Чорна скриня видалених постів. Що видаляють українські телеграм-канали
Засновник Telegram, росіянин Павло Дуров повідомив, що 2024 року його месенджер досяг позначки понад 1 млрд активних користувачів щомісяця. Крім того, Дуров хвалився, що залученість користувачів постійно зростає, а сама компанія у 2024 році отримала прибуток $547 млн. Водночас експерти з безпеки постійно наголошують, що застосунок має чимало вразливостей щодо безпеки, російських зв'язків, але це не зупиняє українців від користування та високого рівня довіри до телеграм-каналів, навіть якщо такі канали повністю анонімні.
Останні дані опитування медіаспоживання засвідчили, що українці стали частіше користуватися телеграмом і лише за рік аудиторія українських користувачів зросла із 75% до 81%. Українські фактчекери, дослідники медіа неодноразово фіксували, що телеграм-канали містили дискредитацію мобілізації, публікували чутливий контент, приховану рекламу на користь політиків чи бізнесу або ж, навпаки, чорний піар.
Дослідники Інституту масової інформації (ІМІ) також фіксували, що серед усього контенту трапляються гіперболізація подій, емоційні закиди та фейкова інформація, які адміни анонімних каналів запускають усвідомлено для накручування аудиторії. ІМІ вирішив дослідити, що видаляють анонімні новинні телеграм-канали в українському сегменті*.
Зачищення телеграмів. Що видаляють адміни
У середньому телеграм-канали–“мільйонники” постять, а потім видаляють близько 13% свого контенту. Дослідники Інституту масової інформації зафіксували, що в моніторинговий період* найбільше контенту було видалено в телеграм-каналі Times of Ukraine – 58% загальної кількості опублікованих постів. Трішки менше видаляли свій контент після публікації телеграм-канали “Инсайдер UA” (28%) та “Всевидящее ОКО” (17% контенту). Найнижчі показники видалених постів сягають 2–3% у таких каналах, як “Реальна Війна”, “Реальний Київ”, “Україна Сейчас” та “Київ ІНФО”.
У каналах “Труха⚡️Україна”, “Инсайдер UA”, “Україна Online” та “Тризуб” переважна більшість видаленого контенту стосувалася повідомлень, які містили інформацію про оголошення чи відбій повітряної тривоги, рух БпЛА або ракет, інформацію про вибух чи роботу ППО. В інших каналах-“мільйонниках” переважна більшість видаленого контенту стосувалася різних типів новин.
Що стосується швидкості видалення контенту, найоперативніше це роблять такі канали: “Україна Сейчас” – 73,5% видалених матеріалів зникають протягом першої години після публікації, “Київ ІНФО” – 71,5%, “Тризуб” – 73% та “Реальна Війна” – 66,5%. Зазвичай ці канали видаляють контент, який стосувався: бойових дій (включно з цитуванням російських джерел), інформації про наслідки російських обстрілів, міжнародних новин та кримінальної хроніки.
Паралельно існує також зовсім інша концепція тривалості життя постів. Наприклад, у телеграм-каналі “Реальний Київ” (1,3 млн підписників) більшість видалених повідомлень (61,5%) зникає лише після трьох діб з моменту публікації. Такі дописи з “триденним життям” часто мають ознаки прихованої реклами – на користь приватного бізнесу або політичних діячів. Згодом їх видаляють, ніби вони ніколи й не існували.
Дисклеймер ІМІ. В інфографіці представлено видалені пости, які мали контент, до неї не внесено видалених постів, які стосувались оголошення повітряної тривоги або відбою тривоги, руху БпЛА або ракет
Досить часто анонімні телеграм-канали подають свої пости з емоційно напруженими, тривожними заголовками, короткими фразами або не завжди логічним текстом. Крім того, в таких постах зазвичай відсутнє посилання на першоджерело. Вони можуть містити перекручені цитати, фейки чи псевдоінсайди, які залишають слід та хибне уявлення, навіть якщо їх швидко прибрали. Читачі, своєю чергою, не завжди перевіряють, що сталося з постом після прочитання, втім в аудиторії все ще може залишитись емоційне враження від прочитаного.
Експерти ІМІ фіксують, що така модель видалення контенту – це не випадкова одноразова помилка, а систематична стратегія взаємодії з аудиторією. Крім випадків, коли редакції можуть видалити пост випадково, також адміни промацують, які теми можуть заходити аудиторії, і залежно від реакції та охоплення вирішують, залишати й розкачувати чи видаляти певні теми та наративи.
Шокуй, накручуй, видаляй
У гонитві за сенсаціями та контентом, що шокує, телеграм-канали можуть стати ретрансляторами російської пропаганди. Так, неперевірені факти та відсутність достовірних джерел посприяли пропаганді РФ поширити російське повідомлення про те, що ЗСУ – аморальні ґвалтівники.
Скриншоти ІМІ
Телеграм-канал “Україна Сейчас” опублікував пост із цитуванням фітнес-моделі Анастасії Тереховської, що її начебто зґвалтували військові ЗСУ, коли вона хотіла вступити до війська. Такий пост у телеграмі містив лише цитування самої жінки без уточнення контексту. Також адміни не перевірили достовірності існування цієї людини, її зв’язків із ЗСУ, не взяли коментарів у неї самої й у правоохоронців. Через дві години пост було видалено. Але за годину після публікації цей інфопривід підхопили російські пропагандисти й почали масштабувати по своїй сітці та поширювати як черговий вид “злочинів ЗСУ”.
Інша стратегія – подання інфоприводу із залякування, поширення асоціативних зв'язків, які не мають стосунку до події. Телеграм-канал Times of Ukraine розмістив пост, де як перше речення подав залякування про теракт, хоча основний інфопривід стосувався зустрічі представника США з росіянами.

