Іще задовго до старту виборчої кампанії ми починаємо відчувати активну присутність політиків у нашому житті. Наприклад, хтось із діючих депутатів раптом згадує про свій округ і намагається замельдуватися перед його мешканцями ще до появи нових кандидатів-конкурентів. Або раптом вирішує прозвітуватися про свою депутатську діяльність – ось, мовляв, який (яка) я, скільки зроблено було, – і з’являється тоді ціла газетна сторінка із переліком заслуг перед народом. А головне – нічого тут не скажеш: депутат має звітуватися перед виборцями. І якщо той звіт дивним чином збігається з передвиборчим періодом – то так сі стало, як кажуть галичани. Тут і планами на майбутню каденцію поділитися можна. Або от свіжа «новина» – депутат міськради допомагає загасити пожежу. І потім інформацію про свій вчинок, розміщену в Інтернет-виданні, поширює у мережі Facebook. Але ми ж бо з вами знаємо, що до чого, правда? - пише регіональна представниця ІМІ у Луцьку Богдана Стельмах на сайті "Четверта влада".
Остаточно про неофіційний початок виборів на Волині засвідчила поширена в регіональних медіа інформація про БФ Ігоря Палиці «Новий Луцьк». І попри те, що благодійні фонди не лише мають право, а й зобов’язані звітувати про свою діяльність, ця інформація виходила далеко за межі звітної форми. Бо йшлося не тільки про зроблене: сам засновник фонду взявся давати оцінку ситуації в країні і діям нинішньої влади (як місцевої, так і тієї, що в Києві), а громада раптом побачила обличчя голови правління Олександра Товстенюка, який донедавна не був людиною публічною.
Інтернет-видання, газети й телебачення навперебій розповідали, як Ігор Палиця й Олександр Товстенюк беруть участь у першому дзвонику однієї зі шкіл, як вони відкривають відремонтований стадіон і дарують перші вишиванки новонародженим. А ще – розповідають про своє бачення розвитку міста і хто має ним керувати.
Не важко здогадатися, до чого ця вся риторика і яка її справжня мета, як і мета благодійності. Однак є один важливий момент – уся інформація в медіа подана без маркування «Реклама».
Іще одна «зірка» місцевих медіа – Олег Ляшко – зійшла на небосхилі волинської передвиборчої агітації відвідинами шахтарів у Нововолинську. Де Ляшко – а де проблеми шахтарів… Але ж приїхав, замельдувався і давай у пресі розповідати, яка в Україні антидержавна політика, як «влада веде країну до краху» і як його партія «буде відстоювати інтереси громад». «Найцікавіше», що в усіх ЗМІ, де була опублікована ця інформація, тексти майже не відрізнялися один від одного (хіба заголовки дещо і речення місцями переставлені) і не були позначені як реклама.
Але фігурували в інформаційному просторі не тільки «старі» політики, знані нами з попередніх виборчих періодів. Цьогоріч активно стартував «Народний контроль», який уперто позиціонував себе як громадське об’єднання, що відстоює інтереси громади. Чи говорилося учасникам різноманітних акцій, що його активісти йтимуть у політику? Та навряд, бо агітація ще була заборонена. Й усе б нічого, людям допомагають, закони не порушують, аби не дивна позиція окремих членів «Народного контролю» щодо їх присутності в медіа: вони щиро дивувалися, чому журналісти не висвітлюють їх діяльності і не запрошують на ефіри.
Загалом у період із 20 серпня по 20 вересня (за місяць до моменту офіційного висунення кандидатів у депутати і реєстрації списків) у волинських ЗМІ обласного рівня зафіксовано близько 200 замовних немаркованих, або неналежно маркованих матеріалів. Прихована реклама в медіа, як і дії політиків, приховані за громадською активністю чи благодійністю, – один зі способів маніпуляції масами. Щоб не піддатися її впливу, спостерігаймо і думаймо.
__________
Більше про маніпуляції і як не піддатися їхньому впливу можна дізнатися з
передачі циклу телерадіодебатів «Ваш вибір: обирайте свідомо!»
Текст: Богдана Стельмах, регіональний представник ІМІ у Волинській та Рівненській областях, для сайту "Четверта влада".