ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

"Жахлива" пандемія, "секретні" дані розвідки й фейк про УПЦ: як маніпулюють рівненські телеграм-канали

01.08.2025, 11:43
Ганна Калаур

Під час війни телеграм-канали стрімко здобули популярність і, згідно з дослідженням InMind у 2024 році, стали основним джерелом інформації для українців. Інформаційний простір Рівненщини останніми роками теж зазнав суттєвих трансформацій. У 2023 році дослідження ІМІ виявило, що телеграм-спільноти місцевих політиків іноді мали більшу аудиторію, ніж новинні телеграм-ресурси, що свідчило про інтерес громадськості до офіційної інформації. Однак ситуація змінилася: тепер телеграм-канали представників місцевої влади поступаються за кількістю підписників новинним паблікам, які за два роки значно наростили аудиторію та вдаються до різних хитрощів задля залучення нових підписників. Водночас в інформполі області виникають численні пабліки, які фактично не пропонують аудиторії унікального контенту, а натомість копіюють повідомлення з інших каналів й примудряються заробляти на рекламі. 

Ми зібрали добірку прикладів маніпуляцій з телеграм-каналів та виявів політичної заангажованості окремих з них за червень-липень 2025 року. Ці кейси не слід розглядати як поодинокі випадки, а радше як характерні риси телеграм-середовища, які важливо розпізнавати й не піддаватися їхньому впливу.

Фейк про пандемію в Україні й маніпуляція про напад з Білорусії

Нічні обстріли, війна, страшні ДТП, нещасні випадки – а тут ще й нова пандемія. Телеграм-канал "Типове Рівне" (50 тисяч підписників) лякає: "Жахлива пандемія суне на Україну – ще страшніша за COVID-19". У коментарях користувачі бідкаються: "Війна не доб’є – то пандемія доб’є", "Чому саме Україну?". Адміністратори ж намагаються підкріпити свої слова фрагментом інтерв’ю з відомим американським інвестором і філантропом Ворреном Баффетом, знаним також своєю участю у відбудові України.

Переглянувши оригінальний уривок англійською, можна легко переконатися, що "цитату" про Україну вигадали адміністратори телеграм-спільноти. Насправді ж Баффет говорив про всю планету, яка, на його думку, може зіткнутися з новою пандемією. Отже, повідомлення про страшну хворобу, яка в реальному часі суне на Україну, – це фейк. 

Адміністратори телеграм-каналу вигадали цитату про "страшну пандемію" в Україні. Скриншот з телеграм-каналу "Типове Рівне"

До речі, аналогічний фейк "На Україну насувається нова пандемія – ще страшніша за COVID-19" розмістили й на каналі "Рівне головне" (понад 169 тисяч підписників).

У цьому разі ми маємо одразу кілька маніпулятивних прийомів, які телеграм-канали використовують часто, але зазвичай не в одному повідомленні. По-перше, відразу привертає увагу емоційна маніпуляція – використання емоційно забарвленої лексики "жахлива" та "страшніша за COVID-19" у поєднанні з дією в теперішньому часі "суне" та "насувається" – усе, щоб створити відчуття терміновості та страху. 

Друга маніпуляція, навіть фейк, – це спотворення слів Воррена Баффета, третя – використання авторитету відомої особи задля підвищення довіри до неправдивої заяви. І останнє – автори телеграм-каналів свідомо змістили акцент на Україну, створивши штучний привід розмістити повідомлення в місцевому пабліку. Цей прийом часто застосовують локальні пабліки задля посилення емоційного впливу, спричинення тривоги саме для місцевої аудиторії. 

Перекручування висловлювань з метою вписати в них Рівненську область або виокремити її із загального контексту, по суті, теж стандартна маніпуляція, яку застосовують у телеграмі. Наприклад, паблік "Рівне Труха" (понад 65 тисяч підписників) 11 червня повідомив: "Росія під виглядом "навчань" у Білорусі може піти в наступ на Рівненську область, – заступник командира 3 ОШБр Жорін".

Адміністратори телеграм-каналу лякають лише населення Рівненщини загрозою наступу. Скриншот: телеграм-канал "Рівне Труха"

Цю цитату анонімні адміністратори пабліка змайстрували з інтерв’ю заступника командира 3 ОШБр Максима Жоріна каналу Times of Ukraine. Повна цитата звучить так: "Літні навчання рф у Білорусі можуть перерости в наступ на Київську, Волинську, Житомирську, Рівненську або Чернігівську область: таку загрозу теж потрібно мати на увазі, хоча вони ще не прийняли рішення, чи робити цю спробу". 

