Піару – так, маркуванню – ні! Як у хмельницьких виданнях «джинсу ловили».
Про те, що вибори не за горами, нам, зазвичай, красномовно нагадує збільшення на шпальтах видань найрізноманітнішої інформації про політичні партії та її членів, висвітлення їхньої активної громадської діяльності, наполегливе демонстрування соціальної відповідальності потенційних кандидатів до органів влади та їхнього бізнесу. Місцеві вибори-2015 не стали винятком, принаймні у Хмельницькому. На прикладі декількох хмельницьких видань, таких як інформаційно-рекламний щотижневик Хмельниччини «Актуально для подолян», обласна рекламно-інформаційна газета «Подільська пропозиція», обласна рекламно-інформаційна газета «Пропозиція тижня», газета Хмельницької міської ради «Проскурів», газета Хмельницької облради та ОДА «Подільські вісті» відслідкуємо як хмельницького читача настирливо знайомили з політичними партіями та її членами, із потенційними, а згодом зареєстрованими кандидатами у мери тощо.
Отож задовго до офіційного старту політичної компанії у друкованих ЗМІ Хмельницького з’являлися матеріали з ознаками політичної «джинси». Відтак обласна рекламно-інформаційна газета «Подільська пропозиція», почала дещо нагадувати звіт про роботу міськвиконкому, в особі виконуючого обов’язки міського голови Костянтина Чернилевського, який згодом прогнозовано включився у виборчі перегони на правах вже офіційно зареєстрованого кандидата на мерське крісло. Ці матеріали впевнено займали площу, де колись публікувалися новини міста та комерційні рекламні статті.
Приклади:
«Подільська пропозиція» № 09 від 20.05.2015 р.
«Подільська пропозиція» № 12 від 17.07.2015 р.
У «Подільській пропозиції» № 13 від 17.07.2015 р. окрім традиційних матеріалів про діяльність в.о. мера Хмельницького Костянтина Чернилевського з’являється фігура голови місцевого осередку політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» та засновника Благодійного фонду «Святого Володимира» Олега Лукашука.
Втім Олега Лукашука не оминули у «Подільській пропозиції» від 18.09.2015 р.
Проте незмінним «фаворитом» видання надалі залишається Костянтин Чернилевський. Варто зазначити, що № 21 від 09.10.2015 року «Подільської пропозиції» зайняв почесне місце серед агітматеріалів у палатці кандидата у мери Костянтина Чернилевського.
«Наші громадські організації висловлюють цілковиту довіру Костянтину Чернилевському та підтримують його на виборах міського голови міста Хмельницького!» – йдеться у звернені. Схоже на агітацію, чи не так?
Як бачимо, жодного маркування та понад 20 % площі відведено на ці матеріали.
Досить цікавим є і соціологічне дослідження, надруковане у цьому ж номері. «Ті, хто не визначилися, а таких багато, бачать, що нема ніякої альтернативи, – резюмують соціологи свої припущення і стверджують, – І до виборів ситуація буде змінюватись , зростанням переваги Чернилевського над його конкурентами, тому з великою ймовірністю він перемагає в першому турі».
А ось ще один схожий матеріал про Костянтина Чернилевського, але вже у іншому виданні «Проскурів» №41від 15.10.2015 р. від , і знову без жодного маркування.
Фальтстарт політичної кампанії спостерігався і на шпальтах інших видань, зокрема «Пропозиції тижня» (№26 від 29.08.2015 р.) та «Подільських вістей» (№ 71-72 від 02.07.2015 р.)
Для порівняння раніше, коли про вибори ще не було чутно, ця сторінка мала такий вигляд, тобто складалася із рекламних макетів та коротких актуальних новин:
Позитивна розповіть про «VITAGRO» дітище Сергія Лабазюка, народного депутат України, його політична сила «Поруч» згодом зареєструється для участі у місцевих виборах-2015.
Багато партій завбачливо заздалегідь піаряться, готуючи собі стартовий майданчик для походу на вибори. Не стали винятком «За конкретні справи»:
З 01.10.2015 р. більшість партій та кандидатів до місцевих органів влади вже зареєструвалися, а отже стали суб’єктами виборчого процесу. Офіційно стартувала передвиборча кампанія та, схоже, не за маркуванням досліджуваних видань її впізнавати читачу, а шукати між рядків. Відтак в «Актуально для подолян» №41 від 08.10.2015 р. рекламують аграрний кооператив та розповідають про його виняткові переваги (створення кооперативів є одним із пунктів «Аграрної партії «України», а представники аграрної корпорації «Сварог Вест Груп» та с/г компанії «Перлина Поділля», згадувані у статті, є членами цієї партії і балотуються). Обличчям статті є Василь Міракін кандидат до Хмельницької обласної ради від партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність».
Поряд із Василем Міракіним лише позитивне та хороше про Ірину Ковальчук, кандидата до Хмельницької міськради та її діяльність.
У виданнях «Подільські вісті» та «Проскурів» під найрізноманітнішими рубриками: «Перспектива», «Незабутня мандрівка», «Відлуння», «Соціум», «Жіночий клуб», «На часі», «Хмельницький діловий», «Місто і влада» тощо, зустрічаємо матеріали з ознаками політичної «джинси»:
До слова у вищенаведених інтерв’ю та інших схожих, але не наведених тут, завжди характерне ведення розмови у винятково позитивному руслі, а будь-які гострі кути співбесідники обходять десятою дорогою. Чи не ознака заможності?
А ось серія матеріалів «Віталій Іваневич: Хмельницький має стати справжньою столицею Поділля» та партія «Відродження» у «Подільських вістях» № 116-117 від 16.10.2015 р. та «Проскурові» № 41 від 15.10.2015 р.
Загалом, варто визнати, що відокремлення матеріалів з ознаками замовленості від незалежних журналістських матеріалів, явище, схоже, рідкісне серед провідних хмельницьких друкованих видань і дотримуються його одиниці. Таке враження, видання навмисне шукають, як обійти закон та начебто дотримуватись високих журналістських стандартів. А на практиці отримуємо суцільне введення в оману читацької аудиторії.
Оскільки до дня тиші, який відводиться на те, щоб виборці могли прийняти зважене рішення на основі вже отриманої інформації, залишилось декілька днів, то ймовірність того, що у запеклій політичній боротьбі кількість подібних матеріалів у наступних номерах друкованих ЗМІ лише збільшиться.
Ольга Крамар, Хмельницький, для конкурсу "Лови джинсу!"
Help us be even more cool!