
Authors of the study:
Oleksiy Bratushchak, The Institute of Mass Information
Roman Golovenko, The Institute of Mass Information
Olena Golub, The Institute of Mass Information
Nathaliya Danylyuk, The Institute of Mass Information
Otar Dovzhenko, The Institute of Mass Information
Oksana Illyuk, The Institute of Mass Information
Yaroslav Zubchenko, Detektor Media
Zoya Krasovska, Detektor Media
Oksana Romanyuk, The Institute of Mass Information

The research study was made with support of:

PRO-RUSSIAN AND ANTI-WESTERN 
CONSPIRACY THEORIES OF INFORMATION WAR

Research study made by 
The Institute of Mass Information 
and Detektor Media

KEY TRENDS 2020-202



CORE RESULTS

37% of pro-Russian misinformation and manipulations that have been actively 
spread in Ukraine targeted Western countries, and mainly the United States.

NUMBER OF MESSAGES
WITH PRO-RUSSIAN
MANIPULATIONS
PER WEEK

2020 year 2021 year

206,5

305

Pro-Russian propaganda has grown by 59% in the Ukrainian media landscape in 
2021. The higher number of pro-Russian fake news and manipulations occurred 
simultaneously with the building up of military presence of the Russian Federation 
near the Ukrainian borders.

pro-Russian anti-Western
63% 37%



The most frequent categories of pro-Russian misinformation rhetoric in Ukraine was “external 
governance  of Ukraine” (18,5% of Russian propaganda in Ukraine) and “escalating of Ukraini-
an-Russian war orchestrated by Ukraine” (14,15%).

The most common category of pro-Russian narratives was "escalation of the 
Ukrainian-Russian war is Ukraine’s doing" (found in 14.15% of materials). This 
rhetoric includes assertions about violation and non-compliance with the Minsk 
agreements, Ukraine's attempts to break the ceasefire in Donbas, preparation of 
the Ukrainian army to offensive action. In other words, this gives the impression 
that Russia and its puppets are seeking peace, while the Ukrainian government is 
engaged in escalation.

External governance of Ukraine

Escalation is Ukraine’s doing that 
infringes also Minsk agreements

Discrediting Ukraine, 
Revolution of Dignity, 

Ukraine is a failed state
End of the legend 
of US democracy

Sanctions and reprisals 
targeting opposition

Coronavirus, promoting
Sputnik V vaccine

Hard-core nationalists, 
nationalists, onslaught 
on Russian language and church

Discrediting USA 
and European countries

Russia doesn’t need war,
Northern Stream, normalization

of pro-Russian point of view

18,15%

14,15%

12,58%
11,93%

10,94%

10,35%

9,64%

6,75%

6,75%

NARRATIVES BY POPULARITY
Percent of news items with this kind of rhetoric

CORE RESULTS

The most frequently, that rhetoric were 
targeting the US and Ukrainian presidents, 
Joe Biden and Volodymyr Zelensky. 



The most part of news items with pro-Russian rhetoric were found on the 
following sites: Strana (381 news items for monitoring period), 112ua (287), 
and ZIK (285).

The number of news items where anti-Western and pro-Russian rhetoric texts were revealed

TOP-MEDIA PROMOTING ANTI-WESTERN 
AND PRO-RUSSIAN RHETORIC

381

287

285

145

135

87

35

28

Strana

112.ua

ZIK

NewsOne

Holos

Vesti

Ukrayinski 
Novyny

Podrobnosti

CORE RESULTS



Repartition of news items with anti-Western rhetoric are waggling depending 
on the periods of the monitoring and are due to anti-Western information cam-
paigns in Ukrainian mass media.
 
Anti-Western rhetoric spikes were seen in May 2020 ("Derkach’s tapes"), Janu-
ary 2021 (critics  US election), April 2021 (the Occident and, namely, NATO are 
striving to do harm to the post-soviet countries and Europe and the USA are 
making one’s own manœuvres).
  
The researchers did not record any significant decrease of pro-Russian and  
anti-Western news items after the blocking of mass media that fall within the 
sphere of influence of Viktor Medvedchuk.

CORE RESULTS



METHODOLOGY OF RESEARCH STUDY

To identify and describe pro-Russian rhetoric 
in Ukraine media landscape.

