Виявлення замовних матеріалів у регіональній пресі Херсона
Із 21 по 27 березня у Херсоні проводився моніторинг двох друкованих тижневиків («Вгору», «Новий день») і двох онлайн-ЗМІ («Херсонці», «Херсонські вісті») на предмет наявності «джинси».
Одразу можна зазначити, що газети виявилися значно «чистішими», ніж сайти. Так, із 89 матеріалів, проаналізованих на сайті «Херсонці», ми виявили 16 текстів (17,98%) із явними ознаками замовності, які можна віднести до політичної «джинси» і 5 текстів (5,62%), які, очевидно, були замовлені приватними структурами для просування своїх товарів і послуг (сайт продажу нерухомості Dоmik.ua; Херсонський суднобудівний завод; автоцентр «Ніссан» тощо). Політичну «джинсу» на «Херсонцях» переважно замовляли представники партіїї БПП «Солідарність» та Опозиційного блоку. Ми відзначили, що видання постійно висвітлює діяльність секретаря Херсонської міської ради Олени Урсуленко (БПП); голови фракції Опозиційний блок у міській раді В’ячеслава Яременко (критикує владу за заборгованість по заробітній платі); народного депутата від БПП Андрія Гордєєва (будівництво мостопереходу в Херсоні); нардепа від БПП Олександра Співаковського (про роботу своєї приймальні, реакцію на звернення громадян); депутата міськради від Опозиційного блоку Єгора Устінова (постійна критика влади, розмови про вшанування ветеранів тощо).
Онлайн-видання «Херсонські вісті» останнім часом менше звертається до замовних матеріалів і відверто «жовтих» тем. Сайт, який кілька років тому став популярним завдяки виключно політичним замовленням у боротьбі місцевих чиновників і бізнесменів за сфери впливу, сьогодні робить акцент на авторських матеріалах, відео-інтерв’ю, інфографіці. Втім, і на «Херсонських вістях» ми знайшли кілька замовних матеріалів. Під час моніторингу ми проаналізували 117 текстів цього сайту і виявили 5 текстів (4,27%) політичної «джинси» і лише 2 (1,71%) – комерційної. Замовниками таких матеріалів серед політиків можна назвати голову антикорупційної комісії міської ради, голову фракції УКРОП Віталія Богданова, депутата Новокаховської міськради від Опозиційного блоку Павла Філіпчука, голову фракції Самопоміч у Херсонській міській раді Андрія Дмитрієва На сайті також публікувалися кілька текстів про роботу туристичного центру ХерсON, які були рекламного характеру. Втім, однозначно вважати, що вони замовні не можна. Автори місцевих сайтів часто пишуть про цікаві ініціативи приватних структур, якщо вони цікаві і є суспільно-важливими.
Газета «Новий день» показала невисокий рівень замовних матеріалів. Всього 2 тексти із 67 (або 2,99%). Видання сконцентроване на подіях, які відбуваються в районах і селах області. «Джинсу» тут часто замовляють перед виборами, а поки видання опирається на подієві теми, залучаючи своїх власкорів з регіонів. Також ми помітили кілька замовних матеріалів з позначкою «Реклама».
У газеті «Вгору» ми не знайшли жодного матеріалу з ознаками замовності. Проаналізований номер цього тижневика піднімав низку соціальних і політичних проблем (забезпечення воїнів, які повернулись з АТО; роботу нової патрульної служби; старт фестивалю документального кіно, реформа судів; проблеми переселенців, дерибан земель у курортному місті Скадовськ тощо). Необґрунтованої критики або дуже позитивних матеріалів про когось із політиків чи громадських діячів ми не відзначили. Так само, як і немаркованих рекламних текстів.
Можна зробити висновок, що проаналізовані херсонські ЗМІ в цей період часу не сильно зловживали «джинсою», окрім сайту «Херсонці», який стабільно висвітлює діяльність одних і тих же політиків.
Текст: Іван Антипенко, регіональний представник ІМІ в Херсонській області.
Help us be even more cool!