ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Ужгородські ЗМІ бачать жінок у сфері культури

07.11.2016, 18:38

У період 16-22 травня 2016 року проаналізовано стан дотримання гендерного балансу у матеріалах, що вийшли протягом тижня у найбільш популярних закарпатських ЗМІ - газетах “Новини Закарпаття” (2 випуски), “РІО” (1 випуск) та на інтернет-сайтах “Закарпаття-онлайн” та “Мукачево.net”.

Відтак предметом моніторингу стали загалом 92 публікації у друкованих ЗМІ та 509 публікацій в онлайн-виданях. У газеті “Новини Закарпаття” за тиждень з`явилося 61 публікаця, в газеті “РІО” - 31, на сайті “Закарпаття-онлайн” - 344, на сайті “Мукачево.net” - 165. У цих матеріалах переважаючу більшість експертів та героїв становлять чоловіки.

Конкретно розподіл такий:

“Новини Закарпаття”: експерти - 23 чоловіки, 7 жінок; герої - 79 чоловіків, 36 жінок;

“РІО”: експерти - 6 чоловіків, 2 жінки; герої - 34 чоловіки, 6 жінок;

“Закарпаття онлайн”: експерти - 108 чоловіків, 50 жінок; герої: 462 чоловіки, 143 жінки;

“Мукачево.net”: експерти - 33 чоловіки, 17 жінок; герої - 137 чоловіків, 62 жінки.

Щодо розподілу тем, то тут, у порівнянні із попередніми місяцями, вимальовується уже традиційна тенденція: у сфері політики, економіки, державного управління у більшості випадків експертами та героями виступають чоловіки; у сфері гуманітарних, культурницьких, соціальних тем - жінки є експертками і героїнями. Так, саме жінки є героїнями та експертками тем про культурницькі заходи на кшталт презентацій книг, концертів, музейних виставок, відкритті меморіальних дощок, благодійних мистецьких акцій, фестивалів, мистецьких пленерів, заходів у сфері освіти тощо. У соціальній тематиці, що стосується сім`ї, повністю домінують героїні. Таких тем мало, але там, де вони є, героїні - саме жінки. Наприклад, мама, що збирає на лікування хворого сина; мама, чию дитину образив водій (повідомленя в газеті РІО);  мама, що опікується багатодітною родиною; ужгородка, що відзначила з чоловіком діамантове весілля; одразу чотири жінки як експертки дають коментарі щодо фестивалю родини. Лише суто жінки є героїнями і експертками двох матеріалів щодо випускних балів - як одягти випускницю, один з яких вийшов в онлайн-ЗМІ, інший - у газеті “Новини Закарпаття”.

На перелік кількості героїнь в онлайн-ЗМІ за період моніторингу вплинула і тема перемоги співачки Джамали на “Євробаченні”-2016: сайти приділили цьому доволі велику увагу. Так з`явилася власне новина про перемогу, про нагороду від Президента, новина про те, що художник із Закарпаття пише портрети Джамали та Руслани, інформація про пропозицію окупанта щодо громадянства Росії, є інформаційна згадка і про батьків Джамали, в тому числі тут героїня - її мама.

Щодо тем політики, економіки, соціально-економічної ситуації в цілому, то й тут, хоча особи чоловічої статі й переважають, все ж є жінки і як героїні, і як експертки. Це, наприклад, консули Словаччини та Румунії, заступниця голови РДА, завідувач кафедри фінансів і банківської справи, суддя, начальник управління культури ОДА, керуюча справами виконкому, експерт інституту суспільно-політичних питань тощо. Тож, можна зробити висновок, усі події, в яких узяли участь як героїні чи експертки, висвітлені у ЗМІ повноцінно.

В обох онлайн-ЗМІ згадана як політик і Надія Савченко. Згадуютья і як герої та експерки і світові ТОП-політики, наприклад - помічник Держсекретаря США Вікторія Нуланд та президент Литви Даля Грібаускайте. Усі ці згадки знайшли своє відображення у статистиці моніторингу.

Окрема тема, де жінки як героїні представлені майже на рівні ж чоловіками, це спорт. У публікаціях згадано чи не кожну учасницю спортивних змагань, і особливо багато згадок про переможниць змагань. То ж саме завдяки темі спорту у медіа є багато згадок про героїнь - це спортсменки, учасниці і переможці різних змагань, чемпіонатів. Варто додати, що обидва онлайн-медіа в період моніторингу кілька разів згадали і про першу українку із Закарпаття, що підкорила Еверест, оскільки подія відбулася нещодавно.

Щодо подій кримінальної хроніки, то тут варто увагу звернути на те, що жінки, як героїні, виступають не лише в ролі жертв, а й винуватців певних ситуацій. Притаманно, що імена жінок (зрештою - як і більшості учасників подій із цієї теми) не згадані, то ж героїні - не ідентифіковані як особи, втім ідентифікована їх стать.

Тут, зокрема, фігурують жінка, що підозрюється у крадіжці телефону, жінка, яка порушила митні правила, жінка, що пограбувала пенсіонера, жінка, що ошукала дівчину, жінка, що спричинила ДТП

Водночас є й героїні, які виступають як жертви: дівчинка, що загинула у ДТП, дві жінки, від яких вкрали ювелірний виріб, жінка, що постраждала у ДТП, жінка, від якої вкрали телефон. Додамо, що в ролі і винуватців, і жерт кримінальних подій також у багатьох новинках виступають і чоловіки.

На основі промонітореного контенту можна зробити висновок, що статистика моніторингу є відзеркаленням реального гендерного балансу у реаліях життя, у тих різних сферах життя, де виникають події, на основі яких створюється контент. Фактів навмисного згадування (чи незгадування) героїв чи експертів за статевою ознакою не зафіксовано.

Текст: Ярослав Гулан, регіональний представник ІМІ в Закарпатті. 

Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.

Liked the article?
Help us be even more cool!