ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Висвітлення виборів: правила західного журналіста

18.03.2013, 02:27
Вибори в будь-якій країні — це подія, яка не обходить стороною жодне видання, навіть якщо результат виборів відомий заздалегідь. Західні журналісти дуже трепетно ??ставляться до висвітлення виборів.
 
Вони намагаються залишатися достовірним джерелом інформації та інформувати аудиторію про важливі моменти, про політиків та їх обіцянки, а також пояснювати, як влаштована система виборів. ЗМІ в розумінні західних журналістів зобов'язані відстежувати порушення в процесі виборів. Вони також повинні надавати електорату можливість висловити свої погляди. Можливо, для журналістів з Росії, Білорусі чи Казахстану це, з урахуванням місцевої специфіки, звучить аж надто ідеалістично. І все ж — ніколи не пізно спробувати застосувати стандарти західних ЗМІ при висвітленні виборів або хоча б знати про їх існування. Нехай рекомендації в цій статті будуть ідеалом, до якого можна прагнути.
 
Розуміння процесу виборів
 
Це очевидно: якщо ви висвітлюєте вибори, потрібно розуміти, як функціонує ця система. Інакше ви не зможете достовірно розповідати про проблеми або порушення. Наприклад, необхідно розуміти такі моменти:
 
- Як проходить реєстрація виборців?
 
- Кому заборонено голосувати (людям, які не є громадянами країни, психічно хворим людям, ув'язненим)?
 
- За якими правилами проходить реєстрація кандидатів і чи всі кандидати змогли зареєструватися?
 
- Яким чином відбувається фінансування передвиборчих кампаній?
 
- Чи зобов'язані кандидати декларувати свої доходи?
 
- Чи застережена законом максимальна сума пожертвувань на передвиборчу кампанію?
 
- Чи фінансуються кампанії політичних партій державою?
 
- Як формуються виборчі округи?
 
- Чи були в недавньому часі змінені кордони округів?
 
- Хто повинен штрафувати кандидатів або партії при порушенні правил?
 
- Чи залежить ця організація (наприклад, виборча комісія) від уряду?
 
- Як і ким призначається керівництво контролюючої організації?
 
Дотримуйтесь рівноваги
 
Дотримання рівноваги при висвітленні виборів означає, що журналісти повинні намагатися включити думки всіх основних політичних партій у свій матеріал. Якщо кандидат робить передвиборну обіцянку, важливо показати, як на це реагують інші кандидати і виборці. У людей має бути можливість відповісти на неоднозначні твердження. Звичайно, завжди можна більш докладно висвітлити ту чи іншу сторону в залежності від значимості новинного приводу. Але при аналогічних подіях інші партії повинні отримувати з боку журналістів таку ж увагу.
 
Звертайте увагу на теми, а не тільки на окремих політиків
 
Занадто часто висвітлення виборів обмежується розповідями про політиків, їх промови і гаслах. Замість того, щоб розповідати про обіцянки політиків, можна спробувати з'ясувати, чого від політиків очікують прості громадяни. Суть цієї ідеї в тому, що ви даєте висловитися простим людям. Такий підхід також може допомогти виборцям зрозуміти, чим відрізняються один від одного різні політичні партії, і прийняти в день виборів рішення, засноване на отриманої інформації.
 
- Поговоріть з різними людьми у своєму окрузі або місті з чоловіками, жінками, зі старими і молодими, з багатими і бідними.
 
- Дізнайтеся, які моменти для них найбільш важливі.
 
- Запитайте політиків із різних партій, що вони хочуть зробити з цих питань.
 
- При можливості поговоріть з незалежними експертами та громадськими організаціями і дізнайтеся їх думку про заходи, які необхідно вжити для вирішення цих конкретних питань. Для тих, хто розуміє англійську, радимо переглянути рекомендації Media & Elections.
 
Створюйте контекст для політичних мітингів і промов
 
Якщо ви пишете про передвиборчий мітинг, не треба просто описувати, що і ким було сказано, інакше ви станете рупором для політиків. Замість цього, постарайтеся помістити подію в контекст.
 
- Повідомте, де і коли пройшла подія.
 
- Дайте свою оцінку кількості присутніх.
 
- Опишіть, хто був на мітингу, які соціальні шари і угруповання переважали.
 
- Розпитайте людей про те, що вони думають з приводу події в цілому або конкретного виступу.
 
- Запитайте у присутніх, чого їм не вистачило у виступі, які теми їх хвилюють.
 