To identify the main speakers (experts, politicians, functionaries) 
who spread them.

To define the main messages and whom they targeted. 

To identify the main channels of spread.

The strategic rhetoric is a narrative pattern employing which, through its content 

or a way of presentation some vision of social process, global picture are 

advanced aiming to influence the audience. It is structured with the components 

that follow: a strategic rhetoric-a theme-a separate message (for instance, “ex-

ternal governance”-“IMF”activity”-“a precise decision of the government per-

formed exactly as told by the IMF and directed against Ukrainians’). The theme 

is a constituent element of the strategic rhetoric, the theme is composed of a 

set of messages (stories, blogs, news items, posts of social networks users).

Goal of research:



Pro-Russian rhetoric is to expose Russian Federation or Russian (pro-Russian) entities or its 

activity in a positive aspect, to promote the Kremlin's policy. As pro-Russian, it worth to be consid-

ered also the militia members in Donbass, pseudo-state institutions in Transnistria, Abkhasia, 

authority in Belarus, Russian Orthodox Church and so on.

PRO-RUSSIAN RHETORIC

Examples of pro-Russian rhetoric:

Ukraine fails to abide by Minsk agreements and breaks commitments

Ukraine does need a war to divert the population from failures of government

“Crimea’ is Russian” and water supply from Ukraine

Ukraine’s meddling in affairs of Belarus

Extremism/nationalism in Ukraine

Discredit of acting government in Ukraine

Orthodox church of Ukraine, non-recognition of the church, “schism”

Wagner group members in Belarus

Ukraine is “a failed state”

Crackdown on Russian language in Ukraine

“Donbas is Russian”

Northern Stream-2

“An illegitimate usurpation of power in Ukraine as a result of coup d’état of legitimate 

leadership”

Coronavirus (successful fight Russia is leading against Coronavirus, Sputnik-V vaccine)

Successful Russia, Putis is defender,Russia doesn’t need any war, all this is external-

threats

Russia is not a war party in Ukraine

METHODOLOGY OF RESEARCH STUDY



ANTI-WESTERN RHETORIC
Anti-Western rhetoric is aimed at spread of conspiracy theories and negative reports on 
EU, NATO, countries of Europe, USA and Canada, on activity of their officials and politi-
cians and about life of the citizens in Western countries.

Sample:

Online editions: 112ua, ZIK, Newsone, Strana, Golos.ua, Vesti, Ukrayinski Novyny, Pod-

robnosti, Bahnet, Komsomolskaya Pravda in Ukraine, Apostroph, Komentari, Telegraph.

The total sample: 1526 news items

TV and Youtube channels: 112ua, ZIK, Newsone, Pershy Nezalezhny, Nash.

Examples of anti-Western rhetoric:
The West strive to do harm to Russian Federation and post-Sovier countries (Europe and USA 

are playing one’s own combinations).  

External governance of Ukraine

USA stir up Ukraine making war to put a bridle on Russia

“End of the legend of US democracy”, Trump’s election victory has been stolen, Europe and USA 

decay (corruption, criminality)

NATO poses a threat to peace

METHODOLOGY OF RESEARCH STUDY

Period of the monitoring

One week in a quarter in 2020-2021. The weeks of the monitoring study for the sample are 

chosen based on the previous monitoring studies held by IMI and DM.

1st Quarter 2020: 16-22 of March (“celebration of the referendum” in Crimea)

2nd Quarter 2020: 14-20 of May (Derkach’s tapes and US biological labs)

3rd Quarter 2020: 4-10 of September (US strike aircraft flying over Ukraine)

4rd Quarter 2020: 2-8 of November (voting in USA)

1st Quarter 2021: 4-10 of January (storming of the Capitol)

2nd Quarter 2021: 1-7 of April (escalation of Russian aggression)



ANTI-WESTERN RHETORIC
Repartition of news items with anti-Western rhetoric is not equal depending on 
periods of the monitoring and is related to anti-Western information campaigns in 
Ukrainian mass media. Thus, within the period of May 14-20, 2020, 107 news 
items were identified which had anti-Western rhetoric (or 19% out of all news 
items with a whole number of anti-Western narratives). 