Скриншот ІМІ. Телеграм-канал Times of Ukraine. Пост опубліковано 25 квітня, о 14:41; видалено 27 квітня, об 11:21
Втім, адміни змоделювали цей пост із відверто маніпулятивним контентом, який має тригерні слова та формує недовіру до США, західних партнерів і непрямо поширює прокремлівський наратив про “таємну дружбу Заходу з Росією”.
Поширення напівправди чи псевдодослідження – це ще одна категорія контенту, який адміни анонімних телеграм-каналів згодом видаляють. Такі повідомлення подаються без джерела або з посиланням на абстрактних учених. Вони дозволяють привернути увагу, викликати емоції, але водночас сприяють поширенню напівправди й спотвореного уявлення про наукові факти. Цікавою спільною рисою цих повідомлень є те, що вони публікуються на світанку і видаляються близько сьомої ранку. Це перші години активності аудиторії, коли новини в телеграмі переглядаються “на автоматі”.
Скриншоти ІМІ з телеграм-каналу “Всевидящее ОКО”
У гонитві за сенсаційністю анонімні телеграм-канали також порушують права дітей і розпалюють мову ворожнечі. Ось приклад повідомлення, яке містило фотографію неповнолітнього разом з персональною інформацією, з посиланням начебто на інсайдерське джерело.

Скриншот та блюр ІМІ. Телеграм-канал “Инсайдер UA”
У цьому пості також була мова ворожнечі, заклики до агресії щодо неповнолітніх. І ще й звинувачення без рішення суду, що є порушенням презумпції невинуватості. Хоча пост був доступний менш ніж годину, його поширили близько 415 разів, і він мав майже 500 коментарів. Пост міг бути видалений через скарги про порушення правил щодо розголошення особистих даних.
Джинса, неналежне маркування та гральний бізнес
Кожен канал у моніторинговий період містив видалені пости, що мали ознаки замовності. Очікувано, що не всі телеграм-канали маркують такі пости коректно. Здебільшого такі тексти не мали жодного позначення або мали неналежне маркування, що, своєю чергою, не є очевидним для читачів та порушує ЗУ “Про рекламу”.
Моніторинг ІМІ зафіксував різноманіття таких видалених постів на будь-який смак: від гральних “лохотронів” до накручування каналів з подіями, у яких начебто принижували українців.
Щодо накручування, то це класичний приклад маніпулятивної стратегії телеграм-каналів, яка поєднує емоційний клікбейт та розпалювання ворожнечі. У цих випадках телеграм-канали використовували емоційні фрази для опису інших національностей: “польський хряк”, “російський нацист”, “руcняві буряти”. Крім того, використовуються емоційні тригери: “жорстоко побили”, “на колінах благав”, ”вибив скло”, ”військовий з фронту”.
Скриншот ІМІ. Телеграм-канал “Тризуб”. Пост опубліковано 25 квітня, о 19:00; видалено 27 квітня, о 18:51

Скриншот ІМІ. Телеграм-канал “Тризуб”. Пост опубліковано 24 квітня, о 19:00; видалено 26 квітня, о 18:50
Пости, які стосувалися конфлікту з поляком, розмістили кілька телеграмів: “Инсайдер UA”, “Реальна війна” (з маркуванням “реклама”), “Україна Online” (з маркуванням “промо”), “Всевидящее ОКО”, Times of Ukraine (з маркуванням “промо”).

