Результати моніторингу полтавських ЗМІ
З грудня 2015 року по вересень 2016 року Інститут Масової Інформації проводив моніторинг регіональних ЗМІ. Основними завданнями моніторингу були:
- виявлення рівня дотримання вимог журналістських стандартів (балансу думок і достовірності);
- аналіз стану регіональних новин з дотримання гендерного балансу;
- дослідження змістового наповнення місцевих ЗМІ;
- виявлення джерела інформації наявних матеріалів у регіональній пресі.
Для постійного моніторингу у Полтавській області було обрано чотири найпопулярніших ЗМІ регіону: Газети «Зоря Полтавщини» і «Коло», ІВ «Полтавщина», ІА «Полтава». Онлайн-видання «Трибуна» і газета «Полтавський вісник» потрапили під частковий моніторинг.
Дотримання вимог журналістських стандартів
У період моніторингу полтавських ЗМІ було виявлено низку проблем. Одна з них – відсутність якісних аналітичних текстів та недотримання стандарту «балансу думок». Особливо ця проблема стосувалася інтернет-видань, хоча і в друкованих ЗМІ ця ситуація виявилася не набагато кращою.
Полтавські сайти працюють за принципом стрічки новин, мають суто інформаційний характер. Досить часто – це повідомлення інших медіа, прес-служб чи представників організацій, посадових осіб. Тому якісні аналітичні матеріали відсутні.
В цілому, за період моніторингу полтавської преси тільки 28 % матеріалів можна вважати збалансованими і 56 % матеріалів – достовірними.
Найчастіше критерій достовірності порушувався, коли журналісти не вказували конкретне джерело повідомлення або деталі дослідження (де і коли відбулася ситуація чи подія). Конфліктні ситуації висвітлювалися тільки з однієї сторони. Не були висвітлені думки чи коментарі іншої сторони конфлікту.
Слід зазначити, окрім зазначених вище проблем, було помічено, що часто заголовки статей не відображають суті матеріалів, інколи не відповідали змісту статті (в онлайн-медіа). В друкованих виданнях зустрічались заголовки, які мали «характер заангажованості», виражали певне ставлення автора до описаної проблеми чи до героя статті.
Дотримання гендерного балансу
Результати моніторингу показали, що представленість жінок у публікаціях полтавських ЗМІ майже втричі менша, ніж чоловіків. Героями та експертами публікацій є чоловіки (75 %), які здебільшого займають керівні посади в області. Жінки фігурують лише у 25 % публікацій. Експертками, в основному, були представниці органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів, закладів охорони здоров’я. Але у багатьох матеріалах експертки повторювалися, що свідчить про обмежену кількість жінок-експерток або ж їх непублічність. Жінки як героїні більше всього були представлені у соціальних або кримінальних новинах, тоді як чоловіки найбільше були героями політичних матеріалів. Отже, гендерний баланс був порушений. Проте, прямих дискримінаційних матеріалів жінок у публікаціях полтавських ЗМІ виявлено не було. Також слід зазначити, що виявлено було достатня кількість знеособлених інформаційних матеріалів.
Змістове наповнення
Аналізовані матеріали розподілялися за темами: політика, економіка, здоров’я, освіта, новини АТО, державного управління, новини, що стосуються конфліктно-вразливих і вразливих груп населення, новини з Росії і окупованих територій, міжнародні новини, кримінал і надзвичайні ситуації, а також суспільно неважливі новини.
Найменш представленими виявилися теми охорони здоров’я, освіти і новини, що стосуються конфліктно-вразливих груп населення. Новини АТО і окупованих територій, а також міжнародні новини зустрічались як поодинокі випадки. Проте новин з Росії та окупованих територій ДНР і ЛНР в жодному аналізованому ЗМІ помічено не було.
Близько 5% новин стосувалися питань державного управління.
Суспільно неважливі новини становили близько 20% контенту – це інформаційні матеріали, статті на спортивні, історичні і мистецькі теми.
Тема політики завжди була популярна в полтавських ЗМІ, і як результат – 25% загальної кількості новин. При цьому власні журналістські матеріали і розслідування – поодинокі випадки. При цьому слід зазначити, що з загальної кількості політичних новин 40% новин без явних ознак замовності і близько 60% – «джинса» і «паркет». Це, здебільшого, повідомлення прес-служб місцевої та обласної влади, регіональних партійних організацій. а також передруки з інших інформаційних сайтів та Facebook.
Аналіз засвідчив, що переважна кількість новин полтавських ЗМІ належать до криміналу і надзвичайних ситуацій і становить майже 30% від загальної кількості матеріалів. Подібна тенденція була виявлена в усіх ЗМІ, які були обрані для моніторингу.
Джерела інформації
Моніторинг виявив такі загальні тенденції джерел інформації.
Результати моніторингу показали, що найбільша кількість новин – це, все ж таки, матеріали власних кореспондентів ЗМІ, менше – передруки з інших ЗМІ та сайтів офіційних структур. Існує досить велика частка новин, джерело інформації яких не зазначено. А також не значна кількість матеріалів від експертів.
Інформації російських та іноземних ЗМІ, анонімних інформаційних повідомлень за період моніторингу виявлено не було.
РЕКОМЕНДАЦІЇ РЕГІОНАЛЬНИМ ЗМІ
- Публікувати ВЛАСНІ матеріали.
- Створювати власні якісні аналітичні матеріали, залучаючи експертів відповідної тематики.
- Проводити власні журналістські розслідування.
- Дотримуватись вимог журналістських стандартів, зокрема достовірності та збалансованості матеріалу за рахунок верифікації джерел інформації, використання експертних думок, залучення всіх сторін конфліктних ситуацій.
- Слідкувати за дотриманням гендерного балансу у матеріалах.
- Окрім політичних і кримінальних новин створювати матеріали на інші суспільно важливі теми, зокрема охорони здоров’я, освіти, екології.
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
Help us be even more cool!