This period coincides with a campaign to promote the so-called "Derkach tapes" - 
recordings of the Biden-Poroshenko conversation and claims about the need to 
investigate corruption involving American and Ukrainian officials. Another spike 
occurred in January 2021, when 137 materials with anti-Western narratives were 
recorded (24% of all materials). This period coincided with an active criticism of 
the new US administration, including the new President Joe Biden.

Pro-Russian materials actively covered the smallest nuances of developments in 
the Capitol, raised the question of eventual election fraud in the United States. 
Also, pro-Russian media also actively disseminated information about Ukraine's 
foreign governance. In April 2021, the narrative was spread saying that it was the 
Western countries (in particular, NATO) that sought to harm Russia and the 
post-Soviet countries ("Europe and the United States are playing their combina-
tions")

At the same time, there is no significant decrease in anti-Western news items after 
the blocking of mass media that fall within the sphere of influence of Viktor Med-
vedchuk.

The most of news items promoting anti-Western rhetoric were found on the site 
strana.ua : 173. Also, among the key channels spreading such narratives were 
mass media belonging to the sphere of influence of Viktor Medvedchuk 
(112ua.tv, zikua.tv, newsoneua.tv), where our experts found a total of 195 materi-
als with anti-Western narratives.



1. UKRAINE IS UNDER AN EXTERNAL GOVERNANCE
The most common category of anti-Western rhetoric is "Ukraine is under an external governance", 
which includes the assertions such as "Western control centers," "The IMF has come to sell the 
Ukrainian land," "Foreign curators are pushing Ukraine to war," and the “Ukrainian government reports 
before Western foreign senior managers"," Soros and his emissaries in Ukraine "," Soros-piglets”. That 
is, it is a campaign to discredit the cooperation of Ukrainian state as a whole with Western partners, 
as well as individual officials and politicians. This campaign comes to the fact that all the troubles the 
Ukrainians have are due to "external governance", and so Ukraine ought to abandon the idea of coop-
eration with the West. These narratives were found in 18.15% of all news items. The front-runners in 
terms of the quantity of such rhetoric were golos.ua, strana.ua and 112ua.tv. Separately, IMI analysts 
singled out some narratives about the IMF's negative impact on the Ukrainian government. In particu-
lar, it is about carrying out reforms at the request of external creditors, the launching of the land 
market at the request of the IMF so that foreigners can buy Ukrainian rich black soils, and so on. 
These stories are aimed at undermining Ukraine's cooperation with the IMF, refusing to implement its 
reforms, and as a result to loose favorable loans and bring Ukraine to economic collapse. These 
narratives are recorded in 1.83% of the materials. The topic of "external governance" is usually accom-
panied with stories about "George Soros and his minions in Ukraine." As purveyors of these stories 
say, the people of Soros, a billionaire and philanthropist, include Ukrainians who do not feel any 
remorse over betraying Ukraine and its interests for the sake of "foreign" money. The so-called "Soros 
piglets" mean those who have or had some connection to international organizations. The term saw 
little use until fall of 2019, at which time it started being applied to the team of the then-Prime Minis-
ter Oleksiy Honcharuk. Anti-American sentiment is particularly fuelled when it comes to NGOs, which 
are claimed to be "networks of foreign agents" (thus echoing the Kremlin’s policy). “Soros piglets” are 
blamed for virtually all Ukraine’s problems, from the economy to culture and history.

2. END OF THE LEGEND OF DEMOCRACY IN THE UNITED STATES
The second most widespread anti-Western category of rhetoric is "The End of the Legend of Democra-
cy in the United States." It is about, in particular, the information campaign of MP Andriy Derkach on the 
so-called recordings of the Biden-Poroshenko conversation and the investigation of corruption involv-
ing American and Ukrainian officials, then the campaign based on quotes from Hunter Biden's book, 
and finally the "Trump victory and falsification" and coverage of the storming of the Capitol. Within this 
narrative, a common category of manipulation was "Trump's victory in the presidential election was 
stolen." This is an information campaign in support of the headquarters of the former US president, 
which was launched in November 2020 by the site strana.ua. It was a series of publications on falsifi-
cations during the establishment of the results of the US presidential election, including allegations of 
ballot stuffing, non-existent Americans voting, and adding some zeros to the number of votes in favor 
of Biden. ... 

