Харківські ЗМІ: небагато джинси, пристойний рівень висвітлення активізму
ІМІ за підтримки уряду Великої Британії провів моніторинг ЗМІ у низці регіонів України в рамках проекту "Будуємо мости заради реформ і довіри". Дослідження, поміж іншими, мало на меті висвітлити рівень подачі місцевого контенту в ЗМІ, залучення активістів та громадських діячів у процесі створення локальних новин, рівень представленості місцевої влади в медіа. Продовжуємо публікувати регіональні звіти (Маріуполь, Запоріжжя, Дніпропетровськ, Миколаїв, Одеса, Сіверодонецьк), сьогоднішній стосується шести ЗМІ Харкова.
Кількість матеріалів на місцеву тематику від загальної кількості матеріалів:
У Харкові відзначається середній показник залучення місцевої тематики в порівняні, наприклад, з Одесою (77%) чи Херсоном (84%) – 62%. Однак, в ці показники входять матеріали з ознаками замовлення та "паркет" (прес-релізи, описи прес-конференцій, офіційні заяви), а також ті матеріали, які не можна зарахувати до суспільно важливих, це стосується: криміналу, культури та інформації розважального характеру.
Відповідно, рівень власне журналістських матеріалів суспільно значущих значно нижчий.
Варто зазначити, що особливо низький рівень зафіксований у друкованих виданнях – лише 30% матеріалів присвячено місцевій тематиці. В інтернет-виданнях та на ТБ зафіксовано 71% та 86% відповідно.
Матеріали з ознаками замовлення – харківська ситуація:
Так, рівень розміщення джинси у Харкові становить, в середньому по трьох типах ЗМІ, 7% від загальної кількості матеріалів на місцеву тематику. Найвищий показник джинси зафіксований у друкованих виданнях – 8%, в інтернет-виданнях становить 5%, на ТБ матеріали замовного характеру відсутні. Передусім такий рівень джинси обумовлений тим, що моніторинг відбувався після виборів, а міського голову харків’яни обрали в І турі, до початку моніторингу, а також тим, що політичний «ринок» у Харкові не є активним.
Також варто зазначити, що за даними ІМІ, Харків відзначився невисокими показниками передвиборчої джинси. За 2 місяці моніторингу передвиборчого періоду, в чотирьох харківських ЗМІ зафіксовано 129 випадків джинси. Невелика її кількість зумовлена відсутністю напруженої боротьби на посаду міського голови.
Журналістські стандарти та місцева тематика:
Але і власне журналістські матеріали не є досконалими. Так, у 18% матеріалів присвячених місцевій тематиці було порушено стандарт балансу думок/точок зору. Найчастіше цей стандарт порушували друковані та інтернет-видання, 24% та 21% матеріалів відповідно є незбалансованими. Найліпший показник продемонструвало телебачення – лише 9% матеріалів містили порушення цього стандарту. Значно менше харківськими ЗМІ порушувався стандарт достовірності – у 8% матеріалів. Всі три типи ЗМІ продемонстрували приблизно однаковий рівень порушення даного стандарту: преса – 10%, інтернет – 6%, телебачення – 9%.
Одним із професійних журналістських стандартів порушення якого може свідчити про пропагандистський характер матеріалу є стандарт відокремлення фактів від коментарів. Тому рівень порушення у 10%, що продемонстрували харківські ЗМІ, ми розцінюємо як значущий, оскільки такі матеріали можуть призводити до викривленого інформування місцевого населення.
Аналіз матеріалів про місцеву владу:
У харківських ЗМІ зафіксовано високий показник матеріалів про владу, їх кількість, не враховуючи "паркет", становить 17%. При цьому матеріалів з критикою влади експертами ІМІ не було зафіксовано взагалі, більшість матеріалів є нейтральними, або з позитивним контекстом. Одним із пояснень може бути відсутність будь-якого протистояння у виборчий період. Харків’яни не мали можливості отримати критичні матеріали щодо влади, відповідно у них сформувалася ідеалістична картина щодо міського голови. Це, власне, підтвердили результати виборів 25 жовтня 2015 року, де вже у першому турі з результатом 65,8% голосів переміг нинішній мер Харкова Геннадій Кернес.
Якщо джинси відмічено невисокий показник, то рівень "паркету" зафіксований під час моніторингу є значущим. Так, загалом по трьох типах ЗМІ в матеріалах присвячених владі третина матеріалів – "паркет". Найвищий показник прослідковується в інтернет-виданнях – 41%. Найнижчий показник у пресі – 18%, на ТБ – 26% матеріалів.
Журналістська робота за окремими темами:
Через відсутність критики влади, містяни потребують альтернативну точку зору, яку можуть отримати лише від ГО, в тому числі від активістів та волонтерів. Це яскраво прослідковується в аналізі місцевих ЗМІ, де цій темі присвячено досить високий відсоток від загальної кількості місцевих матеріалів – 4%.
Ситуація з висвітленням теми місцевого активізму в харківських ЗМІ майже однакова: в друкованій пресі - 3%, в онлайнових виданнях та на телебаченні по 4%.
Міським жителям завжди цікава тема ЖКГ, оскільки від функціонування житлово-комунального господарства залежить комфорт містян. Найактивніше тему ЖКГ висвітлюють на телебаченні - 9%, та найнижчі показники зафіксовані в онлайнових виданнях - 5% та в друкованій пресі - 6% матеріалів.
Моніторинг проводився з 22 жовтня по 8 листопада 2015 року на сайтах 057.ua i Status Quo (sq.com.ua), газетах "Вечірній Харків" та "Время", телеканалах ОТБ та АТН. у рамках проекту "Будуємо мости заради реформ і довіри", який реалізовує Інститут масової інформації за підтримки Уряду Великої Британії.
ІМІ
Help us be even more cool!