ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Чоловічий світ дніпропетровської політики через призму місцевих ЗМІ

07.11.2016, 13:17

Чи задумують журналісти над тим, який образ вони формують, підбираючи експертів чи експерток, героїв чи героїнь своїх публікацій? Більшість героїв - чоловіки, так само як і більшість експертів. Навіть у ситуації, коли був би доречніший коментар жінки-фахівця, у публікації всеодно фігурує чоловік.

 

Кількість жінок в рази менша у ЗМІ як серед експертів так і серед героїв новин та статей. Якщо на одному із сайтів чоловіки представлені приблизно двічі частіше, то на іншому присутність чоловіків у публікаціях в три-чотири рази більша, за жінок.

 

Це з одного боку можна пояснити тим, що більшість новин повідомляють про події політики та місцевої влади, а місцеві політики і топ-чиновники - переважно чоловіки. Крім того значною мірою перевага на стороні чоловіків-героїв публікацій в онлайн-ЗМІ, оскільки там досить висока частина новин присвячені спортивним подіям, а інформація про них вимагає опису події в дійових особах, врешті виходить що тільки в одному матеріалі 5-10-15 героїв і всі вони чоловіки.

 

Різницю в кількості згадок можна пояснити тим, що по-перше на Міському сайті обсяг щоденної новинної стрічки дещо більший за 056 - по 40-50 та по 30-35 новин щодня відповідно. Тут більше представлені спортивні новини, та і загалом кількість гендерно маркованих повідомлень досить висока. На 056.ua, наприклад значною мірою присутні знеосіблені повідомлення, коли автором повідомлення чи джерелом інформації є не конкретна особа, а відомство, яке вона представляє загалом.

 

В ході моніторингу виявилося, що жінки-експертки частіше з’являються у темах, що мають соціальне спрямування: керівниці соціальних служб, відомств що опікуються питанням соцзахисту, керівниці структур Пенсійного фонду, радниці з гуманітарних питань, керівниці прес-служб тощо, а також волонтерки.

 

З екпертів-чоловіків безумовним лідером став голова Дніпропетровської облдержаміністрації Валентин Резніченко. Він дає коментарі і про допомогу бійцям АТО, і про новорічні свята, і про реформи та виконання показників бюджету. З одного боку очевидно, що таке засилля голови ОДА в матеріалах є проявом “джинси” - свідомої чи несвідомої. Наприклад, за підсумками моніторингу джнси, яке ІМІ проводив у дніпропетровських ЗМІ протягом виборчого періоду, Валентин Резніченко як герой прихованої політреклами фігурував на рівні із деякими кандидатами в мери. Ця ситуація є типовою для усіх аналізованих в ході моніторингу дніпропетровських ЗМІ.

 

Але така ситуація виявляє не лише просування іміджу голови ОДА чи прихованого “культу особи”, а і небажання журналістів опрацьовувати релізи, взяти коментар у чиновника чи чиновниці, яка має більш явний стосунок до результатів роботи чи сфери діяльності. Нерідко такими експертами виступають жінки. Тому в такий спосіб замовчується висвітлення їхньої роботи та звужується присутність у інформаційному просторі. Наприклад, у матеріалах, що стосуються допомоги біцям АТО могли би цілком гармонійно виглядати коментарі координаторки центру допомоги Наталії Шуліки, чи радниць голови ОДА Тетяни Губи чи Ольги Горб.  

Щодо останньої також прикметно, що вона не виступає на щотижневих брифінгах в ОДА і не інформує про свій пласт діяльності. Традиційно щотижневі брифінги проводить радник Валентина Резніченка Юрій Голік. І знову - чоловічий світ місцевої політики.

 

У день презентації результатів податкових надходжень до бюджетів

 

Очевидно, що не представленість жінок-радниць може бути пов’язана із невисокою публічністю їхньої роботи чи особистим небажанням медіаактивності. Проте, журналістам та керівникам прес-служби варто звернути на це увагу і змінити ситуацію, аби суспільство знало, що на керівних посадах головного відомства області працюють не лише чоловіки.

 

Подібна ситуація із інтерв’ю Леха Валенси, яке вийшло одразу у кількох ЗМІ, оскільки це колективна розмова польського президента із дніпропетровськими журналістами. Наприклад, у “Зорі” в матеріалі згадуються шестеро політиків - і всі вони чоловіки. Таке враження, що під час своєї політичної кар’єри пан Валенса не стикався із політиками-жінками.

 

В цьому ж випуску “Зорі” міститься стаття про життя акторки Аліси Фрейнліх. Коли ключова героїня жінка, здавалося би, матеріал має бути гендерно збалансованим. Аж ні. Всі троє експертів, яких ми визначили у цій публікації - чоловіки, відомі режисери та актори. Вони розповідають про життя жінки-акторки, проте в опитуванні авторів статті не взяла участь жодна жінка-режисер чи акторка. Хоча на рівні ероїів статті присутні як жінки так і чоловіки.

 

З позитивних прикладів, у тій же “Зорі” можна навести статтю “Сім’я милосердя і добра”. В ній четверо героїв-чоловіків, дві героїні-жінки, та жінка-експертка. Більшість чоловіків у публікації зумовлена тим, що це переважно бійці, які розповідали про важливість волонтерської роботи, проте активно присутні волонтерки-жінки. учасниця фестивалю із сином, і якості експертки виступила Ольга Горб - раніше волонтер, а тепер радниця голови ОДА. А з “чоловічого” крила - раніше боєць, а тепер координатор допомоги бійцям Іван Начовний. Тобто у матеріалі немає розподілення між “жіночими” та “чоловічими” сферами діяльності.

 

Сайт 056.ua практикує опитування серед читачтів, і намагається дотримуватися генденрного балансу, відносно рівномірно даючи думки як жінок, так і чоловіків.

 

Проте загальні цифри такі, що у “Вістях Придніпров’я” 8 експерток і 40 експертів, 34 героїні та 64 герої (у двох випусках протягом тижня). У Зорі 8 експерток та 13 експертів, 7 героїнь та 18 героїв (один випуск). Пртоягом тижня на “Міському сайті” було 20 експерток та 79 експертів, 76 героїнь та 197 героїв, а на 056.ua - 23 експертки та 55 експертів, 30 героїнь та 88 героїв.

 

Це однозначно свідчить, що ЗМІ формують картинку, в якій більш активними та важливими позиціонуються чоловіки. Як зазначалося на початку, подекуди це наслідки представленості жінок в органах влади та офіційних структурах. Проте неодноразово журналісти обирають “чоловічий” коментар, навіть у тих випадках, коли більш фаховий коментар про певну подію чи сферу може дати жінка.

 

Моніторинг проводився з 7 по 13 грудня, для нього були обрані дві найбільш тиражні газети та два найпопулярніші сайти Дніпропетровська.

 
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
 
Liked the article?
Help us be even more cool!