ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Рекомендовані медіа в Харківській області: яких порушень припускаються редакції

Мапа рекомендованих медіа є важливим дослідженням і відзнакою якісної роботи. Останнє таке дослідження провели в листопаді 2024 року, а вже наприкінці січня 2025 року стало відомо, що влада Сполучених Штатів Америки скасовує фінансування фонду USAID, який допомагав у фінансуванні не лише медій, що дуже вдарило по регіонах. Регіональна представниця ІМІ дослідила, яких порушень наразі припускаються рекомендовані медіа, чи були вони раніше, чи сталися через потребу медіа боротися за своє власне виживання. 

У Харківській області на мапу рекомендованих медіа потрапили 12 медіа, 10 з них – онлайн-видання, а також телеканал і радіо. До переліку потрапили “Люк,” “Суспільне. Харків”, Телеканал “Суспільне. Харків”, “Думка”, “Об’єктив. Новини”, “Харків Times”, “Накипіло”, KHARKIV Today, Ґвара Медіа, “Слобідський край”, “Куп’янськ. City” та “УР. Харків”. Регіональна представниця Інституту масової інформації провела невелике дослідження про те, які порушення мають рекомендовані медіа регіону, зокрема маркування реклами й прозорість медіа. 

У видань “Куп’янськ. City”, KHARKIV Today та “Об’єктив. Новини” немає розділу рекламних новин на сайті. У більшості медіа такі розділи підписано як “Новини компаній” або “Новини партнерів”. У Ґвара Медіа рекламні публікації містяться в розділі “Пряма мова”, а в “Накипіло” – у розділі “Промо”. Публікації видання “Накипіло” в цьому матеріалі не розглядалися через наявний конфлікт інтересів. 

Без порушень

Медіа “Люк” не має розділу реклами в класичному сенсі, на сайті немає реклами в класичному сенсі, зате є матеріали-колаборації, які позначаються маркуванням “Партнерський матеріал”.

Партнерські проєкти на сайті медіа “Люк”. Джерело: сайт медіа “Люк”

“Суспільне Харків”, “Українське Радіо. Харків” та Телеканал “Суспільне. Харків” не займаються рекламою взагалі і є регіональним осередком інтернет-видання “Суспільне Мовлення”. У футері сайту вказано, що “медіа не публікує рекламу”, і її, дійсно, немає. 

Неналежно маркована реклама

Нагадаємо, що, за Законом України “Про рекламу”, усі рекламні матеріали в медіа мають бути чітко відокремлені від іншого контенту і позначені словами “Реклама” або “На правах реклами”. Це передбачено статтею 9 закону і має на меті забезпечити прозорість та інформованість споживача. Немаркована або неправильно маркована реклама (зокрема, прихована) вважається порушенням, за яке передбачено штрафи й відповідальність медіа перед Нацрадою або Антимонопольним комітетом.

Ґвара Медіа в лютому 2025 року було помічене в неналежно маркованій рекламі, проте станом на червень 2025 року медійники не змінили підпис.

Маркування видання Ґвара Медіа свого рекламного контенту. Джерело: Ґвара Медіа

Втім, не всі харківські видання з Мапи якісних медіа можуть похвалитися виконанням цієї норми й мають багато неналежно маркованої реклами. Медіа “Думка”, наприклад, має примітку “Матеріали з поміткою “Реклама”, “Прес-реліз”, “Актуально”, “Інновації” і в розділах “Спецпроєкт”, “Новини партнерів” публікуються на правах реклами”, втім це суперечить нормі закону, в якій сказано, що слово “Реклама” має бути використано безпосередньо в публікації. Це можна побачити в публікаціях про парфуми або дитячі вологі серветки.

Неналежно маркована реклама. Джерело: сайт медіа “Думка”

Також неналежно маркована реклама міститься на сайті видання “Харків Times”. Майже кожна публікація в розділі “Новини компаній” не має відповідного маркування і є порушенням закону про рекламу в медіа.

Ще один випадок неналежно маркованої реклами зафіксовано у видання “Слобідський край”, яке в публікації використало слово “Promo” замість потрібного “Реклама”, що ніби і відображає особливість публікації, втім однаково є порушенням Закону “Про рекламу”. 

Звичайно, що прихована реклама набагато гірше, ніж неналежно маркована реклама.

Чи є ці порушення новими, чи вони існували раніше

Не можна сказати, що виявлені порушення є результатом проблем, з якими зіткнулися медіа на початку 2025 року, оскільки, наприклад, порушення маркування реклами були й до цього моменту в “Думки” і “Харків Times”. “Слобідський край” має лише одну публікацію, яка порушує правила маркування рекламних постів у медіа, тому не можна сказати, що це цілеспрямована дія. 

Прозорість рекомендованих харківських медіа

Харківські медіа, які ввійшли до мапи рекомендованих, демонструють високий рівень прозорості та відповідальності: на сайтах є контакти, адреси, редакційні й рекламні політики, політики конфіденційності та використання публікацій на сайті. Вони майже всі чітко і коректно маркують, дотримуються стандартів журналістики й працюють відкрито як у стосунках з аудиторією, так і з рекламодавцями. Такий підхід формує довіру до медіа, дозволяє читачам розрізняти інформаційний і комерційний контент та підтримує здорову екосистему місцевого медіаринку. 

Неповну контактну інформацію містить лише медіа “Куп’янськ. City”, на сайті якого можна знайти лише поштову адресу для зв’язку. Інших контактів редакторів на сайті немає.

Контактна інформація медіа “Куп’янськ. City”. Джерело: “Куп’янськ. City”.

Висновок

Варто розуміти, що рівно як і рік, і два тому харківські медіа працюють у надскладних умовах і ситуація не надто покращується. Постійний стрес, недосип, недофінансування накладають відбиток на харківських медійників, втім усі в регіоні мають бути зацікавлені в створенні й утриманні здорового рекламного ринку. І на цьому етапі це питання виживання, можливого процвітання, але часом це взагалі про існування незалежних харківських медіа. І Мапа рекомендованих медіа має на меті створити й підтримувати інструмент, який допоможе створити сприятливі умови для читачів, бо українська аудиторія має право знати й заслуговує читати і підтримувати найкраще. 

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області

 
Liked the article?
Help us be even more cool!