Як виконувати закон про прозорість медіавласності: юридичний коментар+інфографіка
З 1 жовтня 2015 р. вступив у дію закон, який має відкрити для громадськості дані про власників теле- і радіокомпаній, а також провайдерів-передавачів теле- і радіосигналу. Якщо коротко — фізичні особи (тобто конкретні люди, а не невідомі фірми, заховані на офшорах), які володіють 10% і більше телеканалу, радіостанції чи провайдери цих послуг, змушені будуть відкрити дані про себе. При чому не просто подати ці дані до Нацради, а й опублікувати їх на сайтах, що дасть змогу кожному ознайомитись з цією інформацією.
Зі сторони Незалежної асоціації телерадіомовників на закон посипався шквал критики. За їх словами зараз власники терміново шукають можливість обійти закон, переписати свою власність на підставних осіб, а дехто — і зовсім збирається закрити свій маленький телеканал, щоб не морочити голову з відкриттям бенефіціарів.
На думку юристів ІМІ, Закон і справді потребує значних доопрацювань і уточнень. Проте його імплементація — необхідний і дуже важливий крок для забезпечення демонополізації та деолігархізації ринку медіа в Україні, для покращення свободи слова і доступу громадян до інформації.
Прийняття такого Закону є тільки першим етапом медіареформи. Щоб змусити його працювати потрібна ефективна робота Нацради, а для цього — політична воля і громадський тиск.
Звичайно, є ризик, що кінцевими бенефіціарами будуть показувати підставних осіб. Тут мають спрацювати 1) Нацрада, яка має виробити механізми перевірки достовірності поданих про власників даних, 2) громадськість і журналісти, які візьмуть на себе перевірку цих даних та публічний тиск на власників.
Подаємо юридичний коментар, як виконувати Закон: основні положення, дедлайни, санкції.
Етапи забезпечення прозорості медіавласності
Телерадіоорганізації, що мовлять на підставі чинних ліцензій (далі — ТРО), та провайдери програмної послуги (далі — провайдери) протягом 6 місяців з дня набрання чинності Законом (тут і далі — ЗУ №1831 «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації, а також реалізації принципів державної політики в сфері телебачення і радіомовлення») — з 1 жовтня 2015 року по 31 березня 2016 року — мають подати інформацію про свою структуру власності та схему структури до Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (далі — Нацрада) (відповідно до ч. 9 ст. 40 або ч. 2 ст. 59 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення»).
Нацрада має затвердити Порядок подання ТРО та провайдерами інформації про структуру власності та відповідні форми документів. 26 листопада Нацрада заявила, що готова представити проекти цих форм для обговорення з громадськістю.
Важливо зазначити, що у прикінцевих положеннях Закону зазначено, що до прийняття рішень Нацрадою про затвердження Порядку подання ТРО та провайдерами інформації про структуру власності, відповідна інформація подається Нацраді в довільній формі, але з обов'язковим зазначенням всіх відомостей, що передбачені статтями 40 та 59 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення».
За телерадіоорганізаціями в п. «ї» ч. 1 ст. 59 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення» закріплюється обов'язок розміщувати на своєму офіційному веб-сайті інформацію про структуру власності за формою, встановленою Нацрадою. Важливо, що цей обов'язок фактично покладається на ТРО з моменту набрання чинності Законом, і відсутність Порядку та форм, встановлених Нацрадою, не є перешкодою для розміщення такої інформації на офіційному веб-сайті у довільній формі.
За провайдерами в п. «б» ч. 9 ст. 40 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення» закріплюється обов'язок розміщувати на своєму офіційному веб-сайті інформацію про структуру власності — цей обов'язок покладається на провайдерів програмної послуги з моменту набрання чинності Законом без прив'язки до наявності встановлених Нацрадою форм та Порядку, тому за провайдерами постає очевидний обов'язок з 1 жовтня 2015 року на офіційному веб-сайті розміщувати інформацію про свою структуру власності.
З 31 березня 2016 року і у подальшому здійснюється періодичне щорічне звітування про структуру власності.
ТРО, відповідно до ч. 2 ст. 59 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення», зобов'язані щороку, до 31 березня, подавати до Нацради звіт за попередній (звітний) рік діяльності про свою структуру власності (форма такого звіту, порядок його складання та розгляду затверджується Нацрадою).
Провайдери, відповідно до п. «а» ч. 9 ст. 40 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення», зобов'язані щороку, до 31 березня, оприлюднювати на своєму офіційному веб-сайті та подавати до Національної ради звіт за попередній (звітний) рік діяльності.
Інформація, що підлягає оприлюдненню
Для телерадіоорганізацій це:
1) відомості про структуру власності станом на 31 грудня звітного року та зміни до неї, що відбувалися впродовж звітного року.
Відповідно до положень Закону: структура власності — система взаємовідносин юридичних та фізичних осіб, що дає змогу визначити:
- всіх власників, учасників, акціонерів суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення (ТРО або провайдера), у тому числі бенефіціарних власників (контролерів), а за їх відсутності — всіх власників, учасників, акціонерів суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення і всіх фізичних осіб та власників, учасників, акціонерів юридичних осіб на всіх рівнях ланцюга володіння корпоративними правами суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення (крім публічних компаній);
- всіх осіб, які мають пряму або опосередковану істотну участь у суб’єкті інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення;
- всіх ключових учасників кожної юридичної особи, яка присутня в ланцюгу володіння корпоративними правами такого суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення;
- відносини контролю щодо суб’єкта інформаційної діяльності між усіма особами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього визначення;
2) відомості про всіх осіб, які володіють або володіли впродовж звітного року прямою або опосередкованою істотною участю (тобто особи, які володіють 10 і більше відсотками статутного капіталу/права голосу часток (паїв, акцій)), із зазначенням підстав такого володіння (дата укладення відповідних правочинів або настання інших юридичних фактів), включаючи відомості про осіб, які діяли на підставі відповідних доручень, а також відомості про всіх пов’язаних осіб (для кожної з осіб — прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, громадянство, адреса).
