Дані моніторингу. Гендер у медіа Харкова
Протягом 16-22 травня 2016 року було проаналізовано 3 випуски газети “Слобідський край”, 3 випуски газети “Вечірній Харків”, а також матеріали стрічки новин на сайтах www.057.com та www.sq.com.ua
Загальна кількість проаналізованих матеріалів складає 444.
Моніторинг показав, що у більшості публікацій героями та експертами представлені чоловіки - 331 згадок. Тоді як жінок у якості експерток та героїнь - 113.
Загальна картина по всіх промоніторених ЗМІ у відстотковому співвідношенні чоловіків до жінок складає 25,5 % (героїнь та експерток) до 74,5% (герої, експерти).
У більшісті випадків жінка виступає як героїня - 73 згадки, тоді як у якості експертки - 40. Найчастіше жінки коментують події суспільного значення: реформа освіти, внутрішня та зовнішня політика та економіка, правопорушення, гуманітарні питання, розвиток банківської сфери. Чоловіки-експерти коментують переважно політичні, владні питання. У цей період актуальними питаннями були перейменування топонімів міста та області. Прийняті рішення коментував найчастіше чиновники вищого звання: досить часто коментарі звучали від голови ХОДА І. Райніна, голови ХОРА С. Чернова. Навіть оригінальну висадку клумби у Харкові, її символічне значення, коментував начальник департаменту, у цій же новині про те, яка особливість рослин у тому чи іншому грунті. Характерний список на посаду ректора ХНУРЕ, який затвердив Президент - серед 7 претендентів жодної жінки. Більша кількість героїв та експертів пов’язано з тим, що більшість керівних посад займають чоловіки. А у наданні коментаря для ЗМІ зберігається традиція ієрархії.
У порівнянні між кількісним розривом героїні-герої (73 -223), експертки-експерти менш відчутний (40-108). (У всіх зазначених ЗМІ жінки як експертки представлені приблизно в однаковій кількості. Найменше (8 згадок) експерток зафіксовано у газеті “Статусі Кво”, найбільна кількість героїнь - 12 у “Вечірньому Харкові”, бо у цей період у газеті були подані новини про спортивні досягнення жінок.Також велика кількість героїнь та експерток була зафіксована під час Дня вишиванки: жінки були організаторками та та переважна більшість учасниці заходу. Характерно для газети “Вечірній Харків” гендерний підхід до висвітлення спортивних подій: новини про спортивні досягнення жінок подаються так само повно та із зазначенням імен учасниць, як і чоловіків. Матеріали подані з іменами учасниць. Раніше це було помічено у газеті “Слобідський край”. Але не цього разу - спортивні новини були про чоловічі успіхи. .
Якщо у гендерному моніторингу (грудень 2015 року) більшість героїнь - це переселенки, волонтерки, то цього разу про них матеріалів майже не було. Натомість значна частина була присвячена перемозі Джамали та написання у звязку з цим петиції харківян до Президента України з проханням провести Євробачення-2017 у Харкові. Велика кількість героїнь в інтрнет-ЗМІ - це жінки, які загинули чи постраждали внаслідок ДТП, нещасних випадків, хвороб, нападів. Натомість досить часто у цей період інтеренет-ЗМІ писали про сварку голови міськради Г. Кернеса та вже екс-депутата ПП “Відродження” А. Лесика. Новини з цього приводу постійно згадували імена цих героїів.
Також характерно, що жодне видання не вживає на позначення героїнь та експерток фемінітивів. Лише один раз було вжито у назві новини “активістка”, але, припускаємо, що з метою інтриги матеріалу, оскільки йшлося про те, що через активістку Кернес покинув суд.
Помітили, що гендерно незбалансовані і “джинсові” матеріали - у замовних новинах йшлося про героїів ( політичний діяч та директор ДП). У газеті “Вечірній Харків” матеріали за участі жінок подаються як хронологічний запис “гарячої лінії”, під час якої експертки відповідають на питання читачів.
Як і в інтернет-виданнях, так і в друкованих переважна більшість героів - чоловіки (223). Найчастіше це чиновники, політики, спортсмени, військові, видатні діячі культури, мистецтва, громадські діячі, нападники, правопорушники, вони нагороджують, відзначають заслуги підлеглих та видатних харківян.
Характерна особливість веб-ЗМІ (як і у грудні 2015 р) - знеособлення джерела інформації та учасників заходів, подій. Так, у www.sq.com.ua приблизно у третиті матеріалів журналісти посилаються на організацію в цілому без вказівки на конкретну особу чи на джерело як зібрне поняття: волонтери, лікарі, активісти, “повідомили у прес-службі”, “зазначено на сайті” .
Таким чином можна зробити висновок, що у проаналізованих ЗМІ жінки як героїні та експертки представлені у меншості до чоловіків. Не зважаючи на різноманіття тем та сфер, у яких представлені жінки, все ж у більшості випадків про них йде мова у матеріалах освітньої, культурної та соціальної сфер, тоді як чоловіки - політичній та владній. Цього разу нами була помічена в інтернет ЗМІ ще більша стигматизація жінок як жертв (напади, нещасні випадки, хвороби).
Текст: Анна Прокаєва, регіональний представник ІМІ в Харківській області.
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
Help us be even more cool!