ANTI-WESTERN RHETORIC



ANTI-WESTERN RHETORIC
... Such an information campaign not only formed a one-sided view of the vote count, but also 
created and fueled distrust of Biden and his team, as well as the United States as a whole, incapa-
ble of holding elections in accordance with democratic standards. These texts were published by 
Strana with reference to Russian websites, Trump's account in social networks and statements by 
representatives of his election headquarters. In a whole, the news items of such kind of rhetoric 
are aimed at undermining the authority of the United States in the eyes of Ukrainians, at discredit-
ing Ukraine's course towards European integration and rapprochement with NATO. Narratives of 
this category are found in 11.93% of materials, most often they appeared on the sites of Medved-
chuk's pool and on strana.ua.

3. DISCREDIT OF USA AND EUROPEAN COUNTRIES
The category "Discrediting the United States and European countries" (6.75% of the materials) 
gathered the narratives with unfounded criticism of the EU and the US, some government officials 
and international institutions, as well as the democratic system of Western democracies. To the 
same category the IMI analysts have included an information campaign about so-called 
"Lukashenko records" made public in September 2020 by the Belarusian authorities' (allegedly 
intercepted conversations of foreigners discussing creating problems for Putin so that he would 
not interfere in the affairs of Belarus). These records would prove that there was no poisoning of 
the Russian opposition, and the story of the poisoning by "Novichok" is nothing, but a fiction of 
Europeans.

4. THE WEST IS TRYING TO HARM RUSSIA 
      AND POST-SOVIET STATES
The idea of this kind of manipulation is to convince the public that any cooperation with Western 

countries has only negative consequences. Western alliances, institutions and individual states only 

seek to take hold of Ukraine's resources or to use Ukraine as leverage against Russia. In these state-

ments, the West is branded as an instigator of con�icts, while the Kremlin is the one who is forced to 

defend itself and sober up its neighbors. As for Ukraine, it does not have any freedom of decision-mak-

ing in this narrative. In such a rhetoric, Ukraine is devoid of one’s subjectivity. 



5. THE WAR IN UKRAINE HAS BEEN INCITED BY THE WEST
This narrative has seen yet another resurgence after Russia began amassing its troops along 
Ukraine’s border in spring 2021. The main idea is that no other party but Europe and the United States 
will benefit from this war. They are allegedly trying to spark aggression in order to impose further 
sanctions on Russia. Pro-Russian media claim that the "masters" are literally forcing Ukraine’s govern-
ment to start the war. At the same time, these media present no evidence that Ukraine has indeed 
amassed its troops along the border and is planning an attack on its occupied territories (or even on 
the territory of Russia), which is not surprising, since such evidence does not exist.

6. NATO IS A THREAT TO RUSSIA, I.E., UKRAINE'S GETTING 
CLOSER TO NATO MEANS AN ESCALATION OF THE CONFLICT
Preventing Ukraine's membership in NATO and the EU is among the ultimate goals of Russian 
propaganda and possibly one of the reasons of Russia's aggression in 2014. During the escalation 
of the conflict in spring 2021, pro-Russian media and Russian leadership resorted to what essen-
tially is blackmail, demanding that Ukraine abandon its membership plans if the country wants to 
preserve its sovereignty. Pro-Russian politicians and pseudo-experts in Ukrainian media uphold this 
idea, arguing that Russia "should not be made angry", while the Kremlin's pursuit of its geopolitical 
interests is entirely justified.

ANTI-WESTERN RHETORIC



PRO-RUSSIAN RHETORIC
1. ESCALATION OF THE UKRAINIAN-RUSSIAN WAR 
    IS UKRAINE’S DOING
The most common category of pro-Russian narratives is "escalation of the Ukrainian-Russian 
war is Ukraine’s doing" (found in 14.15% of materials), which includes allegations of violation 
and non-compliance with the Minsk agreements, Ukraine's attempts to break the ceasefire in 
Donbas, preparation of the Ukrainian army to offensive action. In other words, this gives the 
impression that Russia and its puppets are seeking peace, while the Ukrainian government is 
engaged in escalation. As a result, Russia is trying to avoid its role as a party to the war and to 
create a background for lifting the sanctions imposed on it. Increase in the number of news 
items voicing this rhetoric was seen during September 2020 (period of aggravation in the area 
of   Shumy, Donetsk region and the ultimatum of the DPR to start shelling of Ukrainian positions) 
and April 2021 (period of aggravation in Donbass and Russia's built-up of troops to the border 
with Ukraine). The main agents publishing this narrative were Strana, Golos.ua and Vesti.

