Від передруків до прес-релізів: джерела інформації волинських медіа
У друкованих та інтернет-виданнях Волині використання джерел інформації кардинально відрізняється. Такий висновок можна зробити за результатами аналізу новин у шести ЗМІ області - газетах “Волинь-нова”, “Вісник і К”, “Волинська газета” й інтернет-ресурсах “Волинські новини”, “ВолиньPost”, і “Волинське агентство розслідувань”.
Якщо у друкованих виданнях найпоширенішими є авторські матеріали (за підписом штатного журналіста чи власкора), то в онлайн-медіях - передруки з інших ЗМІ (всеукраїнських чи регіональних) і прес-релізи (зазвичай - опрацьовані).
У газетах “Волинь-нова” та “Вісник і К” чимало матеріалів, у яких не вказане джерело інформації (такі повідомлення зазвичай є передруками з інших видань, здебільшого всеукраїнських), або воно зазначено нечітко, надто узагальнено, наприклад - “провідні ЗМІ планети” (“Народився через 107 днів після смерті мозку матері”, “Волинь-нова”, 23 червня 2016 р.), “за даними російських ЗМІ” (“Карельський табір закриють через загибель дітей”, "Вісник і К", 23 червня 2016 р.). Цікаво, що в одному з випусків “Волині-нової” зафіксвано міні-рубрику “Новини Рівненщини”, посилання на джерела повідомлень у якій винесено переліком під новинками - “За повідомленнями інтернет-сайтів www.rivnepost.rv.ua, www.ogo.ua, www.charivne.info, www.rivne1.tv, www.vse.rv.ua”. Таким самим чином джерела інформації зазначені і для групи повідомлень у рубриці “Новини Україна і світ” - “За повідомленнями інтернет-сайтів “Українська правда”, “Кореспондент”, “ГПУ”, “Експрес”, “Високий Замок”, що не дає можливості чітко ідентифікувати, із якого саме сайту взято цю інформацію.
В онлайн-виданнях значно ширша палітра джерел інформації. Найбільше матеріалів (158) - і це стосується всіх трьох сайтів - узято із локальних волинських ЗМІ, або львівських - ZІК, Експрес, Високий замок, Zaxid.net. Запозичень із загальноукраїнських медіа вдвічі менше (91), серед них найпоширенішими джерелами є “ТСН”, “Українська правда”, “Еспресо.TV”, портал "Знай", “НТН”, УНН, “УНІАН”. Посилань на іноземні ЗМІ одиниці - таких є всього три матеріали: два в ІА “Волинські новини” (“Радіо Польщі”, польське телебачення “TVN24”) й одне в інтернет-виданні “ВолиньPost” (“Deutsche Welle”).
Значна кількість новин сформована на основі повідомлень прес-служб різних інституцій - органів влади, структурних підрозділів, організацій: Волинської єпархії, ОДА, прокуратури, Луцького прикордонного загону, Мінрегіону України, МВС України, НАБУ, ДСНС у Волинські області, ДФС у Волинській області, Ковельської районної ради, відділу інформаційної роботи міської ради, прокуратур Харківської і Донецької областей, "Волиньбаскету", Українського форуму благодійників тощо. Проте найбільше інформації подано від прес-служби патрульної поліції міста Луцька, що свідчить про великий інтерес читачів до діяльності патрулів і якісну роботу самої прес-служби.
Чимало повідомлень узято із сайтів офіційних структур. Найбільше таких матеріалів у видання “ВолиньPost” (35), вдвічі менше - у “Волинських новин” (15), лише 2 у “Волинського агентства розслідувань”.
Усі проаналізовані інтернет-виданнях поширюють новини, джерелом інформації для яких стали соціальні мережі, зокрема, за винятком поодиноких матеріалів, Facebook. Переважно це посилання на повідомлення Патрульної поліції Луцька, в інших випадках - повідомлення організаторів арт-шоу “Ніч у Луцькому замку”, волонтерів, громадських активістів і журналістів. Лише в окремих випадках джерелом інформації у Facebook є прості мешканці міста, в більшості ж усі джерела верифіковані, хоча додатково інформацію в них медіа не уточнюють.
Орієнтуючись на свого читача, інтернет-видання поширюють інформацію від громадських організацій (УГСПЛ, ГМ “ОПОРА”, ІМІ), організаторів фестивалів і заходів (“Бандерштат”, “Відкрита ніч”, “Ніч у Луцькому замку”, “Lutsk Food Fest”), сайту електронних петицій тощо.
Прикро, але досить часто видання не позначають джерел інформації. Більшою мірою це стосується ІА “Волинські новини”, де власної та неідентифікованої інформації майже порівну. У “Волинському агентстві розслідувань” зафіксовано лише одне таке повідомлення. Чимала кількість таких матеріалів - “джинса” від фонду “Тільки разом” (Ігор Палиця, УКРОП) у “Волинських новинах” і ПриватБанку у виданні “ВолиньPost”.
Загалом власна інформація редакційних колективів онлайн-медіа складає 0,7 - 1% від усієї кількості новин (8,7% - за підсумком трьох видань).
Богдана Стельмах, регіональна представниця ІМІ у Волинській області
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні
Help us be even more cool!