ЗМІ Дніпропетровська: забагато оціночних суджень
Інститут масової інформації за підтримки уряду Великої Британії провів моніторинг ЗМІ у низці регіонів України в рамках проекту "Будуємо мости заради реформ і довіри". Дослідження, поміж іншими, мало на меті висвітлити рівень подачі місцевого контенту в ЗМІ, залучення активістів та громадських діячів у процесі створення локальних новин, рівень представленості місцевої влади в медіа. Продовжуємо публікувати регіональні звіти, сьогоднішній стосується шести ЗМІ Дніпропетровська різних типів.
Кількість матеріалів на місцеву тематику від загальної кількості матеріалів:
У Дніпропетровську відслідковується високий показник новин на місцеву тематику – 73%. Однак, у ці показники входять матеріали з ознаками замовлення та "паркету" (прес-релізи, описи прес-конференцій, офіційні заяви), а також ті матеріали, які не можна зарахувати до суспільно важливих: кримінальна хроніка, культурна тематика та інформація розважального характеру. Варто зазначити, що рівень власне журналістських матеріалів значно нижчий.
Найліпший показник з висвітлення новин місцевої тематики зафіксовано в онлайнових виданнях – 81%, на дніпропетровському телебаченні – 77% сюжетів присвячених цій темі, дещо менший відсоток має місцева друкована преса – 61%.
Матеріали з ознаками замовлення – дніпропетровська ситуація:
Експертами ІМІ зафіксовано високий показник матеріалів з ознаками замовлення. Так, у Дніпропетровську, в середньому за трьома типами ЗМІ зафіксовано – 24% від загальної кількості матеріалів на місцеву тематику. Лідерами з “джинсування” виявилися онлайнові видання та місцеве телебачення – 30% і 27% відповідно. Нижчий показник зафіксовано в друкованій пресі – 16%.
Також варто зазначити, що за даними ІМІ, Дніпропетровськ відзначився надзвичайно високим показником передвиборчої джинси. За два місяці моніторингу передвиборчого періоду, в чотирьох дніпропетровських ЗМІ зафіксовано 934 випадки джинси. Серед десяти міст в яких проходив моніторинг, Дніпропетровськ отримав сумну першість.
Журналістські стандарти та місцева тематика:
Варто зазначити, що власне журналістські тексти не є досконалими: так, в 70% матеріалів присвячених місцевій тематиці порушено стандарт балансу думок/точок зору. Найчастіше цей стандарт порушувався в онлайнових публікаціях – 80%, дещо нижчий показник зафіксовано у друкованій пресі – 67% та на місцевому телебаченні – 62%.
Найліпше в дніпропетровських ЗМІ дотримувалися стандарту достовірності. Зафіксовано лише 13% матеріалів з порушенням цього стандарту в трьох типах місцевих ЗМІ. Найкращі показники з дотримання стандарту достовірності зафіксовано на місцевому телебаченні – 94% сюжетів, в друкованій пресі – 87%, дещо нижчий показник в мережевих виданнях– 79% матеріалів.
Один із журналістських стандартів, що може свідчити про пропагандистський характер – стандарт відокремлення фактів від коментарів. Тому рівень порушень у 56% матеріалів, експерти ІМІ розцінюють, як занадто високий, оскільки такі матеріали можуть призвести до “зомбування” суспільної думки місцевого населення.
Аналіз матеріалів про місцеву владу:
В дніпропетровських ЗМІ зафіксовано середній показник матеріалів про владу, а саме: кількість матеріалів про місцеву владу, не враховуючи "паркет", становить 10 %.
Важливо акцентувати увагу на великий відсоток матеріалів з позитивною оцінкою діяльності місцевої влади – 45% у трьох типах ЗМІ. Найбільше матеріалів з позитивним контекстом на телебаченні – 66% сюжетів. Матеріали з нейтральним контекстом – 35% за трьома типами ЗМІ. Однак, містяни отримують лише 20% матеріалів з критикою місцевої влади.
Також важливо зазначити, що зафіксовано високий рівень "паркетних" матеріалів. Так, загалом за трьома типами ЗМІ в матеріалах присвячених владі майже половина – "паркет".
Найвищий показник прослідковується в друкованій пресі – 62%, водночас на місцевому телебаченні – 55%, в онлайні – 22% матеріалів було визначено експертами ІМІ як "паркет".
Журналістська робота за окремими темами:
Темі місцевого активізму дніпропетровські журналісти приділяють 5% матеріалів у трьох типах ЗМІ. Найчастіше тему волонтерства висвітлюють на місцевому телебаченні – 8%, значно менший відсоток матеріалів на цю тему висвітлюють у друкованих та мережевих виданнях – 3% та 5% відповідно.
Містянам завжди цікава тема житлово-комунального господарства, оскільки від функціонування цих структур залежить їхній комфорт. У дніпропетровських ЗМІ цій темі присвятили 7% від загальної кількості матеріалів. Найактивніше у висвітлені теми ЖКГ виявилися: місцева преса та телебачення – 9%, значно менший відсоток в онлайнових виданнях – 3%.
Моніторинг проводився з 22 жовтня по 8 листопада 2015 року на сайтах "Дніпроград" та 056.ua, газетах "Зоря" та "Дніпро вечірній", телеканалах 11-му та 34-му в рамках проекту "Будуємо мости заради реформ і довіри", який реалізовує Інститут масової інформації за підтримки Уряду Великої Британії.
ІМІ
Help us be even more cool!