Справа Шабуніна: понад 50 ГО закликали владу не використовувати правосуддя для політичних розправ

Понад 50 громадських організацій звернулися до президента України, генерального прокурора та директора ДБР з вимогою не допускати використання системи правосуддя для політичних розправ та переслідувань критиків влади. Зокрема, активісти засудили обшуки в голови Центру протидії корупції та військовослужбовця 43 окремої механізованої бригади Збройних сил України Віталія Шабуніна, які відбулися 11 липня.
Відповідну заяву, яку підписав і Інститут масової інформації, опубліковано на сайті ZMINA.
За інформацією його адвокатки Олени Щербан, обшуки проводило Державне бюро розслідувань одразу за кількома адресами: за місцем його реєстрації в Києві, де нині проживає родина Віталія з малолітніми дітьми, та за місцем проходження служби в Чугуївському районі Харківської області.
“Обшукам передувала тривала і системна дискредитаційна кампанія проти Шабуніна через анонімні телеграм-канали”, – йдеться в заяві.
За даними Центру протидії корупції, слідчі дії проходили з численними порушеннями з боку ДБР, які вдалося зафіксувати адвокатам, що прибули на місце постфактум: відсутність судових ухвал, організація обшуків у такий спосіб, щоб адвокати не мали змоги вчасно прибути та вжити заходів для дотримання прав, відсутність відеофіксації процесу вилучення техніки та предметів, що може бути використано в майбутньому для подальшої дискредитації, вилучення предметів, які не мають стосунку до суті кримінального провадження, тощо. У Віталія Шабуніна, як і в його рідних, забрали мобільні телефони та навіть вилучили дитячі планшети.
ДБР оголосило підозру Шабуніну за “ухилення від несення військової служби” та “шахрайство” (за ч. 4 ст. 409 та ч. 2 ст. 190 Кримінального кодексу).
Нагадаємо, що Віталій Шабунін добровільно мобілізувався до ЗСУ з перших днів повномасштабної війни, перебував у різних регіонах України за місцем дислокації підрозділу, де відповідно до військових наказів керівництва проходив військову службу. Звинувачення ДБР щодо його начебто ухилення від служби ґрунтуються на періоді, коли Шабунін перебував у службовому відрядженні до Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) відповідно до офіційного наказу командування. Випадки відрядження військових до органів влади та установ не є унікальними. Під час відрядження до НАЗК Шабунін отримував стандартне грошове забезпечення як військовослужбовець згідно з чинним законодавством – без жодних “бойових” виплат.
“Законодавство не передбачало здійснення якихось особливих дій з боку Шабуніна на випадок відрядження: його завданням було, виконуючи наказ, відбути у відрядження. Питання отримання чи неотримання виплат військовослужбовця не залежить від його волі й не ним проводиться їхнє нарахування. Ці питання регулює держава, і якщо вона вважає, що здійснено необґрунтовану виплату, то існує інститут цивільного права, за яким може бути заявлено вимогу щодо повернення коштів. Отже, Віталія Шабуніна підозрюють у здійсненні дій, які вчиняли державні органи, адже військовослужбовець не вирішує, скільки йому має бути нараховано виплат і ким, він – підлегла особа, яка під час служби перебуває в “руках” держави й від неї залежна”, – йдеться в заяві.
Крім того, у заяві йдеться, що в офіційному пресрелізі ДБР також є маніпулятивна згадка про користування волонтерським авто. Втім, за даними Центру протидії корупції, це твердження не ввійшло до підозри, адже така практика є законною і широко застосовується в Силах оборони. Ба більше, раніше приватні донори вже давали публічне роз’яснення, що закупівля здійснювалася за кошти CEO Club, а авто було передано конкретно для потреб військовослужбовця Шабуніна. Оскільки благодійники, які фінансували закупівлю авто, не вважають, що їхні права порушено, та не зверталися з приводу відновлення їхніх прав до жодних правоохоронних органів, то останні не мають жодних правових підстав звинувачувати військовослужбовця в користуванні авто, що не перебуває у власності державного органу чи військової частини.
