Харківські ЗМІ: замкнені на власних проблемах
Про місцеві новини найбільше нам розкаже місцева преса. І не обов’язково бути на місці подій - інтернет нам у поміч. Питання наразі про контент: про ЩО і ЯК пишуть регіональні ЗМІ. Власне моніторинг ІМІ, який тривав протягом місяця, і був присвячений саме цій задачі — визначити кількість матеріалів, присвячених темі АТО, волонтерам, внутрішньо переміщеним особам. Також досліджувалася кількість та якість суспільно важливих місцевих новин. Окремо моніторинг “ловив” «джинсу» та «паркет», - пише регіональна представниця ІМІ у Харківській області Анна Прокаєва.
Тема АТО
Харківщина - прифронтовий регіон. Тому тема АТО нас стосується напряму. За рік увага ЗМІ до висвітлення теми АТО та волонтерської діяльності дещо спала. Це стосується не всіх промоніторених ЗМІ, проте про тенденцію можна говорити. Змінилися у деяких ЗМІ і фомат подачі. Так, рік тому можна було прочитати перебіг подій за день у вигляді хроніки подій, де журналісти збирали дані з різних джерел інформації, то сьогодні в онлайн-виданнях часто подається інформація за даними прес-служби АТО.
Найбільша увага темі приділялася АТО у місцевих теленовинах:
Тема АТО
| АТН 26%
| ОТБ 30%
|
Про АТО кількісно мало пише друкована преса. Такі показники моніторингу за місяць:
Тема АТО
| Вести 11%
| Вечірній Харків 6%
| Время 2%
| Слобідський край 4%
|
Проте не варто плутати кількість матеріалів із якістю: у газетах зустрічаються матеріали розгорнуті, репортажні, великого розміру. Водночас спостерігається і вже традиційних копіпаст - передрук новин.
В онлайн-виданнях - середня цифра 6% матеріалів про АТО від загальної кількості.
Тема АТО
|
| 11%
| 4%
| 2%
|
За словами редакторки газети «Вечірній Харків» Тетяни Костенко, теми АТО, переміщених осіб, волонтерської діяльністі актуальні для видання з перших днів подій: «Ці явища торкнулися багатьох харків’ян, тому про це неможливо було не писати. Тим більше, що традиційне мислення багатьох місцевих мешканців - це все куплено. І ми вважаємо за важливе показати, як є насправді. Окрім того наша увага зорієнтована на долях переселенців, з нашої точки зору, було важливим розвінчати стеротипи щодо цих людей”.
Власне про переселенців
Роль ЗМІ у сприйнятті суспільством цієї групи людей є величезною. Часто нехтування правилом перевірки інформації з декількох джерел або прийом узагальнення стає приводом для появи фейкових новин. Спростування зазвичай мають нульовий ефект порівняно з самою новиною. Деякі журналісти і досі порушують журналістську етику щодо зазначення етносу, нації, географічного чинника походження людини у кримінальних новинах. Таким чином, по краплі подібні матеріали формують стереотипи щодо переселенців. Не зважаючи на заклики активістів та медіа-експертів дотримуватися стантартів та правил етики, деякі ЗМІ віддають перевагу новинам з “перчиком” та нехтують йомовірними наслідками такої роботи.
Наш моніторинг показав, що серед усіх досліджених ЗМІ за цей період не було порушень стандартів. Про переселенців найбільшу кількість матеріалів присвячують телевізійні новини ОТБ - 7% матеріалів від загальної кількості. У 4-х промоніторених друкованих та 4-х он-лайн виданнях виявлено по 2% новин, присвячених темі переселенців та біженців. Періодично в онлайн-виданнях подається матеріал про переміщених осіб лише зі слів чиновників, однобічно, що нагадує більше звіт, аніж журналістський матеріал. У газеті “Слобідський край” статті про переселенців з’являються періодично. Зазначений як правило один той самий автор, зазвичай тема таких матеріалів - доля вимушених переселенців. Що можна говорити про редакційну політику висвітлення.