2. UKRAINE IS A FAILED STATE
The second category of pro-Russian narratives in terms of the number of news items is "discrediting 
the current government", ie unfounded criticism voiced by Russia, pro-Russian parties, politicians and 
experts. This narrative also promoted the discrediting of the Revolution of Dignity and the concept of 
"Ukraine is a failed state." In this way, they are trying to undermine confidence in the government, 
destabilize the country, create conditions for re-elections and change the position of the Ukrainian 
government towards Russia. This category of narratives is recorded in 12.58% of materials, and its 
main mouthpieces are the pool of Medvedchuk's sites : 112ua.tv, zikua.tv and newsoneua.tv.

3. RUSSIA SUCCEEDS IN FIGHTING CORONAVIRUS
The next category of pro-Russian narratives in terms of its number is "Russia succeeds in fighting 
coronavirus" (10.35%). This category includes assertions saying that Russia has successfully developed 
an effective Sputnik-V vaccine, Putin's willingness to sell the vaccine to Ukraine as a sign of the Kremlin's 
peaceful stance, and official Kyiv's refusal to accept the offer, even to the detriment of Ukrainians. The 
spike of presence of news items with this rhetoric was the fall of 2020, and the leaders in such publica-
tions were 112ua.tv, zikua.tv, newsoneua.tv and strana.ua.



4. EXTREMISM/NATIONALISM/HARD CORE NATIONALISTS 
      IN UKRAINE
Next by number of news items was the category of "Extremism / Nationalism / Nazism / Radicals in 
Ukraine" narratives - 9.64% of the total number of materials with pro-Russian and anti-Western 
narratives. This category included manipulative assertions on the widespread sympathies to Nazi 
ideas in Ukraine, the representation of Ukrainians as fascists and radicals, and the assertion that the 
Ukrainian authorities are acting under pressure and cooperate with radicals. The narrative also 
disseminated information about the persecution of Russian-speaking citizens and the persecution of 
the Russian Orthodox Church in Ukraine. This creates grounds for a split among Ukrainian citizens, 
hatred of Ukrainian street activists, and the transformation of patriotic Ukrainians into objects of 
hatred both inside Ukraine and in Russia. Most frequently, these were strana.ua and 112ua.tv that 
came out with news in this aspect.

5. UKRAINE EXERTS REPRESSIONS
And another category of narratives, which stands out against others ones: "Ukraine exerts 
repressions" (10.94%). It is about manipulations around sanctions against pro-Russian politi-
cians and the media, the second is about the oppression of the Russian language and 
Russian-speakers in Ukraine, the Russian Orthodox Church, and so on. This narrative can be 
used to discredit the democratic structure of the state and justify Russian military aggression 
against Ukraine to protect against persecution by the pro-Russian part of the country's popula-
tion. The leaders in publishing this narrative are 112ua.tv, zikua.tv, and newsoneua.tv.

PRO-RUSSIAN RHETORIC



Strana.ua has 25 million hits per month (hereinafter - according to the site 
similarweb.com). The founder of this media on the site strana.ua is 
Lasmak LLC. According to the registration data, the beneficial owners of 
this LLC are Igor Guzhva and Ganna Solntseva, and the founders are Ganna 
Solntseva and Madzheri LLC.

The main categories of narratives published by "Strana":

"The escalation of the Ukrainian-Russian war Ukraine’s doing, Ukraine is guilty of 
non-compliance with the Minsk agreements" - 53 materials throughout the monitoring 
study period. There is an increase in news with such a rhetoric in the spring of 2021 during 
the period of built-up of Russian troops to the border with Ukraine and the occupied Crimea.