“Отже, дії органів досудового розслідування можна розцінювати або як цілковиту некомпетентність посадових осіб і невідповідність обійманій посаді, або як цілеспрямовану атаку з метою тиску на Віталія Шабуніна, який під час несення військової служби продовжував критикувати роботу державних органів”, – йдеться в заяві.
На їхню думку, це кримінальне переслідування має ознаки політично мотивованого, містить зловживання правом, тобто є здійсненим усупереч зобов’язанням України за ст. 18 (межі застосування обмежень прав) Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод у поєднанні зі ст. 6 (право на справедливий суд) та ст. 10 (свобода вираження поглядів) цієї конвенції.
Також зазначається, що це переслідування є черговим епізодом у багаторічній історії атак на Шабуніна особисто та на очолюваний ним Центр протидії корупції, які тривають починаючи з 2016 року.
Громадські організації закликають:
- Президента України – висловити публічну позицію щодо неприпустимості політично мотивованого переслідування громадських діячів.
- Директора ДБР – відповідно до п. 2 ст. 39 КПК відсторонити слідчих, які здійснювали досудове розслідування цього провадження, та ініціювати дисциплінарне провадження щодо них; відповідно до п. 4 cт. 39 КПК усунути порушення вимог законодавства, допущені слідчими; взяти на себе особисту відповідальність та відповідно до п. 5 cт. 39 КПК здійснити особисто повне досудове розслідування, користуючись водночас повноваженнями слідчого.
- Генерального прокурора – забезпечити неупереджене процесуальне керівництво досудовим розслідуванням та провести службове розслідування щодо слідчих у разі виявлення грубих порушень кримінально-процесуального законодавства; за відсутності складу кримінального правопорушення – закрити кримінальне провадження щодо Віталія Шабуніна.
Тиск на громадських активістів є неприпустимим у демократичній країні, якою є Україна.
- Центр прав людини ZMINA
- Інститут масової інформації
- Антикорупційний центр МЕЖА
- Антикорупційний штаб
- Громадська ініціатива “Голка”
- Центр економічної стратегії
- ГО “Платформа прав людини”
- Харківський антикорупційний центр
- Медійна ініціатива за права людини
- Фундація DEJURE
- ВГО “Інститут політичної освіти”
- Всеукраїнське об’єднання “Автомайдан”
- ГО “Жіночий Антикорупційний Рух”
- Міжнародний центр української перемоги (ICUV)
- Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ)
- Український незалежний центр політичних досліджень
- ГО “Запорізький центр розслідувань”
- Центр журналістських розслідувань “Сила правди”
- Платформа Громадський Контроль
- Мережа захисту національних інтересів (АНТС)
- Громадянська мережа ОПОРА
- Bihus.Info
- Рух ЧЕСНО
- Центр соціально-економічних досліджень – CASE Україна
- ГО “МІНЗМІН”
- Міждисциплінарний науково-освітній центр протидії корупції (ACREC)
- Правозахисна ініціатива “Правотворець”
- Трансперенсі Інтернешнл Україна
- ГО “Кримський процес”
- ГО “Нуль відходів Львів”
- NGL.media
- ГО “Українські військові ЛГБТ за рівні права”
- ГО “Центр реформ та місцевого розвитку”
- ГО “Соціальний Капітал”
- ГО “Рівненський центр “Соціальне партнерство” (Ініціатива “За чесний тендер”
- ІАЦ “Громадський Простір”
- ГО “Ініціативна Спільнота”
- ГО “Координаційний центр громадського контролю”
- Громадська спілка “Дім прав людини “Крим”
- Асоціація відкритих даних
- ВБО “Українська фундація правової допомоги”
- ГО “Центр досліджень правоохоронної діяльності”
- Аналітичний центр StateWatch
- ГО “Генеалогічна спільнота “Архісовість”
- ГО “Воля Громади”
- ГО “Інститут Законодавчих Ідей”
- Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”
- ГО “Центр політико-правових реформ”
- Кременчуцький антикорупційний центр
- ГО “ЗОРАКС”
- ГО “Екосфера”
- ГО “Зелений лист”
- ГО “РІПО Патріот”
- ГО “Коаліція дієвців культури”
- Міжнародний фонд “Відродження”
- Громадська організація “BCD”
- Освітній дім прав людини – Чернігів
Help us be even more cool!