ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Джинса — лакмус журналістики

20.10.2014, 13:12

“Джинса — спосіб заробити і при цьому не збрехати. Відсутність позначки нічого не змінює у сприйнятті матеріалу. Ніхто ж не маркує художній фільм “художній фільм”. І так все всім зрозуміло”. Це колись сказав мені один знайомий редактор газети. І потім багато редакторів погодилися з цією фразою. Журналістика, що з тобою? - дивується регіональний представник ІМІ у Харківській області Ганна Прокаєва

Про зло джинси

Про “джинсу” і досі сперечаються журналісти: чи це етично, чи ні; чи злочин це; чи впливає маркування на сприйняття аудиторією матеріалу. І таких питань багато, і вони зазвичай відкриті для кожного окремого журналіста, частіше редактора. Оскільки саме за ним останнє слово. Професійної солідарності у цьому питанні немає. І не важлива географія. Минулого місяця до Харкова приїжджали обмінятися  досвідом журналісти з Західної України. Були подивовані патріотичним духом харківців, відсутністю сепаратистів на вулицях міста. Відзначали відмінності місцевого укладу. Під час круглого столу спільного між колегами виявилося чимало.

В принципі заплановано було поговорити про відмінності медіаконтенту з двох берегів Дніпра. Але заздалегідь поширена брошура про журналістську діяльність під час виборів зробила свою справу. Говорили про актуальне — політичну рекламу та її маркування. Більшість виступаючих журналістів та редакторів погодилася, що і  позначки у вигляді “зірочки” достатньо для того, аби маркувати матеріал як політичну рекламу. Але чомусь-то за приховану рекламу замовник сплачує як правило більше! ЗМІ не тільки інформує, а також формує суспільну думку. І це замовники “джинси” прекрасно знають.

“Зірочка” замість узгодженого законодавством маркування “Політична реклама” або “Передвиборча агітація” (Закон України “Про рекламу”). Чи дійсно редактори вірять у те, що немає значення, яке маркування. Чи все ж від лукавого такі пояснення? Схиляюся до останнього, особливо після відвертого зізнання головного редактора одного з провідних видань Харківщини: “Якщо не будемо “джинсувати”, ми не виживемо!”.

Методи боротьби: джинса = корупція

Прирівняти “джинсу” до корупції пропонують деякі медіаексперти. Таким чином, мовляв, відповідальність більша.  А у корупції, як правило, участь беруть дві сторони. Відповідно, на двох - не тільки на ЗМІ — і наслідки правопорушення. На сьогодні за прихований замовний матеріал санкції не передбачені законом. Хіба що принципові та більш чесні колеги не подадуть руки. За джинсу? — сумніваюся!

Джинсування не можна зламати законодавчими покараннями, сказав досвідчений експерт з моніторингу Олександр Чекмишев. На кожне правило є чи буде своє анти. Як боротися проти  “джинси”? Поговорили з колегами і прийшли до наступних висновків: можна починати з університету та прищеплювати майбутнім журналістам етичні правила на рівні принципів. Одночасно організовувати просвітницькі кампанії на шталт “Медіаграмотність у люди”.  Таким чином сформувати критичне мислення аудиторії та медіасмак на інформацію.

Як показує моніторинг, і за нової політичної і ідейної атмосфери у країні, джинса нікуди не поділася.  Майже в усіх виданнях вона є. У когось під рубрикою “Безпека” кандидат опікується станом оборони на кордоні, в іншому у рубриці “Суспільство” він же дбає про багатодітні сім'ї, а на сусідній сторінці вже у рубриці “Місто” той самий кандидат саджає дерева та асфальтує дорогу. Все це добре і потрібне, тільки значущість яка для суспільства, аби цьому присвячувати повноцінний матеріал. А ось і дані першого етапу від 01.10. до 10.10.2014 передвиборчого моніторингу  медіаконтенту Харкова (2 інтернет-видань та 2 друкованих видань): 

Революція гідності минула, проте за кількістю публікацій можна сказати, що вона пройшла повз медіа та політичний сектор. Або джинса не пов'язана зі справою честі та відповідальністі у професії?!

Текст: Ганна Прокаєва, регіональний представник Інституту масової інформації у Харкові, для сайту "Справжня варта"

Скріншот: джинса Володимира Скоробагача на сайті "Городской дозор".

Liked the article?
Help us be even more cool!