Заангажованість ЗМІ. Новини з поправкою на «власника»
У травні 2016-року, під час IV Lviv Media Forum, видання «Наші Гроші. Львів» та соціологічна агенція «Фама» на замовлення ГО «Львівський медіафорум» представила публіці досить інноваційний для України продукт – інтерактивну карту медіавласності, що містить інформацію про найбільші міські та регіональні ЗМІ, їхніх власників та осіб, які мають прямий вплив на роботу даних медіа.
До переліку областей, які на даний момент представлені на мапі, потрапила й Кіровоградщина та її обласний центр Кропивницький. Зазначимо, станом на сьогодні ситуація з відкритістю даних про власників того чи іншого видання у Кропивницькому вельми плачевна. І справа тут не тільки у законодавчій неврегульованості питання діяльності інтернет-медіа, а й у небажанні знаних у місті особистостей афішувати свій реальний вплив на кропивницькі ЗМІ. Це, однак, не заважає відслідкувати спонсорів новинних сайтів та, відповідно, ідентифікувати «руку власника» у тих чи інших матеріалах медіапорталів. Враховуючи, що фактичними фінансовими донорами кропивницьких видань нерідко є або ж депутати, або близькі до політики особистості, найяскравіше відчувається цей вплив саме у навколополітичних новинах з апаратних нарад міського голови, сесій міськради чи засідань постійних депутатських комісій. Нікуди не поділась й звичайна «джинса», котру друкують ЗМІ для своїх власників.
Розберемо ситуацію на конкретному прикладі, а саме крайньому засіданні 7-ї сесії міської ради Кропивницького, під час котрої було прийнято чимало неоднозначних рішень. Задля наочності впливу медіавласника на деякі матеріали місцевих ЗМІ, для початку намітимо ключових «гравців», а точніше ті сайти які буде порівняно в контексті висвітлення подій, що мали місце під час останньої сесії.
На сьогодні, за даними офіційного сайту міськради Кропивницького, у сесійному залі свою діяльність провадять 9 депутатських фракцій. При нинішньому поділі ситуативну більшість складають депутати фракцій «Наш край», «Рідне місто», «Опозиційного блоку» та «Українського об’єднання патріотів - УКРОП». Серед видань, що мають пов’язаність з даними політсилами найбільш помітним є онлайн-видання «Рідний край», що діє під патронатом нинішнього секретаря Андрія Табалова (партія «Наш край»). На зв’язок видавання з Табаловим вказує не лише вже згадана нами «Карта медіавласності», а й наявність окремої рубрики «Громадська організація», в якій більш ніж у половині матеріалів фігурує прізвище секретаря міськради. Інша ж половина статей містить посилання на позитивну діяльність ГО «Рідний Кіровоград», серед засновників та бенефіціарних власників якої, за інформацію держреєстру, значаться помічники Табалова часів його депутатства у Верховній Раді – Ганна Коломієць та Артем Постолатій, що представляє політичну партію «Наш край» у Подільській райраді Кропивницького. Значиться серед бенефіціарів вище вказаної громадської організації й Юрій Данільченко – один з засновників Кіровоградської міської організації політичної партії «Наш край».
З іншого боку політичних барикад наразі «БПП «Солідарність», «ВО «Батьківщина», «Радикальна партія Олега Ляшка», «Об’єднання «Самопоміч» та «ВО «Свобода». Фінансованих представниками даними політсил ЗМІ насправді немало, однак довести причетність певних осіб до діяльності видань не так просто. Для прикладу, «Незалежна газета «Трибуна», що випускається як в друкованому так і в інтернет-форматі має безпосереднє відношення до «Свободи», враховуючи що засновником та головним редактором видання значиться Сергій Чабаненко – депутат Фортечної (Кіровської) райради Кропивницького ВО «Свобода».
За даними все тієї ж «Карти медіавласників» мають «своє» видання й «радикали» – медіапортал «Mandari-news», на редакційну політику котрого впливає Рафаел Санасарян – відомий у місті підприємець та голова фракції «Радикальної партії Олега Ляшка» у міськраді.
Що ж до представників президентської партії, то їхню діяльність активно висвітлює медіапортал «АкулаMedia» директор котрого – Ірина Коваленко також є директором з маркетингу в Корпорації "ХХІ століття", президентом якої є екс-депутат облради Микола Онул, а гендиректором його дружина, екс-депутат, а нині член виконкому міської ради Лариса Онул. Серед так званої «групи Онулів» у лавах депутатів «Солідарності» числиться Валентина Яремчук, котра у вже досить далекому 2013-му очолювало фірму вище згадуваних екс-депутатів ТОВ «Композиція», а також заступник директора підконтрольного Онулам ТЗОВ «АПК «Ніка» Богдан Товстоган. Інформація про діяльність саме цих депутатів у публікаціях «АкулаMedia» з’являється найчастіше.
Та повернемось безпосередньо до дня проведення сесії, а точніше матеріалів, що були опубліковані на згаданих мною сайтів та стосувались подій, що мали місце у сесійному залі. Усі ці публікації разом з посиланнями на них ви можете побачити нижче.
Навіть не вдаючись до глибоко аналізу публікацій, можемо побачити – як заголовки так і самі тексти публікацій несуть подвійну функцію – інформування суспільства про подію та не менш важливе, створення позитивного іміджу для представників політсил «спонсора» та демонізація дій політичних опонентів. На жаль, дана ситуація не є унікальною та спостерігається не лише в місцевих, кропивницьких ЗМІ, але й в обласних та всеукраїнських виданнях, які претендують на звання неупереджених та об’єктивних.
У підсумку для читачів маю одну важливу практичну пораду – перш ніж зупинити свій вибір на одному медіа, як постійному джерелі новин, спробуйте з’ясувати власників та спонсорів даних ЗМІ та, відповідно, завжди робити поправку на «інтереси» даної особи, чи осіб, під час прочитання тих чи інших матеріалів на сторінках онлайн та друкованих видань.
Павло Лісниченко, регіональний представник ІМІ у Кіровоградській області, для сайту "Гречка".
Також матеріал було опубліковано на сайті "Златопіль.Інфо".
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Посольства США
Help us be even more cool!