ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Запорізькі медіа: хороші (погані) новини

07.11.2016, 17:33

Десять місяців, з грудня 2015 по вересень 2016 тривав моніторинг чотирьох запорізьких медіа – лідерів за накладами/відвідуваністю/популярністю, в яких ми виявляли рівень джинси, дотримання стандартів, тематичні спрямування та гендерний баланс. Не обійшлося без змін у списку: спочатку для моніторингу ми обрали два друковані видання «МИГ» та «Панорама-Індустріальне Запоріжжя». Остання була цікава тим, що, мабуть, єдина в регіоні виходила п’ять разів на тиждень. Але після отримання впливу над газетою з боку ПАТ «Запоріжсталь» та активного використання цього ЗМІ в передвиборчий період, її випуски в результаті скоротили до одного – щотижневого випуску «Панорама», що цілком змінювало позицію цього видання на ринку. Замість  цього видання ми почали аналізувати щотижневик «Субота плюс». Крім того, після проведених спільних досліджень ІМІ та GFK-Україна, ми змінили одне онлайн-медіа: «Голос» на  «Забор», бо саме він виявився другим за відвідуваністю серед запорізьких онлайн-ЗМІ, але періодично, за умов моніторингу, сайт «Голос» додавався до моніторингу,  коли треба було необхідно моніторити більше, ніж два онлайн-ресурси.

Аналітика&новини: стандарти є, але не всюди

Аналіз запорізьких медіа на дотримання двох стандартів: достовірності та балансу думок, зокрема, в аналітичних текстах на соціально-важливу тематику, виявив низку системних проблем. Серед них – гострий дефіцит аналітичних текстів в медіа двох типів та не менш гостра ситуація з дотриманням базового для професійної журналістики стандарту «баланс думок». Не дивлячись на те, що цей стандарт більше порушується в онлайн-медіа, в друкованих ЗМІ ситуація виявилася не набагато кращою. Такі висновки було зроблено на основі моніторингу чотирьох запорізьких медіа (газети «МІГ», «Панорама», сайти 061.ua, golos.p.ua) в січні 2016 року.

Дефіцит аналітики як такої не тільки в аналізованих онлайн-медіа спостерігається і сьогодні. Безперечно, медіа включають в свій контент створення  оглядів політичної ситуації в регіоні або країні, зокрема, але іноді ці огляди більше схожі на самовираження автора на сторінці своєї соціальної мережі, яке не розплутує, а заплутує читача ще більше. Крім того, в таких текстах зустрічається мова ворожнечі і просто неприкрита грубість та невихованість авторів тексту.

Тим не менш, є дуже позитивні зрушення: наприклад, на сайті 061.ua стали активно  публікувати лонгріди на суспільно-важливі теми. Крім того, журналісти сайту публікують аналітичні інтерв’ю, опитування, огляди дня.

Більше аналітики, поки що традиційно, є на шпальтах друкованих медіа. Це пов’язано з традицією друкованих медій, зокрема, та форматом та періодичністю виходу газети: щотижневик, як правило включає в себе більше аналізу подій, що відбулися.

Теми і контент: про що не пишуть медіа

У квітні ми дослідили, які теми найбільше висвітлюються  в досліджуваних медіа і виявили, що місцеві журналістські розслідування, тексти, присвячені охороні здоров’я та боротьба з корупцією на місцевому рівні – найменш цікаві з точки зору вибору медіа. Загалом контент вивчали за п’ятьма тематичними показниками:  війна на Сході, здоров’я/охорона здоров’я, боротьба з корупцією на місцевому рівні та висвітлення діяльності місцевої влади. За період моніторингу ми дослідили 348 публікацій. Важливо зауважити, що за даними дослідження ІМІ та GFK-Україна, однією з найбільш затребуваних тем в Запорізькому регіоні є війна на Сході. Однак, в досліджуваний період ця тема була присутня опосередковано: тільки одна публікація на сайті 061.ua була безпосередньо присвячені цим подіям. У цілому, більшість новин, а їх було всього 12 з загальної кількості, - описували  надзвичайні та кримінальні події за участі військових, які, наприклад, продавали зброю з зони АТО. При цьому, новини, з посиланням на прес-службу СБУ, повторювалися фактично в усіх аналізованих медіа.

У липні, аналізуючи тематичне наповнення трьох онлайн-медіа, ми виявили такі закономірності: найбільш популярними темами стали: кримінал + надзвичайні події – 41% від загальної кількості проаналізованих новин, суспільно неважливі новини +  новини спортивної, культурної, розважальної тематик – 20 % від загальної кількості новин та держуправління (теми, що стосувалися роботи місцевої влади, чиновників, корупційних питань, реформ тощо) – 12 % від загальної кількості. Політичні новини посіли тільки четверте місце: трохи менше 5%. Найменш актуальними для медіа стали новини на тему освіти та здоров’я.

Близько 4 %  новин (або 31 новина з 800) на екологічну тематику  ми знайшли під час моніторингу чотирьох запорізьких онлайн-медіа, який відбувся у вересні. При тому, що частина  з них мала дуже настирливий присмак «джинсовості».

Джинси меншає в міжсезоння

Взагалі «джинса» супроводжує всі наші моніторинги: періодично вона майже зникає, але це тільки ілюзія – просто не час. Найбільш стабільні у публікуванні комерційної «джинси» – сайт 061.ua. В стрічці новин вона з’являється під рубрикою «Новости компаний». Немає комерційної джинси на сайті «Забор». Можна сказати, що завжди є – в щотижневиках «Субота плюс» та «МИГ». Щодо політичної джинси, її кількість залежить суто від сезонів та політичної ситуації будь-то на всеукраїнському та локальному рівні. Наприклад, моніторинг «джинси» в березні виявив всього 8% текстів з ознаки замовлення. При цьому, комерційна «джинса» переважила політичну: 63% комерційно забарвлених текстів проти 27% матеріалів з ознаками політичної замовності. Однією з форм політичної «джинси» стали тексти, спрямовані проти конкретних керуючих комунальних підприємств. В серпні «джинси» було ще менше – 4,5% і її позитивним політичним героєм вже був голова запорізької облдержадміністрації Костянтин Бриль.

Висновки

Моніторинг виявив як проблемні, так і позитивні якості аналізованих медіа. Зокрема, майже в усіх досліджуваних ЗМІ спостерігається еволюція жанрів та форм. Додаються нові формати, шукаються додаткові шляхи донесення інформації до читача. З іншого боку, редакторам та журналістам варто працювати з проблемою дотримання професійних стандартів, мовою ворожнечі та увагою до верифікації джерел інформації, які стають основою новин.

Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.

Liked the article?
Help us be even more cool!