- Додайте фонової інформації про кандидатів і про їх попередні передвиборчі обіцянки, уточніть, чи були вони виконані.
 
- Поспілкуйтеся з іншими політиками і виборцями і дізнайтеся їх думку про виступ конкретного кандидата.
 
Відповідально ставтеся до висвітлення агресивних промов
 
Політики часто використовують агресію при виступі, намагаючись образити інших кандидатів або партії, або ж цілі етичні групи, що підтримують інші партії. Важливо висвітлювати агресивні виступи так, щоб це не призводило до конфліктів.
 
- Розбавте свій матеріал коментарями сторін, на які була спрямована агресія.
 
- Постарайтеся включити в матеріал коментарі людей на вулиці (зі свого досвіду скажу: незалежно від своєї політичної оріантаціі, звичайні люди на вулиці часто обурені агресивною поведінкою політиків).
 
- Зверніться за коментарем до шанованої громадської фігури, що закликає до збереження миру. Це може бути, наприклад, священик, музикант або футболіст.
 
Проаналізуйте минулі обіцянки уряду і опозиції — і їх виконання
 
Деякі журналісти бояться аналізувати і критикувати чинний уряд. Але ж у цьому й полягає завдання журналістів.
 
- Чи виконав уряд свої обіцянки? Журналісти повинні донести цю інформацію до людей, щоб вони могли прийняти рішення про те, голосувати за чинний уряд ще раз чи ні.
 
- Також зверніть увагу на те, яку роль відігравала опозиція під час попереднього терміну. Чи були представлені альтернативні ідеї та пропозиції? Чи брали участь опозиційні політики в дебатах?
 
Не забувайте про маленькі партії
 
На багатьох виборах домінують дві основні партії, які і отримують максимум уваги з боку ЗМІ. Постарайтеся дотримати рівновагу і розповісти й про невеликі партії, які можуть бути цікаві деяким нечисленним групам населення або мати значення в окремих регіонах. Адже одна з невеликих партій може увійти в урядову коаліцію або служити противагою в парламенті.
 
Не концентруйтеся на одних експертах
 
Журналісти нерідко звертаються за інтерв'ю до експертів, такич як голова виборчкому, щоб дізнатися подробиці організації виборів. Звичайно, такі експерти можуть розповісти щось корисне, але найчастіше вони переслідують власні інтереси.
 
- Обов'язково спілкуйтеся з неурядовими організаціями, що займаються питаннями розвитку громадянського суспільства, а також з незалежними організаціями, які спостерігають за проведенням виборів.
 
- Поговоріть з групами людей, яких організація виборів стосується безпосередньо. Наприклад, якщо ви хочете з'ясувати подробиці підготовки транспортування інвалідів на виборчі дільниці, зверніться безпосередньо до них і дізнайтеся, чи отримали вони всю необхідну інформацію про те, як дістатися до дільниць. Включіть ці короткі опитування перед інтерв'ю з експертом, якщо ви працюєте на радіо чи телебаченні, або згадайте їх в своїй статті. Розмаїття думок означає не тільки більш якісну журналістську роботу, але і більш живий матеріал.
 
Журналісти повинні залишатися нейтральними. Не намагайтеся ходити на партійні мітинги або носити одяг з партійною символікою перед виборами.
 
Неважливо, наскільки затятим прихильником тієї чи іншої партії ви є, демонстрація ваших політичних уподобань підриває вашу репутацію незалежного журналіста. Багато хто просто не буде спілкуватися з журналістом, який явно підтримує якусь конкретну партію. І навіть якщо ваші політичні уподобання не впливають на якість ваших матеріалів, з боку це виглядатиме інакше.
 
Не повідомляйте неперевірених чуток
 
Невірна інформація може привести до непотрібної напруги або навіть до насильства. При подачі матеріалу у вас завжди повинно бути мінімум два незалежних і достовірних джерела інформації, на які ви можете послатися.
 
Що би почитати:
 
- Список ЮНЕСКО (англійською) з перерахуванням ресурсів з висвітлення виборів;
 
Election Reporting Handbook від Міжнародної федерації журналістів.
 
У другій частині цього матеріалу ми розповімо про те, як висвітлювати вибори безпосередньо в день їх проведення
 
Автор: Кейт Хейсайн
Джерело: DEUTSCHE WELLE 
Оригінал публікацій: Election reporting dos and don’ts – before the polls
Редактор: Наталя Карбасова
 
Liked the article?
Help us be even more cool!