Херсонські ЗМІ поверхневі, ліниві, але оперативні
Херсонські ЗМІ поверхневі, ліниві, але оперативні. До такого висновку можна дійти, якщо проаналізувати результати моніторингу місцевих ЗМІ в рамках проекту «Будуємо мости заради реформ і довіри» від Інституту масової інформації, - пише регіональний представник ІМІ в Херсонській області Сергій Нікітенко на сайті «МОСТ».
Протягом 22 лютого – 6 березня під час моніторингу ми проаналізували контент двох газет, двох телеканалів і двох інформаційних сайтів Херсону. Це друга хвиля моніторингу, яка допоможе порівняти результати цього дослідження із попереднім, що відбулося восени 2015 року. Слід зазначити, що перша хвиля моніторингу випала на період між першим і другим туром виборів Херсонського міського голови та підрахунку результатів виборів до місцевих рад. Тому деякі показники будуть кардинально відрізнятися.
Телебачення
Як об’єкт моніторингу ми обрали два найпопулярніших телеканали області: державну «Скіфію» і приватний ВТВ +. Предметом дослідження були вечірні випуски новин.
Відразу зазначимо, що найбільше співвідношення місцевих новин із загальної кількості ми побачили саме на телебаченні. На телеканалі «Скіфія» за період моніторингу вийшло 97% новинних сюжетів на місцеву тематику, а на ВТВ + — 80%. При цьому, в випусках новин нами було зафіксовано всього три випадки виходу сюжетів з явними ознаками «джинси». Два сюжети вийшло на «Скіфії» і один на ВТВ+. Всі три сюжети були присвячені діяльності депутатів міської ради.
При цьому, на державній «Скіфії» відсутній паркет, тоді як ВТВ + вдається до готових матеріалів від різних відомств (поліції, Держслужби з надзвичайних ситуацій і т.д.). Таких матеріалів у них за час моніторингу було зафіксовано 17%. Як правило, це виглядає як зачитування офіційного прес-релізу відомства на тлі фото та відеоматеріалів, отриманих також від прес-служб.
Приклад:
Питанням ЖКГ телеканали присвятили так само різну кількість ефірного часу. В ефірі ВТВ + тільки 4% сюжетів на цю тематику, тоді як на «Скіфії» — 17%.
Відзначимо, що під час моніторингу в листопаді 2015 року цей показник був на рівні 11% для «Скіфії» і 7% для ВТВ+, хоча в той момент починався опалювальний сезон, і всі сюжети були присвячені цій події. Зараз же журналісти частіше піднімають питання благоустрою та якості послуг ЖЕКів.
Несподівано великий відсоток від усіх сюжетів склали матеріали про місцевий активізм. Сюжети про волонтерів, громадських активістів на «Скіфії» склали 27,6%, а на ВТВ + — 16,6%. У листопаді цей показник був на рівні 2,7% і 3,44% відповідно. Це пов’язано з часом проведення досліджень. У листопаді 2015 року херсонські журналісти більше уваги присвячували минулим виборам в міську та обласну ради, а також майбутньому другому туру виборів Херсонського міського голови, тоді як кінець лютого - початок березня 2016 року у Херсоні були бідні на події.
Що стосується діяльності органів місцевої влади, то сюжети про них на телебаченні зайняли майже третину часу на державній «Скіфії» і 1/6 на ВТВ +. У листопаді 2015 року цей показник був приблизно на тому ж рівні.
80% сюжетів про владу на місцевому ТБ оцінювали її діяльність нейтрально. Як правило, це невеликі репортажі про те, що сказав чиновник, де він побував і що планує далі робити. У листопаді 2015 року ця показник був нижче: 62,5% у «Скіфії» і 67% у ВТВ+. Позитивну оцінку влади в 20% сюжетів дала тільки «Скіфія», а ВТВ+, в свою чергу, показав таку ж кількість критики влади.
З точки зору збалансованості, державний канал показав значне зростання, а приватний стабільність. Новини на «Скіфії» в 93% сюжетів збалансовані. Як правило, тут або подають дві точки зору, або дають коментар експерта по темі. У листопаді цей показник був на рівні 51%, що, на нашу думку, пов'язано з виборчим процесом.
У ВТВ+ збалансованих сюжетів виявилося 67%, а в листопаді цей показник був 66%.
Показник відокремлення фактів від коментарів у телеканалів залишився на досить високому рівні. У «Скіфії» 87% в лютому-березні, при 89% в листопаді. У ВТВ+ помітне зростання на 20%: у досліджуваний період він склав 79%, при 59% в листопаді.
