ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Ів Аньєс: «Громадськість чекає від нас професіоналізму»

20.11.2013, 23:56

Перекладений з французької «Підручник із журналістики» Іва Аньєса став однією з новинок цьогорічного Форуму видавців у Львові. Колишній редактор газети Le Monde, викладач і керівник школи журналістики тепер на пенсії. Під час свого першого візиту в Україну, про яку пан Аньєс, за власним чесним зізнанням, майже нічого не знає, він завітав до Школи журналістики Українського католицького університету у Львові. Тут пан Аньєс розповів студентам і гостям про проблеми та виклики, що стоять перед сучасними французькими медіа (відео).

«Ситуація в засобах масової інформації в Україні гірша, аніж у Франції, проте і в нас наповнення медіа не є ідеальним, - розповідає Ів Аньєс. – Недостатній рівень якості видань пояснюється, в першу чергу, наслідками економічної кризи 2008 року, а також кризою довіри до ЗМІ, яка останні 20-25 років дедалі поглиблюється. Звичайно, брак довіри стосується не лише сфери медіа, але й медицини, правоохоронних органів і політиків, проте для журналістів він є найвідчутнішим».

На думку колишнього редактора Le Monde, недовіра французьких глядачів, слухачів і читачів до ЗМІ є виправданою, адже медійники часто непрофесійно виконують свою роботу, забуваючи про основні професійні стандарти.

По-перше, багато видань не створюють власного оригінального контенту, а копіюють інші та публікують одні й ті самі повідомлення інформагенцій.

По-друге, французька журналістика, яка виросла з політики й літератури, на відміну від англосаксонської журналістики факту, схильна до надмірної суб’єктивності.

По-третє, журналісти у Франції часто нехтують аналізом на користь видовищності. За словами Іва Аньєса, в журналістиці є три найважливіші елементи – факт, коментар і пояснення (аналіз). Останнє є важливим з огляду на складність сучасного світу, в якому журналісти мають допомогти свої аудиторії розібратись.

По-четверте, журналісти висвітлюють події та проблеми занадто поверхово й непрофесійно, надмірно спрощуючи їх. Це призводить до неточностей, спотворень фактів, а відтак неправильного їх сприйняття й розуміння.

І п’ята претензія до журналістів – надмірна емоційність їхнього контенту, яка заважає аудиторії розмірковувати над фактами та тверезо осмислювати повідомлення. «Я не вважаю надмір емоцій у французьких медіа позитивним і потрібним явищем», - прокоментував Ів Аньєс.

Окрім професійних стандартів, нехтують французькі журналісти й моральними правилами. Пан Аньєс, який досліджує етичні проблеми у ЗМІ своєї країни, називає ті, що страждають найбільше:

- Повага до приватного життя, гарантована законом. Журналісти, як і будь-хто, повинні поважати честь і гідність інших людей.

-  Чесність і правдивість. Перевірка інформації – абсолютне правило журналістики. Медіа мають шукати істину, прагнути наблизитись до неї.

- Справедливість: журналіст повинен надавати слово всім можливим і доступним сторонам конфлікту.

- Незалежність журналіста: він має відсторонитись від джерела інформації і вміти відрізнити факт від реклами.

«За останні двадцять років французькі медіа стали менше дотримуватись етичних правил,  - говорить Ів Аньєс. – Журналісти вже не вважають себе відповідальними перед суспільством». Тим часом, за його словами, справжнім керівником і роботодавцем журналіста є аудиторія, що потребує якісного контенту: «Громадськість чекає від нас професіоналізму».

«Наша журналістика – егоцентрична та дезорганізована професія, яка вимагає саморегуляції. Має існувати національний кодекс журналістики та незалежні від влади інстанції, що оцінюватимуть етичність дій журналістів». Створенням такого органу – національної Ради преси – займається асоціація, членом якої є Ів Аньєс. До її складу входять журналісти й представники громадських організацій.

Окремо французький гість згадав про інтернет як нову платформу для медіа. «Ще жоден вид ЗМІ не витіснив інші, - говорить Ів Аньєс, - але інтернет – це щось нове, інакше. Він поєднує можливості радіо, телебачення і преси». Попри всі переваги онлайн-видань, вони, на думку французького журналіста, поглиблюють кризу довіри до ЗМІ, бо нехтують базовими правилами частіше, ніж традиційні медіа. Наприклад, часом узагалі не перевіряють інформацію. Проблема якості онлайн-медіа, на думку Іва Аньєса, потребує вирішення, оскільки саме в інтернеті майбутнє журналістики. «Головні професійні та етичні стандарти в журналістиці залишаються незмінними, незалежно від виду медіа», - вважає французький журналіст. 

Анна Журба, Школа журналістики УКУ

Фото Тараса Малого

Liked the article?
Help us be even more cool!