Чернівці: Найбільша диспропорція щодо представленості думок експерток та експертів спостерігається в Інтернет-ЗМІ.
Протягом 16-22 травня 2016 року було проаналізовано на дотриманням гендерного балансу 407 публікацій в газетах “Молодий буковинець” (2 випуски), “Погляд” (1 випуск) та на інтернет-сайтах molbuk.ua, bukinfo.com.ua. З них - 291 матеріал містив гендерне забарвлення. Четверта частина матеріалів була гендерно-нейтральна. Деталі аналізу можна переглянути тут
У період моніторингу топ-темами в чотирьох медіа були перемога Джамали на Євробаченні (вона там згадувалась як героїня, в той час як експертами були чоловіки), резонасна дорожньо-транспортна пригода, в котрій було вбито комунальника (героями і експертами були чоловіки), пленарне засідання сесії Чернівецької міської ради (героями і експертами були чоловіки) та зовнішнє оцінювання, літній відпочинок дітей та інші освітянські теми на закінчення навчального року (герої, експерти - жінки).
Найбільша диспропорція щодо представленості думок експерток та експертів спостерігається в Інтернет-ЗМІ. Тут в 5-6 разів частіше експертами виступають чоловіки. Так, в 111 гендерно забарвлених матерілаів сайту molbuk було представлено коментарі 9 експерток, така ж ситуація на сайті bukinfo (9 проти 106). В той час як чоловіки коментують в більш як половини повідомленнях. Це коментарі політиків, посадовців, чиновників.
Інша ситуація в друкованих офлайн ЗМІ. Так, в газеті “Молодий буковинець” експерти з’являються на шпальтах видання в два рази частіше, аніж експертки. Таку різницю можна пояснити тим, що видання публікує матеріали більше з соціо-гуманітарних тем (особливо в суботньому випуску). В газеті “Погляд”, де публікуються багато матеріалів на економічну тематику, експертами (юристами, економістами, політологами) є чоловіки. Найбільше експертів залучено до коментування політичних тем (як в газеті “Погляд”, так і “Молодий буковинець”), найменше - в коментуванні питань освіти.
Що стосується гендерного розподілу героїв та героїнь, то героїв в інтернет-ЗМІ в 5 разів більше, аніж героїнь. Це, частково, пов’язано з тим, що інтернет-ЗМІ публікують кримінальну, подієву хроніку, паркетні новини, де переважно героями є чоловіки. Жінки в таких новинах переважно - це жертви ДТП, пожежі, ті, хто потребують допомогу, жертви злочинів, родичі постраждалих, загиблих тощо.
В газетах менше героїв, більше експертів як чоловіків, так і жінок. Тут вже жінки постають в ролі мам, продавчинь, свідків тощо.
В більшості матеріалів жінка - об’єкт, пасивний учасник суспільних подій в громаді, співачка (якщо говорити про героїнь) або ж освітянка, медик, мисткиня (якщо говорити про експерток). Вирізняють згадки про німецьку канцлерку Ангелу Меркель, Юлію Тимошенко, заступницю міністра Павла Петренка.
Так, у випадку з перемогою Джамали на Євробаченні, майже у всіх виданнях Джамала виступає як героїня (об’єкт, зрідка є цитати її публічних виступів, заяв), а експертами - чоловіки (міністр культури, чиновники тощо) (зокрема, в матеріалі “Євробачення-2017" може пройти в кількох українських містах”).
Таким чином продовжується тенденція до того, що експертами з політичних, економічних, юридичних питань є чоловіки, сфера відання експерток - освіта, медицина. Героями (активними) - є чоловіки, героїнями (пасивними) - жінки. Така ситуація підкріплює стереотипи щодо пасивності жінок в суспільному житті громади.
Текст: Надія Бабинська, представниця ІМІ в Чернівцях
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
Help us be even more cool!