Examples:

«This is not the first provocation by Reznikov aimed at disrupting of peace negotiations and , escala-
tion of the conflict» dated of 2.11.2020;

«Ukrainian counterpart can undertake provocative actions which will lead to war» dated of 1.04.2021;

“The explosive device, which killed a five-year-old boy near the village of Aleksandrovskoye in Donetsk 
on April 2, was dropped from an unmanned aerial vehicle belonging to the 59th brigade of the Armed 
Forces of Ukraine. ” dated April 6, 2021.

1

STRANA.UA

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

In Poroshenko’s way. How they do use 
escalation in Donbas at Zelensky’s 
office to fix the issues with the USA

Pushilin claimed the kid was killed by a 
piloted aerial vehicle of the 59th  Bgd  
of Ukrainian Armed Forces. Kiev denies 
being involved in.



"Trump's victory in the presidential election was stolen": 36 materials between 
November 2-8, 2020 and January 4-10, 2021. There is a tendency to biased coverage 
of the vote count, in particular, quoting Donald Trump (primarily from social networks) 
and representatives his headquarters.

Examples:

Examples:

"Damage inflicted to the United States electoral system " in the news dated of 5.11.2020;

“We consider these people thieves. Big city machines were corrupt. That election was stolen" in the news item 
dated of 8.11.2020;

“They have as many ballots ready as they need. Everything is falsified "in the news dated of 6.01.2021;
"Arbitrariness with the falsification of elections, which was seen by the whole world" in the news item dated of 
7.01.2021;

"Sacred convincing victory in the elections has been blatantly and viciously taken away from the great patriots" 
in the news dated of 7.01.2021.

2

3 "External governance": 37 news items throughout the whole monitoring study period.

“The group of prosecutors, which has been on the Maydan case for the sixth year, or rather continues to make exempt 
the real perpetrators of the fusillade from suspicion, is sponsored and supported by Western curators. In particular, 
the International Renaissance Foundation, which belongs to George Soros "in the news dated of 14.05.2020;

"there was a hollo from external creditors - the masters of the current government" - in the news dated of 3.11.2020;

"Zelensky appreciates staff close to the" seven-embassy "- in the news dated of 7.11.2020.4.

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

Trump believes prejudice has been 
made to the electoral system in the 
United States

“There are every signs of a “coup 
d’état”, as Yuriy Boyko said about the 
dissolution of the Constitutional Court



Examples:4

5

"Extremism / Nationalism / Nazism / Hard-core nationalists in Ukraine" 
- 46 materials throughout the whole period of the monitoring study.

"Government, being under hard-core nationalists’ thumb" in the news dated of 16.03.2020;

"If hard-core nationalists hamper you, so eliminate them" in the news dated of 17.05.2020.

"The end of the legend of democracy, Biden is corrupted" - 34 news items. In 
particular, “Strana” began to employ such rhetoric during May 19-20, 2020, as 
Andriy Derkach published the so-called recordings of a Biden-Poroshenko tele-
phone conversation. To the point, Strana provided information support for this 
news campaign, which the editorial office itself called Bidengate.

"Andrei Derkach published audio compromising Petro Poroshenko and Joe Biden, Biden gives unequivocal 
orders to Poroshenko";

"Biden put pressure on Poroshenko over Shokin - because of his son Hunter's corruption schemes or for some 
other reason, this is important from the point of view of the investigation in the United States";

"Trump's team, represented by his aide Rudy Giuliani, has long been looking for compromising information on 
Biden in Ukraine. And they call for an investigation into the corruption of the former vice president in our 
country ";

"In Biden's pocket… a strong argument… 1 billion loan guarantees… such is the price of rescuing Biden from 
prison."

Narratives denying Navalny's poisoning ("If it was a" Novichok", we wouldn't have seen him alive") and 
the news dated of September 7, 2020, and the involvement of foreigners in the falsification of poison-
ing were also published on the Strana website. The second case concerns the so-called "Lukashenko's 
recordings" - allegedly intercepted conversations of foreigners published in September 2020, which 
discussed creating problems for Putin so that he would not interfere in the affairs of Belarus.

And in the list of materials with the category of narratives "NATO threatens Russia" there is news for 
6.09.2020 "American planes are practicing missile strikes on Russian territory."

