прочерк”, “ВІККА” та “Нова доба”. Найбільша кількість читачів у телеграм-каналі Суспільне Черкаси – 27 047 підписників; “18000” – 18 238 читачів; “Про все” – 13 177 підписників; “Прочерк” – 6495 читачів; “Вичерпно” – 2581 читач; “Нова Доба” – 1346 підписників. Закриває рейтинг медіа “ВІККА”, телеграм-канал якого налічує 1254 підписники.
Телеграм-канали медіа передусім доносять аудиторії новини про Черкаси та область. Також тут можна натрапити на повідомлення і про загальноукраїнські події, зокрема укази президента, призначення, наслідки обстрілів в інших регіонах тощо.
Новини в телеграм-каналах медіа подають стисло, про головне. У повідомленні залишають покликання на сайт або ютуб, коли йдеться про відео. Рекламу маркують відповідною плашкою – зазвичай у кінці допису. Також усі медіа, крім ВІККА, у власних телеграм-каналах повідомляють про повітряну тривогу. “Суспільне Черкаси”, крім власних новин, часто репостить новини національного каналу “Суспільне” або ж колег з інших регіонів.

У телеграм-каналі “Суспільне Черкаси” є як регіональні, так і національні новини. Скриншот: телеграм-канал медіа
У проаналізованих каналах фейків чи маніпуляцій ми не виявили.
Найпопулярніші телеграм-канали Черкас: маніпуляції та анонімність
У телеграмі є не лише новинні пабліки, які належать медіа. Є й інші. Причому ці “інші” мають значно більшу аудиторію, аніж професійні медіа. Так, паблік “Труха Черкаси” має в активі 135 455 читачів, його головний конкурент News Cherkassy – 141 206 підписників.
“Труха Черкаси” – такий собі “філіал” популярної групи каналів в Україні з однойменною назвою “Труха”. Тривалий час “Труха” була анонімним проєктом. У 2022 році її обличчям став Максим Лавриненко – його почали представляти як засновника, крім того, канал почав публікувати дописи від його імені. Головний паблік мережі “Труха Україна” налічує на сьогодні 3,3 млн аудиторії та є одним з найпопулярніших. Хто веде паблік “Труха Черкаси”, донині невідомо.
Однією з особливостей пабліків мережі “Труха”, зокрема й черкаського, є те, що людям платять за надісланий контент. Через це в ньому часто можна спостерігати дописи, які непритаманні класичним новинним каналам. Особливо коли це стосується наслідків обстрілів. Ці приклади ми розглянемо пізніше.

Приклад, як черкаська “Труха” закликає давати їй новини за гроші. Скриншот: телеграм-канал “Труха Черкаси”
У пабліку News Cherkassy люди можуть надсилати контент адміністрації, яка вже далі опублікує його. Втім, гроші за це не заплатить. Зазвичай у телеграм-каналі можна знайти різні новини, повідомлення, що стосуються безпосередньо Черкас та області. Також публікують і інформацію про інші регіони. Здебільшого це можуть бути різні скандали, наслідки обстрілів тощо. Повідомлення в телеграм-каналі відрізняється від новин у медіа насамперед поданням – це можуть бути оперативні фото з ДТП, звернення від читачів тощо.

Допис про підозру чоловіку з Волині, який напав на представника ТЦК з лопатою. Скриншот: News Cherkassy

Допис про те, як чистять пісок на пляжі в Черкасах, створений на основі звернення читача. Скриншот: News Cherkassy
Також паблік News Cherkassy відомий тим, що часто використовує для публікацій контент інших медіа, неналежно посилаючись на них. Так, адміністратори не завжди маркують його, а коли й указують джерело, то без клікабельного покликання.

News Cherkassy не завжди посилається на першоджерело – медіа. А коли й робить це, то без прямого посилання. Скриншот: News Cherkassy
Як черкаські телеграм-канали висвітлюють обстріли
Масовані обстріли території України, зокрема Черкащини, відбуваються ледь не щодня. Телеграм-канали є одним з основних джерел інформації, з якого черкасці можуть зрозуміти актуальну ситуацію в повітрі. Канали черкаських медіа повідомляють про повітряну тривогу, покликаючись на офіційні джерела, наприклад Повітряні сили чи голову Черкаської ОВА Ігоря Табурця. Щодо наслідків атак, то в телеграм-каналах видань не поширюють місць прильотів і чітко дотримуються журналістської етики та рекомендацій Генштабу.

Повідомлення про повітряну тривогу в каналі “18000 | Шо там у Черкасах?”. Скриншот: телеграм-канал медіа
Новинні пабліки, власниками яких не є медіа, натомість часто не соромляться рекламувати щось “під обгорткою” обстрілів. Утім, і це не все – публікація фото чи відео наслідків обстрілів до офіційних коментарів також є звичайною систематичною практикою.
Так, наприкінці червня “Труха Черкаси” опублікував допис про можливий нічний удар. Для віжуалу паблік використав скриншот ТСН з людиною у військовій формі, обличчя якої заблюрили. У дописі йшлося про те, що нібито невідомий військовий “опублікував точний список цілей”, які атакуватиме Росія. Користувачам пропонували перейти за посиланням – проте замість майбутніх цілей ворога їх чекав інший паблік, де цієї інформації насправді немає. Допис був маніпуляцією та несумлінною рекламою.