Схожа ситуація з критерієм достовірності. У «Скіфії» цей показник склав 80%, а у ВТВ + 92%. У листопаді цей показник був 81% і 93%, відповідно.
Газети
Як і в першій хвилі моніторингу, цього раз ми досліджували матеріали двох найпопулярніших у місті газет – «Гривні» і «Новий день». Місцеві газети, також як і телеканали, орієнтовані на подачу місцевої інформації, хоча мають спеціальні розділи з новинами України та світу.
Так, в «Гривні» місцевої інформації виявилося 74%, а «Новий день», який більше орієнтований на читачів всього регіону, присвятив 96% своїх публікацій проблем області. При цьому, газети намагаються конкурувати з онлайн-ЗМІ, в тому числі і за рахунок якості матеріалів. Тому паркету в газетах небагато: у «Гривні» 12%, і 3,5% у «Нового дня». У листопаді цей показник був на рівні 15% і 27% відповідно.
У даному випадку свою роль зіграли місцеві вибори і публікація офіційних документів. Як правило, газети публікують офіційну інформацію органів влади у вигляді невеликих заміток, економлячи місце. Так роблять і з кримінальною хронікою.
Новини ЖКГ в досліджуваний період займають 12% площ газети «Гривна», і 4% «Нового дня». У листопаді цей показник був 16% і 17% відповідно.
Місцеві активісти і ініціативи представлені в газетах слабко. «Гривня» присвятила їм 0,9% матеріалів, а «Новий день» 3,4%. У листопаді 2015 року цей показник був вищим: 3,1% і 5,3% відповідно.
Матеріалів з ознаками замовності (джинси) в «Гривні» стало більше (6 матеріалів проти 1 в листопаді), тоді як «Новий день» показує стабільність - 4 матеріали і тоді, і зараз.
Збільшення загальної кількості джинси в газетах пов’язано виключно з привітаннями місцевих політиків з 8 березня, що не були промарковані як реклама. При тому, що газета «Гривна» позначає як політичну рекламу офіційну інформацію Херсонської обласної державної адміністрації, яку публікує на договірних засадах. Класична політична «джинса» має не місцеве походження. В «Гривні» це матеріали про діяльність народного депутата Юрія Бойка.
У цілому ж ситуація з «джинсою» в херсонській друкованій пресі залишається на колишньому рівні і особливо не відрізняється від показників у сусідніх містах.
Про діяльність місцевої влади газети пишуть досить багато. В «Гривні» приблизно 1/3, а в «Новому дні» 1/5 матеріалів присвячені цій темі. При цьому позитивна інформація про владу міститься в 14% матеріалів «Гривні», і в 29% матеріалів «Нового дня». Цікаво, що в листопаді газета «Новий день» 74% всіх матеріалів про місцеву владу публікувала з позитивною оцінкою роботи окремих чиновників і відомств в цілому.
Матеріалів з критикою місцевих чиновників в газетах від загальної кількості було 10% в «Гривні», і 3,6% в «Новому дні». Критика в досліджуваний період була пов’язана більше з перейменуванням вулиць.
Більшість же матеріалів про роботу чиновників носили нейтральний характер. У «Гривні» цей показник склав 76% від усіх матеріалів, а у «Нового дня» – 67%.
Всі новини, присвячені місцевій тематиці, ми так само проаналізували на предмет дотримання трьох журналістських стандартів: збалансованості, відокремлення фактів від коментарів та стандарт відокремлення фактів від коментарів.
У результаті виявилося, що в період моніторингу дотримання цього стандарту у херсонських газет було на високому рівні.
Збалансованими виявилися 92% новинних матеріалів у «Гривні» і 95% в «Новому дні». Факти від коментарів відокремлювали в 90% випадків у «Гривні» і в 86% в «Новому дні». Достовірними ж сміливо можна було назвати 95% всіх матеріалів в «Гривні» і 94% в «Новому дні».
В цілому, результати моніторингу друкованої преси можна оцінювати скоріше позитивно, тим більше, в порівнянні з роботою онлайн-ЗМІ, з якими газети, як ми вже говорили, знаходяться в жорсткій конкуренції.
Інтернет-видання
Для аналізу онлайн-ЗМІ ми, як і в листопаді, взяли два популярних сайту «Херсон Онлайн» (khersonline.net) і «Херсонські вісті» (visti.ks.ua). Політика цих сайтів кардинально різна, що зробило наші дані показовими. Якщо «Херсон Онлайн» є агрегатором новин, який збирає всі новини Херсона та області, не дивлячись на якість, то «Херсонські вісті» намагаються публікувати більше авторських матеріалів, поступово залишаючи нішу скандалістів, з якої їх видавив жовтий сайт «Херсонські факти».
