ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Щоб не стихли голоси: як харківські медіа живуть і пишуть у 2025 році

Початок 2025 року став серйозним випробуванням для незалежних медіа Харкова. Зменшення фінансування і новини зі Сполучених Штатів Америки на тлі загальної нестабільності у світі боляче вдарили по всіх – редакціях, журналістах та й самій можливості тримати інформпростір живим і правдивим. Хтось був змушений скоротити співробітників, хтось випускати менше матеріалів – згорнути проєкти. Та попри все боротьба триває. Хто і як бореться за виживання, які виклики стоять перед харківськими ЗМІ сьогодні та де шукати надію в умовах, коли ресурси закінчуються, а запит на правду тільки зростає, ми зʼясовували разом з харківськими медійниками й медійницями.

Побачити проблеми в обличчя: з чим стикаються медійники

У 2025 році харківські медіа опинилися в ситуації сильної турбулентності. Основною проблемою стала стрімка втрата фінансової підтримки – з боку державних програм і міжнародних донорів, які раніше були критично важливими для виживання місцевих видань. Це призвело до скорочення редакційних команд, зменшення кількості випусків і навіть до повного закриття окремих платформ. На початку 2025 року ІМІ досліджував основні виклики для медіа у 2025 році, вони залишились актуальними й до сьогодні. 

Основні складнощі, з якими стикаються медійники, можна розділити на кілька типів  

Фінансові проблеми. Деякі медіа втратили фінансову підтримку, внаслідок чого скоротилася кількість публікацій. Згідно з опитуванням ІМІ, міжнародною підтримкою користувалися близько 80% респондентів. Також 42% відзначили погіршення фінансового становища медіа, що свідчить про можливі проблеми з міжнародною підтримкою.

Кадрові проблеми. Дедалі більше медійників доєднується до війська, частина виїздить з Харкова чи країни. Самі журналісти кажуть, що дефіцит кадрів є серйозною проблемою. Це зумовлене кількома факторами. По-перше, не всі здатні витримати стресову і монотонну роботу журналіста-новинаря, особливо серед молоді. По-друге, медіа не можуть запропонувати високу зарплату. Крім того, журналістська робота повʼязана з психологічним виснаженням і певною мірою становить фізичну небезпеку. Усі ці фактори в сукупності створюють серйозні труднощі в залученні й утриманні кваліфікованих спеціалістів.

Проблема фізичної безпеки. 22 і 23 квітня по Харкову було два масованих удари, під час яких російські війська спрямували на місто понад 20 дронів Shaded. Окрім проблем, що наступним може бути власний дім, це ще й питання здоров’я, оскільки сну в такі дні дуже мало і відновитися дуже складно. Проблема психологічної безпеки. Перепрацювання, постійний стрес, мало сну, постійне існування в інформаційному потоці, близькі рідні в стресі, перманентні обстріли дуже сильно впливають на психологічний стан не тільки журналістів, а й людей, які не дотичні до медійної сфери.

Харків під час масованого удару БпЛА "Шахед" 22 квітня. Джерело: Павло Пахоменко для "Накипіло"

Розвиток спільнот і видимості: нова стратегія виживання

У відповідь на фінансові виклики харківські медіа активізували роботу зі своїми спільнотами. Наприклад, "Люк" створив комʼюніті змінотворців, пропонуючи підписникам доступ до закритого телеграм-каналу, спойлерів матеріалів, передзамовлення друкованих випусків, подкастів з коментарями новин і запрошення на закриті офлайн-події. Такий підхід не лише забезпечує фінансову підтримку, але й зміцнює зв’язок між редакцією та читачами.

Підписатися можна тут.

Варіанти підписки в "Люк". Джерело: сайт "Люк"

Медіагрупа "Накипіло" також відкрила спільноту з доступом до закритого чату спільноти, різними типами підписки, закритими подіями лише для спільноти й загалом.

Підтримати можна тут.

Види підтримки медіа. Джерело: "Накипіло"

"Слобідський край", незважаючи на те що також постраждав від припинення підтримки партнерів, продовжує випускати друковану газету, а на сайті є сторінка з реквізитами, за якими видання можна підтримати. 

Останні новини також спонукали активніше просувати свою спільноту Ґвара медіа, яке також має різні категорії підписки, знижки, друковані випуски й фірмові шопери.

Види підтримки медіа. Джерело: "Ґвара"

Попри всі труднощі харківські медіа залишаються живим і незамінним нервом міста – фіксують історію в реальному часі, дають голос тим, хто його не має, і щоденно борються за право суспільства знати правду. Їхня боротьба – це не лише про фінанси, це про віру у свою справу, спільноту, яка не дозволяє інформаційному полю спорожніти. Медійники не просто виконують свою роботу – вони розповідають історії, які світ має почути. Вони заслуговують не лише на підтримку, а й на визнання – як ті, хто залишився, щоб світ знав, що відбувається в Харкові насправді. Підтримуйте харківські медіа.

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області

Liked the article?
Help us be even more cool!