Істотна участь — пряме та/або опосередковане володіння особою самостійно чи спільно з іншими особами 10 і більше відсотками статутного капіталу та/або права голосу часток (паїв, акцій) суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення або незалежна від формального володіння можливість значного впливу на управління таким суб’єктом інформаційної діяльності. Особа визнається власником опосередкованої істотної участі незалежно від того, чи здійснює вона контроль прямого власника істотної участі в суб’єкті інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення або контроль будь-якої іншої особи в ланцюгу володіння корпоративними правами зазначеного суб’єкта інформаційної діяльності;
Пов’язані особи з суб’єктом інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення — особи, які мають істотну участь у суб’єкті інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення; керівники, афілійовані особи суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення; особи, які мають істотну участь в афілійованих особах суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення; члени сім’ї (чоловік, дружина, діти та батьки, мачуха та вітчим, рідні брати, сестри та їхні діти, чоловіки і дружини) власників суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення; юридичні особи, в яких фізичні особи, зазначені вище, є керівниками або власниками істотної участі; студія-виробник, з якою суб’єктом інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення протягом календарного року здійснено господарських операцій на загальну суму, що перевищує 50 мільйонів гривень (без урахування податку на додану вартість);
Для провайдерів програмної послуги це:
1) відомості про будь-які зміни у структурі власності за звітний рік;
2) відомості про всіх кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) та пов'язаних осіб (для кожної з осіб — ПІБ, дата народження, громадянство, адреса);
Кінцевий бенефіціарний власник (контролер) — фізична особа, яка незалежно від формального володіння має можливість здійснювати вирішальний вплив на управління або господарську діяльність суб’єкта інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення безпосередньо або через інших осіб, який здійснюється, зокрема, шляхом реалізації права володіння або користування всіма активами чи їх значною часткою, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування, а також вчинення правочинів, які надають можливість визначати умови господарської діяльності, надавати обов’язкові до виконання вказівки або виконувати функції органу управління, або яка має можливість здійснювати вплив шляхом прямого або опосередкованого (через іншу фізичну чи юридичну особу) володіння однією особою самостійно або спільно з пов’язаними фізичними та/або юридичними особами часткою в суб’єкті інформаційної діяльності у сфері телебачення і радіомовлення
3) відомості про осіб, які впродовж звітного року надавали провайдеру фінансування (кредити, позики, фінансову допомогу тощо), якщо загальна сума такого фінансування від однієї особи впродовж звітного року становила 125 і більше мінімальних зарплат (152250 грн. за мін.з/п. 1218 грн і 172250 грн. за мін.з/п. 1378 грн.).
Санкції
1. Відповідно до абз. 2 ч. 10 ст. 72 «Про телебачення і радіомовлення»:
За неподання або несвоєчасне подання інформації, передбаченої ч. 2 ст. 59 (для ТРО) або ч. 9 ст. 40 (для провайдерів), ТРО або провайдери сплачують штраф у розмірі 5% загальної суми ліцензійного збору за всіма ліцензіями, власниками яких є порушник.
Тобто, за порушення вимоги п. «ї» ч. 1 ст. 59 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення» щодо розміщення на своєму офіційному веб-сайті інформації про структуру власності ТРО прямо не передбачено накладення такого штрафу, а тільки за неподання визначеної інформації у звіті до Національної ради.
Проте щодо провайдерів програмної послуги цей штраф по факту прямо передбачений за аналогічне нерозміщення на своєму офіційному веб-сайті інформації про структуру власності.
2. Згідно з положеннями ст. 30 ЗУ «Про телебачення і радіомовлення»:
У випадку зазначення у заяві на ліцензію та доданих до неї документах відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів), що на момент їх подання не відповідають дійсності або у випадку непрозорості структури власності телерадіоорганізації та/або її засновників, що набувають участі, — таке є підставою для відмови у видачі ліцензії на мовлення.
Варто зазначити, що перевагу в отримані ліцензії на мовлення матимуть ТРО, що протягом року не допускали порушень вимог Закону щодо розкриття інформації про всіх кінцевих бенефіціарних власників (контролерів), про всіх пов'язаних осіб та про структуру власності.
Заборонено засновувати та брати участь в ТРО та провайдерах:
- органам державної влади та органам місцевого самоврядування, юридичним особам, які вони зареєстрували;
- юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, зареєстрованим в офшорних зонах (перелік яких затверджується Кабміном), а також особам без громадянства;
- фізичним особам та юридичним особам держави-агресора (наразі це виключно Росія);
- політичним партіям, профспілковим, релігійним організаціям та юридичним особам, які вони заснували;
- громадянам, які за вироком суду відбувають покарання у місцях позбавлення волі або визнані судом недієздатними.
Підготували: Максим Ратушний, Ірина Чулівська, Інститут масової інформації
Проект по запровадженню прозорості медіавласності реалізується ГО Інститут масової інформації за підтримки Посольства Чехії в Україні.
Help us be even more cool!