Хто кого? Рейтинг львівських онлайн-ЗМІ
Тиждень тому видання Watcher опублікувало рейтинг “ТОП-100 найпопулярніших сайтів ЗМІ серед Українців”. До цього рейтингу увійшли ZIK та Zaxid.net, які зайняли 36 та 78 місця відповідно. Сам рейтинг складений Інтернет-асоціацією України на основі “бази медіа-панелі чисельністю 5 тис. осіб” віком від 15 років.
Щоразу, коли натрапляю на загальноукраїнські рейтинги, ловлю себе на думці, що хотів би побачити щось подібне, але про локальні ТОПи. От і тепер стало цікаво, які львівські онлайн-ЗМІ найпопулярніші. Цілком очевидно, що перші місця вже звично займають Zaxid.net та ZIK (але в якій послідовності?), але щодо решти, можна лише здогадуватися. Благо – в інформаційну еру існують інструменти, які дозволяють отримати різноманітні й досить точні дані, не встаючи з дивану. Таким інструментом, зокрема є ресурс SimilarWeb.
Дані, які розглянемо, – це кількісні та якісні показники входів на кожен сайт у травні 2016 року. Серед них: час перебування, середня кількість переглянутих сторінок за один сеанс та частка “відмов”. Також звернемо увагу на джерела трафіку.
Варто додати, що ідея цього рейтингу виникла після прочитання матеріалу від колег з громадського руху ЧЕСНО, які визначили, що сайт ВРУ є найвідвідуванішим серед сайтів інших парламентів світу. Також всі дані були отримані за допомогою того ж інструменту SimilarWeb. Перевірити всі ці дані дані можна власноруч.
Отже, маємо двох явних лідерів рейтингу, сукупний трафік яких фактично вдвічі перевищує сукупний трафік всіх інших видань. Але є одна важлива деталь щодо ZIK та Zaxid.net – перші мають значно ширшу (географічно) аудиторію. Інформаційна агенція ZIK висвітлює події “західного регіону України”, хоч і особливо фокусується на новинах Львова та області (мої спостереження). Контент Zaxid.net – це здебільшого новини про Львів, хоча, як і ZIK, вони висвітлюють новини області, загальнонаціональні та міжнародні новини.
Варто зауважити, що півроку тому цей рейтинг виглядав би суттєво інакше. Дані SimilarWeb за останні шість місяців демонструють, що “Високий Замок” у грудні 2015 року не ввійшов би до п’ятірки, але за цей період наростив кількість входів на місяць з 240 тисяч до 343 тисяч. Видання Дивись.Info ще у грудні 2015 року мало 150 тисяч входів, але станом на травень лише 24 тисячі. Найімовірніше, колишня популярність видання пов’язана із осіннім передвиборчим проектом “Дивись за кого голосуєш”. Наприкінці травня редакторка видання Валерія Дубова обіцяла оприлюднити інформацію про нового власника Дивись.Info, але досі цього не зробила.
Цікава динаміка і у Громадське.Львів. За останні півроку відвідування їхнього сайту двічі різко зростало, і один раз обвалювалося. Мова йде про трикратну різницю. Очевидним є те, що “Твоє місто” можна назвати найлокальнішим ЗМІ (“100% Львова”) серед тих, про які говоримо. Попри це, “Твоє місто” міцно закріпилося серед найпопулярніших місцевих видань. Такий висновок можна зробити із динаміки відвідуваності їхнього сайту за останнє півріччя. Але конкуренти у видання є – протягом останніх місяців “Твоє місто”, “Високий Замок” та “Гал-інфо” дихають один одному у спину. Хоча лише “Твоє місто” долало позначку в 400 тисяч входів на сайт за один місяць (у лютому 2016 року).
Деякі дані є досить несподівані, але від цього ще більше цікаві. Наприклад, перші 4 видання у рейтингу отримують понад половину трафіку через інші сайти-агрегатори, такі як ukr.net, news.yandex.ua, news.meta.ua, i.ua тощо. В окремих випадках суттєву частку переходів забезпечує “дружній” сайт. Наприклад на Zaxid.net часто переходять із сайту 24 каналу і навпаки, оскільки вони публікують у стрічці новин матеріали один одного (власник у них теж один). Загалом же, найбільша частка трафіку із агрегаторів новин є у Depo.Львів (81,6%), ZIK (79%) та Вголос (72%).Найменше у Громадське.Львів (менше 1%), Дивись.іnfo (9%) та Твоє Місто (14%).
Найвідданіші читачі, однак, не завжди у найрейтинговіших видань. Бачимо це за даними, які демонструють частку аудиторії, що заходить на сайт за прямим посиланням (мають відповідну закладку чи “вручну” вводять адресу сайту). Можна припустити, що такі користувачі є ядром аудиторії сайтів, та їх постійними читачами.
Лідерами з частки прямих переходів є “Високий Замок” (22.5%), “Львівський Портал” (21.4%), 032.ua (майже 20%), Zaxid.net (також майже 20%) та “Твоє місто” (18%).
У всіх цих видань в середньому п’ята частина трафіку це користувачі які цілеспрямовано йдуть читати новини саме до них.