За словами головного редактора газети Лариси Гнатченко, газета намагається у кожному номері висвітлити теми АТО та переселенців. “Наша редакційна політика - максимально писати про земляків. Наша газета виходить на всю область, в деяких районах кількість переселенців дорівнює чисельності місцевих мешканців. І судячи з усього, колишні мешканці Луганської та Донецької областей поступово стають харків’янами з різних обставин… Можна пробуджувати спічуття до тих, хто потребує допомоги. І для нас це першочергово”.
Кількість матеріалів про перемішених осіб та біденців в усіх промоніторених ЗМІ складає 3% від загальної кількості новин за період дослідження (див. нижче).
Суспільна важливість новини
Один зі стандартів журналістської діяльності говорить, що подія, яку висвітлює репортер, має бути суспільно важливою. Навряд чи такою можна вважати, наприклад, заяву Олександра Фельдмана про його готовність захищати голоси його виборців. Тому подібні матеріали були віднесені до “джинси” (матеріали замовного характеру).
Найменша кількість замовних матеріалів було зафіксовано у друкованих виданнях - 3%, найбільша - в он-лайн виданнях - 11%.
До “паркету” ми віднесли матеріали, які подані зі слів прес-служби без видної журналістської обробки текстів. Таких найбільша кількість матеріалів була виявлена саме в онлайн-виданнях - 24% у середньому по 4 веб-ресурсах, порівняно з друкованими та телевізійними ЗМІ, де 5% та 5% відповідно.
Специфіка місцевих новин у тому, вони про регіон і для регіональної аудиторії. Як показав моніторинг, не всі регіональні ЗМІ по факту є такими. Так, серед друкованих видань газета “Время” за темами матеріалів більше орієнтована на Україну - 17% від усіх матеріалів. Натомість як місцевих суспільно важливих - 11%. Найбільша кількість місцевих тем присутня у газеті “Слобідський край” та “Вечірній Харків”. У харківському випуску “Вести” переважна більшість матеріалів присвячена місцевій тематиці. Серед інтернет-видань найбільша кількість матеріалів про місцеві події на сайті www.057.ua - 34%, найменша - 10% на http://izvestia.kharkov.ua. У теленовинах майже у половині від усіх матеріалів представлені місцеві суспільно важливі події і незначна кількість - у середньому 12% - загальноукраїнські теми.
P.S. до уваги моніторингу не бралися новини про ДТП та кримінальні правопорушення.
Замість висновку: тематичне наповнення регіональних ЗМІ у цифрах в цілому.
|
ПРЕСА
|
ТБ
|
МЕРЕЖА
|
загалом середнє
| |
Суспільно важливі
|
12%
|
12%
|
13%
|
12%
|
СВ МІСЦЕВІ
|
27%
|
35%
|
23%
|
28%
|
Тема АТО
|
6%
|
28%
|
6%
|
13%
|
ПО та біженці
|
2%
|
4%
|
2%
|
3%
|
Джинса
|
3%
|
6%
|
11%
|
7%
|
Паркет
|
5%
|
5%
|
24%
|
11%
|
Довідка: моніторинг проходив у місцевих ЗМІ з 15.10.2015 по 15.11.2015. Були охоплені інтернет-видання, друковані та телевізійні ЗМІ: новини телеканалу ОТБ Харківської філії НТКУ та АТН; харківські випуски газети “Вести”, газети “Слобідський край”, “Время” та “Вечірній Харків”. Інтернет видання www.sq.com.ua, www.dozor.kharkov.ua, http://izvestia.kharkov.ua та www.057.ua моніторилися протягом 1 тижня - з 15.10 по 22.10.2015 р.
Текст: Анна Прокаєва, регіональна представниця ІМІ в Харківській області.
Фото: Роман Кабачій.
Аналіз проводився за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агенством США з міжнародного розвитку (USAID).
Help us be even more cool!