У 36% матеріалів не вказано джерело інформації - запорізькі ЗМІ

Типи джерел інформації, якими користуються журналісти запорізьких медіа та споживає їх аудиторія, було промоніторено з 20 по 26 червня 2016 року в шести запорізьких ЗМІ: трьох щотижневиках (МІГ, Субота плюс, Панорама) та трьох онлайн- ресурсах (061.ua, zabor.zp.ua, golos.zp.ua). В рамках моніторингу відзначалося, які саме джерела інформації використовують або не використовують регіональні медіа в новинних повідомленнях. Аналітичні та інші матеріали під час моніторингу не розглядалися. Серед джерел інформації було розглянуто такі: власний кореспондент, соціальні мережі, прес- релізи, сайти офіційних структур, інформація від експерта/офіційноїособи/очевидців/анонімних джерел, інформація з інших локальних/ всеукраїнських/іноземних ЗМІ або відсутність посилання на джерело інформації.
Важливо вказати на тематику матеріалів, які містили ознаки новинного повідомлення. Загалом велика кількість новин стосувалася кримінальних подій, надзвичайних ситуацій, інформацій-звітів про діяльність місцевої та обласної влади, частково спорту, культури та розваг.
Отже, моніторинг виявив такі тенденції: з 348 проаналізованих новин найбільший відсоток новин спирався на офіційні повідомлення: прес-релізи, сайти офіційних структур та повідомлення офіційних осіб (сукупно 41,6 відсотка від загальної кількості джерел).
При цьому, посилань на прес-релізи було найбільше з усіх офіційних джерел інформації - 24,4 відсотка від загальної кількості матеріалів. При цьому, в онлайн-медіа відсоток новин, які спираються на повідомлення прес-служб, найвищий: на сайті zabor.zp.ua - 34 відсотка, «Голос Запоріжжя» - 27,5 відсотків, 061.ua – 24 відсотки. Тим не менш, в друкованих медіа, зокрема, газеті МІГ було виявлено 27 відсотків новин, які мали посилання на різного роду прес-служби, при тому, як в «Суботі плюс» та «Панорамі» не було жодної новини, яка б містила посилання на повідомлення прес-служб. Але, варто зауважити, що в щотижневику «Субота плюс» виявився найвищий відсоток новин без посилання на джерело в принципі: 58 відсотків від загальної кількості опублікованих в газеті новинних повідомлень. В цілому, без посилань на джерело в шести медіа було опубліковано 40 новин (або 11,5 відсотків).
Цікавим є тенденція до використання у якості джерела інформації соціальних мереж. Найбільше – 35 з 36 новин з посиланням на соціальні мережі – їх використовують онлайн- ЗМІ. Серед них – найактивніше сайти 061.ua та «Голос Запоріжжя» - 48,5 відсотків та 43 відсотки відповідно від загальної кількості новин з соцмереж. Варто зауважити, що частина новин містила посилання на повідомлення офіційних джерел, розміщених на сторінках в соцмережах, зокрема, національної поліції області. В друкованих медіа новина з посиланням на джерело з соцмережі була відзначена тільки один раз (в газеті МІГ).
Ще один сегмент джерел інформації привертає увагу: інформація, що була передрукована з інших ЗМІ. Як правило, активно використовують передруківку новин онлайн-ЗМІ. Всього було відзначено 56 новин (або 16 відсотків від загальної кількості) з посиланням на інші локальні медіа. З них – 80 відсотків було опубліковано в онлайн- медіа. Лідер – сайт «Голос Запоріжжя» з 44,6 відсотками передруківок з посиланнями на колег від загальної кількості матеріалів, опублікованих в стрічці. До речі, вкрай рідко – всього у двох випадках – ЗМІ використовували інформацію з всеукраїнських ЗМІ. Ще менше, тільки один раз, з російських ЗМІ (спортивна новина в газеті «МІГ»), жодного – з іноземних ЗМІ.
При цьому, відзначається невеликий відсоток новин, зроблених власне журналістами. Наприклад, на сайті zabor.zp.ua, який часто використовує фрази на кшталт «повідомляє кореспондент Забору», може виявитися, що інформація зроблена або на основі прес-релізу, або посиланні на інші ЗМІ тощо. Тим не менш, відсоток власне кореспондентських новин в аналізованих медіа, в середньому, всього 10 відсотків від загальної кількості опублікованих новин.
Отже, загалом можна констатувати низький відсоток власних джерел інформації під час підготовки новинних матеріалів медіа Запорізької області, активне використання повідомлень прес-служб та офіційних осіб. Відзначене активне залучення соцмереж до створення новин онлайн-ЗМІ, зафіксовані поодинокі випадки посилань на анонімні джерела інформації, та доволі значний відсоток новин, де не зазначено джерело інформації.
Наталя Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області.
Джерело зображення: consciousreporter.com
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
Help us be even more cool!