З одного боку, телеграм-канал не бреше, коли говорить про ймовірність наступу, з іншого – виокремлення Рівненської області додає зайвої тривоги місцевому населенню, створюючи враження, ніби напад з Білорусі може зачепити лише Рівненщину і що саме такий план можуть мати ворожі сили. 

Ще один приклад маніпуляцій із вписуванням "Рівненщини" – повідомлення про погодні умови, зокрема магнітні бурі. Так, телеграм-канал "Рівне Труха" 26 червня повідомив: "2-денна МАГНІТНА буря накриє Рівне. Під її впливом траплятимуться такі симптоми, як нудота, мігрені, апатія та загострення хронічних захворювань".

Адміністратори телеграм-каналу подали повідомлення так, наче магнітна буря накриє тільки Рівне. Скриншот: телеграм-канал "Рівне Труха"

Нам вдалося віднайти джерело інформації про погодне явище, однак виокремлення Рівного в цьому разі є маніпуляцією, адже це магнітна буря впливає на великі території чи навіть країни загалом, а не лише на конкретне місто. Вибірково виокремивши Рівне, телеграм-канал зміщує фокус і створює враження локальної загрози, що посилює увагу та емоційний відгук аудиторії.

Фейк американської політикині 

"Україна заборонила діяльність церкви московського патріархату, після чого США відмовилися постачати озброєння – про це заявила конгресвумен Анна Луна". Таке повідомлення зі скриншотом допису політикині в соцмережі Х 4 липня розмістив телеграм-канал "Рівне Головне". 

Адміністратори телеграм-каналу опублікували неправильно перекладене висловлювання американської політикині. Скриншот: телеграм-канал "Рівне Головне"

Однак такий переклад цитати помилковий. Насправді Анна Луна написала, що не Україна, а Володимир Зеленський заборонив діяльність православної церкви (очевидно, що вона мала на увазі УПЦ). По-друге, у її цитаті міститься особисте зобов’язання, а не офіційне рішення США: "Я можу обіцяти, що фінансування озброєння для вас не буде". Натомість поширений в українському інфопросторі варіант перекладу подається як факт припинення постачань зброї, вводить в оману й створює хибне враження про офіційну позицію американського уряду. Таке спотворення заяви може негативно впливати на громадську думку в Україні, породжувати паніку та ставати інструментом інформаційного впливу, вигідного країні-агресору РФ.

Крім того, власне, допис політикині містить неправдиву інформацію. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки вже спростував заяву Анни Луни, пояснивши, що УПЦ в Україні не заборонена: закон, який набув чинності 20 травня 2025 року, забороняє в Україні діяльність релігійних організацій, підпорядкованих російським релігійним центрам, тобто РПЦ. “Тобто заява Луни – це необґрунтована маніпуляція, яка перегукується з наративами голови МЗС РФ лаврова про "першопричини розв’язаної війни проти України", – йдеться в повідомленні центру. 

Політична реклама в пабліках

Матеріали, опубліковані як редакційні на замовлення третіх осіб за гроші або в обмін на інші вигоди, в медійній спільноті називають джинсою. Але тільки в тому разі, коли редакція медіа не позначила такий матеріал у зрозумілий для аудиторії спосіб як оплачений. Якщо в таких матеріалах вихваляють політика, розповідають про його досягнення, благодійність, працьовитість, відверто відбілюють його, коли він потрапив у якусь неприємну ситуацію тощо, перед вами, найімовірніше, політична джинса. І політичну джинсу, і політичну рекламу завжди створюють з однією метою – маніпуляція думкою громадськості для впливу на її політичні вподобання. 

Джинса в медіа – це нечесно щодо аудиторії, а ще – порушення Закону "Про рекламу". Втім, телеграм-канали не підлягають обов’язковій реєстрації як медіа, тож закон наразі не зобов’язує їх чітко маркувати рекламу. Хоча в Україні вже був випадок, коли Нацрада України з питань телебачення і радіомовлення реєструвала телеграм-канал як медіа, але поки що це виняток.

У рівненських пабліках у телеграмі ми виявили чимало публікацій з ознаками політичної реклами. Коли хвалебні оди політику з’являються один раз – це ще може бути випадковим повідомленням, в якому адміністратори чомусь побачили інфопривід. Коли ж політик періодично фігурує в стрічці – це вже може свідчити про заангажованість ресурсу. 

Так, експрезидент і нардеп Петро Порошенко "поселився" в телеграм-каналі "Рівне головне". Тут його називають "українським гетьманом" і повідомляють про політика лише хороше без жодної критики. На каналі ми знайшли чимало повідомлень про благодійні ініціативи експрезидента, його "вражаючі" виступи, законотворчість, боротьбу з владою тощо. Наприклад, у червні на ресурсі опублікували три рекламні тексти й про Порошенка і його фонд, який, як запевняє канал, "незважаючи на перешкоди з боку влади", посилює армію. 

