Одеса: Фемінітиви в місцевих ЗМІ майже не використовують
Протягом травня 2016 року (з 16 по 22 травня) було проаналізовано два одеських інтернет ЗМІ (Думська та Таймер) та два друкованих видання (Одесский вестник, Одесская жизнь) які є найпопулярнішими ЗМІ в Одесі.
У звітній період було проаналізовано 409 матеріалів. В цих новинах жінки, згадуються в три рази менше, як героїні чи експертки, ніж чоловіки – 150 випадків проти 430.
Друковані ЗМІ.
7 експерток, 12 героїнь
Героїні друкованих ЗМІ, у своєй більшості – актриси (6 героїнь) радянських часів, завдяки публікації по старі радянські фільми, де pграли одесити. Згадуються дві сучасні письменниці. В інших публікаціях також героїнями є діячки культури ( співачки, майстрині, художниці).
У якості експерток, в газетах згадувались керівниці лише муніципальних закладів (5). Очільниця департаменту культури та туризму Тетяна Маркова, фінансовий менеджер муніципальної енергетичної агенції Юлия Кирвас та інші.
Інтернет ЗМІ
33 експертки, 98 героїнь
Цікаво, що в інтернет ЗМІ – навпаки. Тут більше увагу приділяють, обласним та столичним чиновницям. Так, зе цей тиждень найпопулярнішими були обласні чиновниці Юлія Марушевська, Соломія Бобровська, журналістка Олена Гліщинська, спортсменки, в основному тенисистки – 37 героїнь, та 13 героїнь криміналних хронік.
Щодо експерток, то тут також в основному звучать державні та обласні чиновниці, депутатки Оппоблоку : голова Нацполіції Хатія Деканоідзе, голова одеської митниці Юлія Марушевська та інші.
Щодо чоловіків, то головними героями одеських новин залишаються перші фігури держави: президент, мер Одеси, губернатор області, начальник одеської поліції.
Але перше місце за згадуванням у якості героя новин інтернет ЗМІ став прем’єр міністр Володимир Гройсман – 16, цитувався як експерт Український прем’єр – 4 рази, і тільки у виданні “Думська.нет”. Пов’язана така увага до його персони у зв’язку із візитом до Одеси. А ось згадування та цитування мера Одеси Генадія Труханова, високі завжди – 12 у якості героя та 6 в якості експерта.
Також треба визначити, що на відміну від жінок чоловіків в одеських інтернет виданнях згадують лайливими словами. Так у стрічку новин видання Таймер, потрапив пост з ФБ одеського підприємця та власника видання Храбро Вадима Чорного щодо його ставлення до президента http://timerodessa.net/news/odesskiy_biznesmen_zagovoril_ob_avtonomii_dlya_donbassa_319.html , де він називає його “мудаком”.
Фемінітиви в одеських ЗМІ також майже не використовують. В новинах присутні «заместитель министра экономического развития и торговли Украины Наталья Микольская», «начальник департамента финансов Одесского горсовета Светлана Бедрега» , «Надежда Добровольская, житель дома на Ильфа и Петрова, 43/1» та інше.
До курйозів можна віднести новину видання Таймер: “Борьба с декомунизацией: Бабушка шесть раз «минировала» метро в Харькове”. http://timer-odessa.net/news/borba_s_dekommunizatsiey_babushka_shest_raz_minirovala_metro_v_harkove_802.html У тексті виявилось, що “бабушка” це 62 річна жінка. Чи є вона бабусею у повідомленні не сказано. Але журналіст чомусь записав її у категорію “старенькі” .
Висновки.
За тематикою жінки-героїні більше представлені в матеріалах про:
- спорт
- культура
- суспільно-політичне життя
- кримінальна хроніка
Експертна думка жінок більше представлена в матеріалах про:
- діяльність місцевої (область та місто) влади
Низкий показник представленості жінок в ЗМІ пов’язаний із аналогічними цифрами у повсякденному житті. Усі новини місцевих ЗМІ написані російською мовою. В цій мові набагато менше використовуєтся феміннітивів, ніж в українській.
При порівнянні із аналогічним монітрингом у грудні ми бачимо, що кількість згадувань жінок збільшилась майде у двічі: з 83 до 150. Рівень представленості чоловіків залишився тим же: 435 у грудні проти 430 у травні.
Текст: Юлія Сущенко, регіональна представниця ІМІ у Одесі
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
Help us be even more cool!