“Труха Черкаси” обіцяє “точний список цілей” ворога, насправді рекламуючи інший канал. Скриншот: телеграм-канал “Труха Черкаси”
І це не єдиний приклад, як “Труха Черкаси” маніпулює темою обстрілів чи їхніх наслідків. Так, в одному з дописів, який опублікували в червні, містян просили підтвердити свій район. Це нібито потрібно через “масовану чистку русні з каналу”. Матеріал мав примітку “промо”. Назви районів були посиланнями на геть інший телеграм-канал.

Допис на тему обстрілів, який насправді рекламує інший телеграм-канал. Скриншот: телеграм-канал “Труха Черкаси”
Також час від часу “Труха Черкаси” публікує наслідки прильотів. Зазвичай паблік блюрить чутливу інформацію, яку може використати ворог. Попри це після публікації відео “кочують” у ворожі пабліки, у яких росіяни радіють успіхам від результатів ракетно-дронових атак. Вочевидь саме цю інформацію власникам пабліка надсилають користувачі, ймовірно, за гроші.
У телеграм-каналі News Cherkassy ситуація з рекламою пабліків “під обгорткою” обстрілів дещо ліпша. Побачити її можна не так часто, але вона все-таки є. Так, в одному з дописів паблік запевняє, що ворог готує “наймасштабніший обстріл з початку війни”. Нібито “задля безпеки” адміни пропонують містянам підписатися на паблік “Реальна війна”.

Реклама пабліка в іншому пабліку. Скриншот: телеграм-канал News Cherkassy
Щодо оприлюднення фотографій прильотів, то цей телеграм-канал намагається тримати, як і медіа, інформаційну тишу. Одного разу адміністрація пабліка навіть заявляла, що “фото та відео публічно не розміщують”.
Скандал з НАБУ та САП: поки медіа інформують, пабліки мовчать
Події навколо зменшення повноважень Національного антикорупційного бюро та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури – останнім часом топтема як у національних медіа, так і в регіонах, зокрема Черкасах.
Удень 22 липня депутати підтримали цей законопроєкт, а ввечері того ж дня його підписав Володимир Зеленський. Це сколихнуло левову частину українського суспільства. Ще до рішення президента люди масово вийшли на мітинги, зокрема в Києві, Одесі, Дніпрі, Львові та інших містах.
Українці, здебільшого молодь, закликали президента накласти вето на законопроєкт та “забрати руки геть від НАБУ і САП”. Черкаські медіа активно під'єдналися до цієї теми. Так, низка регіональних видань, зокрема 18000 та Суспільне Черкаси писали про ситуацію із законом на своєму сайті та дублювали повідомлення в телеграм-канал. Цю подію також висвітлювали в телеграмі “Вичерпно”, “Прочерк”, “Про все” та ВІККА. У “Новій Добі” публікацій безпосередньо про закон № 12414 не було.
Що в цей час публікували черкаські телеграм-канали, які не належать медіа? “Труха Черкаси” з посиланням на водоканал, наприклад, розповідав, як чоловік у Черкасах мив велосипед у фонтані.

Новина про те, як чоловік мив велосипед у фонтані, на тлі національних новин про ухвалення резонансного закону № 12414. Скриншот: “Труха Черкаси”
Аналогічно протягом вечора і навіть після підписання закону президентом України жодних публікацій на цю тему не було. Це попри те, що “Труха Черкаси” стабільно публікує загальноукраїнські новини.

Новина про регулювання грального бізнесу в “Труха Черкаси”. Скриншот: телеграм-паблік
News Cherkassy також майже нічого не писав про події 22 липня. Натомість наступного дня адміністратори опублікували допис, що президент України Володимир Зеленський зустрівся з керівниками українських правоохоронних органів, з компліментарним гаслом: “Всі ми чуємо, що каже суспільство”.

Новина про зустріч Зеленського з правоохоронцями. Скриншот: телеграм-канал News Cherkassy
Також у Черкасах увечері 23 липня відбулась акція протесту проти законопроєкту №12414. Цю подію висвітлювали майже всі місцеві медіа. Крім того, про неї повідомляли й телеграм-пабліки. Наприклад, News Cherkassy зробив про це два нейтральних дописи.
“Труха Черкаси” також запостив анонс акції в місті проти підписання законопроєкту. Щоправда, за пів години до її початку.

“Труха Черкаси” проанонсував акцію за пів години до її початку. Скриншот: паблік “Труха Черкаси”
А згодом на каналі опублікували відео з “обстановкою” на мітингу. Зокрема, у дописі зазначали, що учасники акції вигукують рядки з пісні Сергія Жадана.
***
Отже, на відміну від офіційних телеграм-каналів черкаських видань, в інших новинних пабліках можна досить часто знайти маніпулювання суспільною думкою. Причому інколи для цієї маніпуляції досить просто мовчати й не переповідати резонансні події. Це свідчить про певну тенденцію контролю контенту телеграм-каналів, зокрема “Трухи”, яка має дуже велику аудиторію і за логікою вплив. Водночас черкаські медіа активно долучалися до висвітлення подій, які пов’язані зі скандальним законопроєктом №12414, та безпосередньої участі в протестах.
Окрім того, в пабліках, які не належать медіа, ми знайшли маніпуляції – коли під час обстрілів в обгортці новин про “точні цілі ворога” рекламують інші телеграм-канали. На тлі регулярних атак ворога це є грою на емоціях українців, тоді як якісні видання собі цього не дозволяють, з повагою ставлячись до читача. Це вкотре свідчить про важливість існування професійних медіа, які відповідально ставляться до аудиторії.
Єлєна Щепак, регіональна представниця Інституту масової інформації в Черкаській області, Денис Непогодьєв, журналіст
Help us be even more cool!