Компліментарна публікація про Петра Порошенка. Скриншот: телеграм-канал "Рівне Головне"

Крім того, телеграм-канал публікував пости про Петра Порошенка, покликані "відбілити" його в суді стосовно накладених на експрезидента санкцій, і просував закритий телеграм-канал політика. 

Інший герой політичних дописів телеграм-каналу "Рівне головне" – експрем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Політика рекламували на каналі не так часто, як Петра Порошенка – ми знайшли три публікації у 2025 році. Ресурс показував Яценюка як благодійника, дипломата та патріота. Останній допис, опублікований 26 червня, повідомляв про те, як очолюваний Яценюком Київський безпековий форум провів подію на полях саміту НАТО. Усі публікації демонструють лише позитивні сторони політика і за своєю структурою нагадують звичайну політичну рекламу. 

Вочевидь зусиллями телеграм-каналів і медіа, які розміщують джинсу пана Яценюка, його команда прагне реанімувати політичну кар’єру експрем’єра.

Допис про Арсенія Яценюка рекламує його політичну активність. Скриншот: телеграм-канал "Рівне Головне"

Народний депутат від "Слуги народу" з Рівненщини Дмитро Соломчук регулярно з’являється в публікаціях з ознаками реклами на рівненському телеграм-каналі "РІВНЕ 1283 | RIVNE" (понад 124 тисячі підписників). Тут висвітлюються різні акції "гречкосійства" нардепа, які переважно відбуваються в його громадській приймальні: роздавання взуття жінкам, подарунків дітям тощо. Також ресурс повідомляв про великі черги біля його приймальні та робив репости з особистого телеграм-каналу депутата. У липні паблік оприлюднив інформацію про чергову акцію, яку Соломчук організував у Києві. 

Допис про нардепа Дмитра Соломчука фактично рекламує його політичну діяльність. Скриншот: телеграм-канал "РІВНЕ 1283 | RIVNE"

Попри чималу кількість піару політика на ресурсі ми не можемо назвати паблік заангажованим, адже поряд з рекламою може з’являтись і критика нардепа. Так, РІВНЕ 1283 | RIVNE повідомляв про те, як Соломчук відмовився підписувати лист-звернення до спікера парламенту про заборону релігійних організацій, пов’язаних з Росією, і розміщував журналістське розслідування про Соломчука. Тож схоже, що рекламна співпраця ресурсу з нардепом – явище ситуативне. 

Ще один політик, який часто з’являється на каналі "РІВНЕ 1283 | RIVNE", – в.о. мера Рівного Віктор Шакирзян. ІМІ вже повідомляв про те, які піар-стратегії він використовує в тіктоці та інших соцмережах. Зокрема, команда посадовця постійно знімає короткі ролики, в яких фігурує Шакирзян, який щось інспектує, відвідує чи проводить. Чимало з цих відео не мають жодної суспільної ваги, адже лише демонструють, що політик перевірив стан школи чи, скажімо, парку і відтак висвітлюють його в позитивному забарвленні – як "свого хлопця", господарника, а інколи й благодійника. Крім того, всі ці ролики мають особистий логотип Віктора Шакирзяна, який уже є елементом піару. Доречі, у липні РІВНЕ 1283 | RIVNE розмістив відео саме про перевірку Шакирзяном стану місцевого парку. Відео, опубліковане на каналі, по суті, є рекламним, зважаючи на те що мета ролика – показати Віктора Шакирзяна у вигідному світлі. 

Черговий компліментарний ролик з Віктором Шакирзяном демонструє аудиторії, який він господарник. Скриншот: телеграм-канал "РІВНЕ 1283 | RIVNE"

Маніпуляції із залучення підписників

Червень і липень були складними та виснажливими для українців: ворог щодня атакував повітряний простір сотнями дронів і ракет. Рівненські телеграм-канали активно інформували аудиторію про повітряні тривоги, пересування повітряних цілей, звуки вибухів, а водночас використовували цю напружену ситуацію для просування власних пабліків. Особливо віртуозно це робив канал "Рівне Труха".

Повідомлення на кшталт "МОЖЛИВИЙ УДАР ВНОЧІ! Сьогодні вночі, ймовірно, планується наймасштабніший обстріл за всю історію війни! – розвідка" регулярно з’являються на "Рівне Труха" і так само регулярно видаляються. Ймовірно, це робиться для створення ілюзії, що "наймасштабніший обстріл" може бути лише один. Так канал тримає аудиторію в постійній напрузі. 