Examples:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

How do American people handle Ukraine and will Poroshenko be 
put in jail, won’t he? 7 main issues about the Bidengate.

Derkach handed over the tapes of Poroshenko to the GPO 
to probe the high treason



Much of these narratives are presented like an editorial stuff. Also 
anti-Western and pro-Russian narratives were voiced by:

1. Andriy Portnov, an official under Yanukovych's presidency

2. Svitlana Kryukova, Deputy Editor-in-Chief of the Strana website

3. Olesya Medvedev, an employee of the Strana website

4. Journalist for the “Strana" website Oleksiy Romanov

5. Doctor Olga Golubovska

6. Political scientist Kost Bondarenko

7. Political scientist Dmytro Spivak

8. Yanukovych's lawyer Vitaliy Serdyuk

9. MP Rinat Kuzmin

10. MP from the OPFL Vadym Rabinovych

11. MP Andriy Derkach

12. Ex-MP Oleksandr Onishchenko

13. Ex-MP David Zhvania

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



1

2

Golos.ua has 2 million hits per month. As to the registration documents, the 
founder and ultimate beneficial owner of GOLOS.YU LLC is Oksana Vashchen-
ko. She is the wife of the leader of the Communist Party of Ukraine Petro 
Symonenko.

The main categories of narratives spread by the site golos.ua:

"External governance": 51 news items.

Examples:

"The result of the US elections: Will Ukraine become the" eternally defaulted 51st state "" in the news dated of 
4.11.2020;

"Law on banks aims at providing external control over the banking system of Ukraine" in the news dated of 
16.05.2020;

"Dubinsky appealed to the National Agency on Corruption Prevention (NACP) with a demand to verify the 
declaration of "complete Soros-young person" Oleksandra Ustinova" in the news dated of 20.03.2020.

"Escalation of the Ukrainian-Russian war is Ukraines doing": 31 news items.

 "The regime in place headed by Zelensky, is not going to implement the Minsk agreements, much less 
allow a peaceful end to this conflict" in the news dated of 4.01.2021;

"The Ukrainian side always appeals to Russia in case of any escalation at the front, this is a usual practice" 
in the news dated of 8.09.2020;

"Zelensky may try to resolve the conflict in Donbass by tour de force" in the news dated of 5.04.2021.

GOLOS.UA

Examples:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

Polish public broadcaster believed that 
Zelensky can try solve the conflict in 
Donbass by force



3 "Russia’s success in fighting against coronavirus, Sputnik-B vaccine": 
15 news items

"By refusing to negotiate the purchase of the world's only Russian coronavirus vaccine, the Ukrainian government 
has once again put its political ambitions above the lives of millions of citizens of our country" in the news dated 
of 5.11.2020;

"The world community is serious about the potential of the Russian vaccine" Sputnik V "" in the news dated of 
6.01.2021;

"When I held talks with the President of the Russian Federation Vladimir Putin and he approved the supply of the 
Sputnik V vaccine to Ukraine" in the news dated of April 1, 202.

Examples:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

Viktor Medvedchuk: Ukrainian government ought 
to immediately go on with the negotiations about 
purchase of Russian coronavirus vaccine



Anti-Western and pro-Russian narratives were voiced by:
1. Lawyer Igor Serkov

2. Lawyer Rostislav Kravets

3. Political scientist Serhiy Tolstov

4. Political scientist Valdentyn Gayday

5. Political scientist Oleksabnder Lazarev

6. Political scientist Mykhaylo Pohrebynsky

7. Political scientist Andriy Zolotarev

8. Political scientist Oleksiy Yakubin

9. Political scientist Volodymyr Volya

10. Political scientist Mykhailo Chaplyha

11. Political scientist Kirill Molchanov

12. Political scientist Pavlo Rudyakov

13. International affairs expert Ruslan Bizyaev

14. Economist Oleksiy Kushch

15. Analyst Valentyn Zemlyansky

16. Blogger Oleg Ponomaryov

17. Journalist Oleksiy Kurakin

18. MP Viktor Medvedchuk

19. MP from the OPFL Yuriy Zagorodny

20. MP from the OPFL Oleg Voloshin

21. MP Rinat Kuzmin

22. Ex-MP Petro Simonenko

23. Ex-MP David Zhvania

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



2

Data on visits are non-existent for the last recent months. Before the TV 
channels from Medvedchuk's pool came under sanctions, this site had got 
7.5 million hits per month. The site 112ua.tv (before suspension of 112.ua) 
is part of Viktor Medvedchuk's media pool, as well as zikua.tv (before sus-
pension of zik.ua) and newsoneua.tv (before suspension of newsone.ua).

