Тематичне наповнення харківських ЗМІ
За період двотижневого моніторингу місцевих ЗМІ вже можна зробити певні висновки, про що пишуть і що показують ТБ, сайти та газети Харкова. Під час нашого моніторингу, який тривав з 22.02.2016 по 06.03.2016, ІМІ проаналізував два онлайн-видання (057.ua, sq.com.ua), дві газети (“Вечірній Харків”, “Время”) та два телепрограми новин телеканалів ОТБ та АТН. Велика частина тем дублювалася, проте писали про них ЗМІ по-різному. Отож про теми та стандарти далі по поличках, — пише на сайті “Kharkiv crisis infocenter” представниця ІМІ у Харкові Анна Прокаєва.
Онлайн-видання: обмаль журналістської роботи
По-перше, різняться ресурси кількістю новин: 205 у “Статус Кво” та 147 у “057” (за тиждень). Місцевих новин серед загальних — в обох виданнях більшість (у середньому 90%). Про місцеву владу в цих виданнях 14,3% у “057” та 17,5% у “Статусі Кво”, але досить часто це матеріали подані прес-службою місцевих адміністрацій. Такі новини ці ЗМІ подають без видимої журналістської роботи, тому частину таких новин ми віднесли до “паркету”. Більша кількість таких “паркетних” матеріалів зафіксована у “Статусі Кво”.
Що характерно для останнього ресурсу, у ньому періодично подаються не тільки новини міста, а також і регіону. Новини з Лозової друкуються з певною періодичністю, що говорить про співпрацю редакцій чи солідарність власників медіаресурсів. Крім того, під час попередніх місцевих виборів тоді ще кандидат, а нині діючий голова міської ради Лозової, так само досить часто звучав у “Статусі”.
Зрідка в усіх ЗМІ траплялися всеукраїнські новини, які є резонансними та суспільно важливими, наприклад, про владу у “Статусі Кво” та про АТО у “057”.
У цей період багато новин було присвячено темі ЖКГ, а саме підвищенню тарифів на енергоресурси.
Джинси у цих ЗМІ було помічено обмаль. Переважна більшість з неї — комерційна і розміщена на 057.ua. Реклама компаній та її продукції була позначена як “Новини компаній”, у той час коли на веб-ресурсі є рубрика “Реклама”, де знаходяться аналогічні матеріали. За яким принципом редакція розподіляє матеріали за цими рубриками — незрозуміло. Також ІМІ відніс до джинси деякі матеріали “Статусу Кво”, наприклад, матеріал про досягнення ДП “Завод ім. Малишева” за період керування виробництвом Александром Хланем: “За четыре месяца пребывания на занимаемой должности Хланя на склад были сданы «Оплоты», десятки МТО, двигатели для Харьковского КБ по машиностроению, произведены запасные части на экспорт”, - сообщили на заводе”.
Про волонтерів, активістів найбільша кількість новин представлена у “Статусі Кво”. Зустрічалися унікальні новини, які можна було прочитати, власне, лише на цьому ресурсі.
Журналістський стандарт достовірності в обидвох ресурсах був абсолютно дотриманий. Чого не можна сказати про стандарт збалансованості та відокремлення фактів від коментарів — зрідка зустрічалися матеріали з таким порушенням — 3%.
Основна особливість онлайн-видань у тому, що мало оригінальних новин, власне журналістських матеріалів, натомість багато новин від прес-служб чи передруків із сайтів інших організацій, офіційних установ, органів влади.
Відсутність перевірки інформації призводить до того, що деякі новини сприймаються як незбалансовані та позитивно налаштованими щодо місцевої влади. Наприклад, досить однобічно поданий матеріал про конфлікт між владою міста та громадською організацією і, по суті, новина є передруком “промерівського” видання “Городской дозор”. У матеріалі представлена лише одна точка зору — представника департаменту. Натомість, у тих же новинах АТН спостерігається тенденція до надання більшого слова громадським активістам.
Телебачення: тяжіння до “прес-релізовості”
Велика кількість новин телеканалу ОТБ є студійними, без відеоряду та без самостійно відзнятого матеріалу. Вважаємо, що така тенденція продиктована фінансовою бідністю телеканалу, який не має можливості виїхати на місце подій та вимушений передавати новини за даними офіційних прес-служб.
Про місцеву владу обидва телеканали розповідали нерівномірно — за два тижні 15 сюжетів на ОТБ та 6 — на АТН. Але після аналізу цих матеріалів, зважаючи на “прес-релізовість” новин ОТБ, власне журналістських матеріалів вийшло на обох каналах рівномірно — по 5.
Телевізійники, порівняно з іншими типами ЗМІ, найбільше зосереджені на місцевих подіях. І водночас саме на ТБ було зафіксовано лише один матеріал замовного характеру. Це стосується сюжету на АТН про обігрівачі, де були показані логотипи та названий бренд виробника.
Переважна більшість новин про місцеву владу на обидвох телеканалах була нейтральною. Проте на АТН два сюжети відрізнялися негативними матеріалами відносно місцевої харківської влади.
Також на телеканалах представлені сюжети про житлово-комунальні питання — по 7%, та діяльність активістів — 10% на ОТБ та 21% на АТН.
Якщо для теленовин ОТБ характерна більша нейтральність, то для АТН — більша різноманітність тем, а також у випуску представлено більше аналітичних та проблемних новин, хоча можна відчути позицію редакції щодо місцевої влади.
Газети: від локальності до глобального
Якщо газета “Вечірній Харків” свою увагу зосереджує на місцевих подіях (67%), то “Время” — на національних та світових, лише 26% публікацій місцевої тематики.
Крім того, у "Время" велика кількість матеріалів — передруки прес-релізів прес-служб та інформації з інтернету. А матеріалів про місцеву владу у цій газеті лише 5,3% (з них власне журналістських матеріалів — 70%, решта — паркет), тоді як у “Вечірньому Харкові” — майже 20% від загальної кількості матеріалів (більшість з яких — 80% — оригінальні журналістські тексти).
Про владу обидві газети намагаються триматися принципу нейтралітету. Наприклад, новину про коментар депутатки “Самопомочі” “Вечірка” подала без зазначення приналежності експертки до політичної сили.
Джинса була зафіксована в обох виданнях: у “Время” — 4 матеріали (близько 2% від загальної кількості), у “Вечірньому Харкові” — 5 статей (5%). Переважна більшість з них — матеріали про харківські виші та їхні досягнення.
Під час двотижневого моніторингу значна увага друкованих видань була присвячена темі ЖКГ. Це були не тільки новинні тексти, а також оглядові, проблемні матеріали.
Щодо представлення активістів, волонтерів у газетах, то ситуація неоднакова. Якщо у “Вечірньому Харкові” ця тема висвітлюється періодично (10,3% матеріалів), то у газеті “Время” — лише 2 статті. (0,9%).
Замість висновку
Якщо робити загальний висновок за усіма промонітореними ЗМІ, то веб-ресурси дають більш широкий погляд на події, натомість цей погляд досить часто “очима” не журналістів, а прес-служб (зацікавлених осіб). У теленовинах піднімаються питання проблемні, журналісти намагаються розкрити тему всебічно, проте ангажованість щодо міської влади присутня. Газети наповнені всебічними темами, але не вистачає більш критичного погляду та розслідувальницької прискіпливості у розкритті теми.
Текст: Анна Прокаєва, регіональна представниця ІМІ в Харківській області, для сайту "Kharkiv crisis infocenter".
Help us be even more cool!