Такі пости супроводжуються фото "розвідника" із заблюреним обличчям, який начебто поділився переліком закритих телеграм-спільнот, де мешканцям окремих міст нібито розкажуть про цілі ворога.

Маніпулятивний допис про "наймасштабніший обстріл", опублікований з метою зібрати підписки. Скриншот: телеграм-канал "Рівне Труха"

Проте за посиланнями криється прихований обман: щоб потрапити на "таємний канал", користувачеві треба спочатку пройти перевірку. Щойно споживач натисне на канал з "таємними цілями", йому надходитимуть нав’язливі повідомлення від бота з проханням пройти перевірку. Якщо ж відповідати на прості запитання бота (наприклад, стать), можна отримати не запрошення до того самого каналу, а посилання на нові й нові закриті канали. Насамкінець заявлений перелік цілей так ніде і не опублікується.

Так "Рівне Труха", маючи корисливу мету, маніпулює емоціями людей, які можуть у цей час перебувати під обстрілами. Крім того, що повідомлення про "наймасштабніший обстріл" провокують паніку та невизначеність, вони можуть підривати довіру до офіційної інформації (наприклад, від розвідки) та послаблювати суспільну стійкість. Ймовірно, поширення подібних маніпуляцій грає на руку і агресору, який зацікавлений у дестабілізації внутрішньої ситуації в Україні через інформаційні атаки.

До речі, Головне управління розвідки ніколи не публікувало таких повідомлень. Натомість такі однотипні пости ширяться телеграм-каналами мережі "Труха". 

До аналогічних маніпуляцій неодноразово вдавався й канал "РІВНЕ 1283 | RIVNE", наприклад повідомляючи: "У Рівному з’явився таємничий аналітик, який викриває всю правду". Натиснувши на посилання, підписник подолає той самий шлях, що й з "Трухою". До речі, надокучливі боти, які надсилатимуть запитання, використовують іконки та назви державних структур, "Дії" тощо. 

Приклад маніпулятивного допису, опублікованого з метою збільшити аудиторію якогось каналу. Скриншот: телеграм-канал "РІВНЕ 1283 | RIVNE"

Такі самі спроби отримати підписників телеграм-канали ховають за посиланнями на канали, які обіцяють надати доступ до радара, який начебто надає високоточний прогноз перебування БпЛА, чи за посиланнями на начебто прямі трансляції.

За посиланням на канал з начебто трансляцією поєдинку Усика криється канал "Соломія Шевченко". Скриншот: телеграм-канал "РІВНЕ 1283 | RIVNE"

Реклама казино

Промоніторивши стрічки чотирьох найпопулярніших телеграм-каналів Рівненщини за два місяці, ми виявили тільки один випадок реклами онлайн-казино – на телеграм-каналі "Рівне Труха". Також ми з’ясували, що деякі ресурси, а саме телеграм-канал "РІВНЕ 1283 | RIVNE", стверджують, що не публікують такої реклами. "Ми не рекламуємо казино і тому подібні заклади", – йдеться в дописі "РІВНЕ 1283 | RIVNE". 

У дописі з рекламою азартних ігор, опублікованому в пабліку "Рівне Труха" 20 липня, використано притаманну для такої реклами маніпуляцію про високі заробітки на кшталт "виграв 26.647грн з 200 грн в цих іграх!". На підтвердження такого "заробітку" демонструється скриншот повідомлення начебто від "Олега", який добряче заробив на онлайн-іграх і тепер може не ходити місяць на роботу. 

Приклад реклами онлайн-казино з використанням маніпуляцій. Скриншот: телеграм-канал "Рівне Труха"

А вже через кілька днів після появи цього повідомлення Держагентство з контролю грального та лотерейного бізнесу в Україні PlayCity оштрафувало телеграм-канал "Труха Україна" на 4,8 млн гривень за порушення закону про рекламу азартних ігор. До речі, телеграм-канал "Рівне Труха" є частиною мережі пабліків "Труха", які охоплюють усі регіони України. 

Як повідомляв ІМІ, фахівці держагентства виявили, що "Труха Україна" систематично рекламував азартні ігри з порушенням закону. Зокрема, канал не зареєстрований у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа, що є обов’язковим для легальної реклами; використовував маніпулятивні фрази типу "виграла 2100 грн зі 100", "підписник забрав 17 тисяч" – що вводить в оману; не публікував попередження про лудоманію.

Міністерство цифрової трансформації також зауважило, що це перший, але не останній успішний кейс і сигнал для блогерів та власників телеграм-каналів: "Закон єдиний для всіх – і кожне порушення матиме наслідки". 

Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області

 

 
Liked the article?
Help us be even more cool!