Із залученням читачів через соціальні мережі найкраще працює Громадське.Львів (майже 77.%), “Твоє місто” (41%), “Львівський портал” (35.5%) та “Дивись.Info” (31.5%).
Що стосується соціальних мереж, то у 14 випадках з 15 лідером за часткою переходів є Facebook. Хоча у випадку із виданням 032.ua понад 48% переходів на їхній сайт через соціальні мережі йде через мережу Vkontakte, тоді як частка Facebook становить 42%. Для порівняння, майже у всіх випадках частка переходів із Facebook становить понад 80%. Досить високу частку переходів із Vkontakte має також Львів-ТБ (19%). Особливістю Львів-ТБ є також те, що до них часто йдуть із Youtube (17% від частки переходів із соцмереж), тоді як у ZIK (теж телеканал) ця частка становить менше ніж 2%. Частка переходів із Twitter майже завжди є несуттєвою, але і в цьому компоненті є ті, хто вирізняється – ZIK (15%), DailyLviv (11.5%), Zaxid.net (майже 9%).
Через пошуковики (Google, Yandex) найчастіше заходять на сайти видань “Дивись.іnfo” (понад 50%), “DailyLviv” (34%), Львів-ТБ (32.5%) та 032.ua (32,5%).
Майже завжди користувачі “гуглять” назву видання (кирилицею), однак є свої особливості. Наприклад, на сайт видання “Варіанти” часто заходили ті, хто шукав інформацію про Грибовицьке сміттєзвалище, митницю, чи про новий альбом гурту ONUKA. На сайт видання “Високий Замок” часто заходили ті, хто шукав інформацію про Тараса Познякова, хлопця, що зник після того, як їдучи до Києва взяв попутників через BlaBlaCar. Лише один матеріал “Високого Замку” про нього прочитало понад 170 тисяч користувачів. Можливо саме завдяки висвітленню цієї історії видання наростило свою аудиторію на понад 100 тисяч входів/місяць. На Львів-ТБ часто заходили ті, хто “гуглив” інформацію про ціни на газ. На сайти видань “Твоє місто” та ZIK потрапляли ті, хто шукав результати із ЗНО з української мови та літератури. Загалом, майже кожне видання має якусь свою тему, яку вони висвітлювали так, що при пошуку в Google чи Yandex їхні новини виходили у ТОП. Вирізняється тут лише Zaxid.net, на який потрапляють ті, хто шукає “новини” чи “новини Львів”.
У середньому користувач перебуває на сайті кожного з видань близько 80 секунд, однак є ресурси, де затримуються довше. Так, на Zaxid.net один сеанс триває майже 2 хвилини, на “Високому Замку” 2.5 хвилини. Найбільше гіпнотизує читачів видання “Львів Експрес”, де користувачі перебувають в середньому 4.5 хвилини.
Найкращий результат з кількості переглянутих матеріалів за один візит на сайт мають “Львів Експрес” (2.68), 032.ua (2.36), “Високий Замок” (2.31) та Zaxid.net (1.91). Найменше часу проводять на сайті видання “Дивись.Info” – в середньому всього 40 секунд.
Цікавим також є показник “відмов” (коли користувач переглядає один матеріал чи стартову сторінку видання і одразу залишає його). У всіх випадках цей показник вищий ніж 50%. Щоправда, тут є виразні рекордсмени. Показник “відмов” понад 75% є у “Львівська Газета”, Громадське.Львів, Depo.Львів, ZIK, “Гал-інфо”, “Вголос” та у “DailyLviv”.
Під час підготовки цього матеріалу я просив кількох друзів (зокрема у журналістів) скласти ТОП-5 найпопулярніших, на їхню думку, сайтів, однак, на диво, майже всі їхні варіанти були хибними. Все це наштовхує на один простий висновок – не все, що ми вважаємо популярним, є таким насправді.
Відкритим залишається запитання, чи можливо в якийсь спосіб відвоювати частку читачів при такій жорсткій конкуренції за одну і ту ж аудиторію? Контент більшості видань є дуже подібним – наголос на місцевих новинах із вкрапленнями загальнонаціональних та навіть міжнародних новин. Це означає, що за одну і ту ж аудиторію (досить обмежену) змагається понад десяток видань. Більше того, є два очевидних лідери рейтингу, з якими змагатися дуже важко. Та й чи потрібно? Можливо, є сенс поміркувати над якимось своїм форматом. Свій унікальний стиль мають всього кілька видань, серед яких, наприклад, “Варіанти”. У свою чергу, “Твоє місто” максимально звузило аудиторію виключно до Львова і, як бачимо, це вже приносить свої плоди. Попри низьку відвідуваність у Громадське.Львів окремі їхні матеріали мають досить високу популярність завдяки наголосу на фото та відео-контент. Зокрема, журналісти цього видання одні з перших зняли реальні масштаби катастрофи на Грибовицькому сміттєзвалищі, після чого їхній матеріал використовували навіть провідні видання країни.
Текст: Ігор Фещенко, регіональний представник ІМІ у Львівській області, для Громадського.Львів
Help us be even more cool!