Чи існує гендерний баланс у харківських ЗМІ
Моніторинг показав, що у більшості публікацій героями та експертами представлені чоловіки - 428 згадок. Тоді як жінок у якості експерток та героїнь - 177.
Загальна картина по всіх промоніторених ЗМІ у відстотковому співвідношенні чоловіків до жінок складає 28,9 % (героїнь та експерток) до 71,1% (герої, експерти).
У більшісті випадків жінка виступає як героїня - 115 згадок, тоді як у якості експертки 62. Найчастіше жінки коментують події суспільного значення: реформа освіти, зовнішя політика та економіка, питання реабілітації воїнів АТО, правопорушення, гуманітарні питання. Чоловіки-експерти коментують переважно політичні, владні питання. Це пов’язано з тим, що більшість керівних посад займають чоловіки. А у наданні коментаря для ЗМІ зберігається традиція ієрархії.
У всіх зазначених ЗМІ жінки як експертки представлені приблизно в однаковій кількості. Найменше (8 згадок) експерток зафіксовано у газеті “Слобідський край”, натомість саме у ній представлено найбільше героїнь - 50, переважна більшість з яких - це героїні-спортсменки (рубрика “Спорт”) та учасниці конкурсу краси (як раз у цей час проходив конкурс краси “Королева Харкова-2015”). Що характерно для газети “Слобідський край” - гендерний підхід до висвітлення спортивних подій. На відміну від інших промоніторених ЗМІ, новини про спортивні досягнення жінок подаються так само повно та із зазначенням імен учасниць, як і чоловіків. Тоді як у газеті “Вечірній Харків” була помічена тенденція не пропорційної подачі “жіночих” та “чоловічих” спортивних новин: скорочений матеріал без імен учасниць поруч з розгортуним матеріалом із згадкою усіх учасників змагань.
Більшість героїнь - це переселенки, волонтерки, в інтернет ЗМІ часто героїнями матеріалів стають жінки, які загинули чи постраждали внаслідок ДТП, нещасних випадків та жінки, що постраждали від стихійного лиха (надмірного опаду снігу 2-4.12.2015 на Харківщині) та ті, хто потребує допомоги. Показовим є матеріал у газеті “Вечірній Харків”, де жінка показана як така, що опинилася у скрутному матеріальному та соціальному стані: без чоловіка, бідна та не може самостійно прожити на пенсію.
Як і в інтернет-виданнях, так і в друкованих переважна більшість героів - чоловіки. Найчастіше це чиновники, політики, учасники бойових дій, спортсмени, видатні діячі культури, мистецтва, громадські діячі.
Характерна особливість веб-ЗМІ - знеособлення джерела інформації та учасників заходів, подій. Так, у www.sq.com.ua приблизно у третиті матеріалів журналісти посилаються на організацію в цілому без вказівки на конкретну особу.
Таким чином можна зробити висновок, що у проаналізованих ЗМІ жінки як героїні та експертки представлені у меншості до чоловіків. Не зважаючи на різноманіття тем та сфер, у яких представлені жінки, все ж у більшості випадків про них йде мова у матеріалах соціальної сфери, тоді як чоловіки - політичній.
Протягом 7-13 грудня 2015 року було проаналізовано 3 випуски газети “Слобідський край”, 3 випуски газети “Вечірній Харків”, а також матеріали стрічки новин на сайтах www.057.com та www.sq.com.ua
Загальна кількість проаналізованих матеріалів складає 605.
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
Help us be even more cool!