За 2 тижні моніторингу «Херсон Онлайн» опублікував 718 новинних матеріалів. У середньому в день сайт публікував 51 матеріал, при тому, що в редакції працює 2 людини. «Херсонські вісті» за той же період опублікували 223 новинних матеріалу.
Із загальної кількості матеріалів, місцевим подіям було присвячено 93% новин у «Херсон Онлайн» і 95% у «Херсонських вістей». При цьому відсоток паркету, що властиво для місцевих інтернет ЗМІ, у обох сайтів досить високий.
У «Херсон Онлайн» 67% а у «Херсонських вістей» 72% матеріалів склали передруки офіційних повідомлень та прес-релізів. При цьому, відносно низький показник у «Херсон Онлайн» – результат політики сайту по збору всіх авторських матеріалів з усіх міських сайтів.
Проблематики ЖКГ «Херсон Онлайн» присвятив 8% матеріалів, а «Херсонські вісті» тільки 2%. У листопаді цей показник був вищий – 13% і 17,5%, відповідно.
Місцевим активістам і ініціативам «Херсон Онлайн» присвятив 4% матеріалів, а «Херсонські вісті» 13%.
Щодо замовних матеріалів, то порівняно з передвиборчим листопадом 2015 року, на сайтах стало менше. На «Херсон Онлайн» ми виявили 32 таких матеріали, а на «Херсонських вістях» – 2. Під час минулого моніторингу цей показник був 44 і 26 матеріалів, відповідно.
Ми так само підрахували, що про діяльність місцевої влади журналісти досліджуваних сайтів написали 156 матеріалів: 121 – «Херсон Онлайн» і 35 – «Херсонські вісті».
З цих матеріалів позитивну конотацію мали 13% на «Херсон Онлайн» і 11% на «Херсонських вістях». Негативно журналісти висвітлили діяльність чиновників в 32% матеріалах «Херсон онлайну» і 23% «Херсонських вістей». Нейтрально було написано 55% у «Херсон онлайн» і 66% у «Херсонських вістей».
Показник балансу думок, в порівнянні з листопадом зріс, причому у «Херсон онлайн» незначно – з 60% до 64%, а у «Херсонських вістей» з 61% до 88%.
Виріс відсоток матеріалів, в яких дотримані стандарти відокремлення фактів від коментарів у «Херсонських вістей», з 57,5% матеріалів до 81%, і зменшився у «Херсон онлайн» з 80% до 59%.
Точно така ж ситуація з достовірністю. У «Херсон онлайн» показник впав з 86% в листопаді, до 72% в лютому-березні. У «Херсонських вістей» цей показник виріс з 74% до 91%.
Як правило, це було пов’язано з посиланнями на ненадійні джерела, неперевірені заяви політиків в соціальних мережах, які не підтверджуються надалі, і відверто перекрученою інформацією. Так, наприклад сайт «Херсон Онлайн» опублікував замітку про те, що комунальне підприємство «Гарантія» очолить голова Антонівського селищної ради Ігор Семенчев, тоді як призначили його батька – депутата Херсонської міськради Ігоря Семенчева. Редакція досі не виправила публікацію, і не опублікувала спростування.
У ході другого етапу моніторингу ми поставили собі за мету побачити кількість матеріалів про місцеві події, які були написані журналістами. І отримали таку цифру:
Назва ЗМІ | Гривна | Новий день | Скіфія | ВТВ+ | ||
Всього опубліковано матеріалів | 151 | 157 | 718 | 223 | 30 | 30 |
Авторських матеріалів | 102 | 144 | 387 | 119 | 27 | 17 |
Як бачимо, найвищий показник у газет і ТБ, а інтернет-сайти відстають. При цьому, не слід забувати, що дуже часто якість написаних матеріалів залишає бажати кращого, як і рівень володіння матеріалом.
Для інтернет ЗМІ властиво перевищення кількості соціально не значимих тем над важливими для суспільства темами.
Моніторинг проводився з 22 лютого по 6 березня 2016 року на сайтах "Херсон онлайн" та "Херсонські вісті", газетах "Гривна" та "Новий день", телеканалах "Скіфія" та ВТВ+ у рамках проекту "Будуємо мости заради реформ і довіри", який реалізовує Інститут масової інформації за підтримки Уряду Великої Британії.
Текст: Сергій Нікітенко, регіональний представник ІМІ в Херсонській області, для сайту "МОСТ".
Help us be even more cool!