Скриншот ІМІ. Телеграм-канал “Реальна війна”. Пост опубліковано 19 квітня, о 20:45; видалено 20 квітня, о 20:45
У цьому разі телеги неетично розкручували ситуацію та створювали відчуття приниження і, відповідно, розпалювали ворожнечу українців проти людей іншої національності. Усе це також створює ілюзію масових загроз українцям за кордоном. Часто такі історії не мають посилання на достовірне джерело або якісне медіа. Автори такого контенту не надають доказів, а натомість пропонують “повне відео” в іншому каналі.
Ще одна поширена стратегія – комерційна джинса, замаскована під дружню пораду. Наприклад, реклама алкоголю подається в супроводі фраз на кшталт “момент досконалості”, “міцна пропозиція” та з ненав’язливою візуалізацією. Зазвичай такі дописи не позначено як рекламу чи партнерський матеріал. Їх часто супроводжує приховане реферальне посилання, яке дозволяє рекламодавцю відстежити ефективність співпраці з телеграм-каналом. У результаті власники каналу, окрім фіксованої оплати за публікацію (часто на три дні), також отримують відсоток від кожної купівлі, здійсненої за індивідуальним посиланням.

Скриншот ІМІ. Телеграм-канал “Реальний Київ”. Пост опубліковано 19 квітня, о 10:20; видалено 22 квітня, о 10:20
Крім того, телеграм-канали тримали у своїй стрічці кілька днів приховану рекламу онлайн-курсів, маскуючи їх під історії успіху українців. У пості згадується псевдоісторія “успішного успіху” про українця, “який вразив Силіконову долину”.
Скриншот ІМІ. Телеграм-канал ”Инсайдер UA”, пост опубліковано 22 квітня, о 18:42; видалено 24 квітня, о 18:42. Телеграм-канал Times of Ukraine, пост опубліковано 22 квітня, о 20:00; видалено 24 квітня, о 19:58
Дослідники ІМІ фіксували раніше, що до заборони розміщення реклами грального бізнесу українські телеграм-канали масово публікували “азартну” рекламу з маніпулятивними закликами, де обіцяли новим гравцям “подарункові гроші”. Наразі таку рекламу адміни телеграм-каналу, наприклад, “Всевидящее ОКО” видаляють протягом дня або рівно через добу. Зазвичай у такій рекламі навіюється легкий спосіб заробітку лише за 100 грн, де гра “на бонусах” створює ілюзію безпеки та безризикової гри.
Скриншот ІМІ. Телеграм-канал “Всевидящее ОКО”. Всі дописи опубліковано 19 квітня, втім видалено в різний час: два дописи видалили в день публікації, 19 квітня, інші два – через добу, 20 квітня
Таке зачищення слідів публікації працює, коли рекламодавці отримали потрібну кількість переглядів та певну залученість нової аудиторії. Водночас канал залишається чистим та без постів, які містять просування нелегального грального бізнесу.
***
ІМІ рекомендує українцям споживати інформацію з якісних та перевірених джерел, зокрема з медіа, що входять до Білого списку або Мапи рекомендованих медіа. Такі редакції відповідають перед аудиторією та в разі неточностей чи оновлень повідомляють про це читачам. Натомість адміністратори анонімних телеграм-каналів можуть без пояснень видаляти публікації, не попереджаючи про це свою аудиторію. Анонімність унеможливлює зв’язок між читачами та контент-мейкерами, відповідно адміни таких каналів ніколи не можуть бути відповідальними перед аудиторією.
* Моніторинг охопив 12 найпопулярніших телеграм-каналів в українському сегменті, за даними Telemertrio, які працюють як новинні канали та мають понад 1 млн підписників: “Труха⚡️Україна”, Times of Ukraine, “Инсайдер UA”, “Реальна Війна”, “Реальний Київ”, “Україна Сейчас | УС: новини, політика, війна”, “Всевидящее ОКО”, “Україна Online”, “Телеграмна служба новин – Україна”, “Тризуб 🔱”, “Київ ІНФО | Новини Україна 🇺🇦”. Дослідження контенту проводилося з 19 до 25 квітня 2025 року включно. Видалені пости вдалося витягнути за допомогою сервісу Telemetrio та проаналізувати за допомогою власних роботизованих інструментів.
Help us be even more cool!