"Discrediting the current government of Ukraine": 56 news items

"The authorities in Ukraine are specifically exacerbating the situation in Donbass region. They realize well that 
attention of society has to be diverted from tariff increases, pandemics, and failed vaccinations. This can be done 
in a way convenient for them - escalation in Donbass. This government does not and will never have the task of 
achieving peace in eastern Ukraine. Do not expect any solution to the war from this regime, they are capable only to 
produce chaos, death and pain, " as Ilya Kiva said in an article dated April 4, 2021;

"The government must stop making provocative statements and ensure the negotiation process to achieve peace 
in Ukraine.", - said Yuri Boyko in the story from 07.04.2021;

"The conflict in Donbass continues, a chaotic personnel policy annihilates the system of public administration, 
instead of supporting citizens and the economy in the priority of repaying large-scale external loans - these are the 
key results of the government work." as this is said in the story dated of 15.05.2021.

1

«Russia’s succeeds in fighting coronavirus, vaccine Sputnik V: 
30 news items

Examples:

"By refusing to negotiate the purchase of the world's only Russian coronavirus vaccine, the Ukrainian government 
has once again put its political ambitions above the lives of millions of citizens of our country" in the news dated 
of 5.11.2020;

"Many countries are waiting in line for a vaccine from the Russian Federation, and we will stay in the backyard" in 
the news dated of 8.11.2020;

“Medvedchuk has already agreed to receive the only Sputnik V vaccine available as soon as possible. But the 
authorities, apparently, do not care about people's lives and health "as they said in the news dated of 4.01.2020.

The main categories of narratives spread by the site golos.ua:

112ua.tv

Examples:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

Marchevsky: OPFL is launching collecting if signatures under the 
request to provide Ukrainians with Russian Sputnik-V vaccine”



3

4

5

"Extremism / nationalism / Nazism / radicals in Ukraine": 
29 news items

"The authorities, bowing to the hard-core nationalists, decided to withdraw from the Kryvyi Rih Museum the 
battle flags of the military units of the Red Army" as they said in the news dated of 16.03.2020;

“In European countries, any attempts to manifest national radicalism are severely suppressed. In Ukraine, such 
manifestations of radicalism have occurred in the past, but they surfaced especially actively at the beginning 
of the local election campaign "in the news dated of 4.09.2020;

"Villages in Donbass are peopled by hard-core nationalists on the eve of the elections" in the news dated of 
9.09.2020.

“The escalation of the Ukrainian-Russian war is Ukraine’s doing ”: 
31 news items

"The developments in Donbass and the peaceful settlement of the conflict depend entirely on the political will 
of President Zelensky… The situation in Donbass is apparently inflamed, specifically and unmotivated" in the 
news dated of 1.04.2021;

"The rhetoric of the Ukrainian leadership, which intensifies tensions and exacerbates the conflict, has gone far 
and is fraught with the most severe consequences," as they said in the news dated of 5.04.2021;

“Kyiv does need neither dialogue in Minsk, nor dialogue in accordance with the Minsk agreements. At the same 
time, the Ukrainian government deliberately destroys relations with Belarus ", as they said in the news dated of 
April 6, 2021.

"External governance": 
55 news items

“We are a colony. And we have economy structure inherent to a colony! ” they said in the story dated of 6.01.2021;

"The world credit oligarchy rules Ukraine and the people", as they said in the story dated of 8.01.2021;

"We can not bring order to our country by ourselves," as they said in the news dated of 7.09.2020.

Examples:

Examples:

Examples:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

We are a colony. And we have economy structure 
inherent to a colony!-Skarshevsky said.



Also, 112ua.tv website had news supporting pro-Russian and anti-American information 
campaign on the so-called "secret US biological laboratories in Ukraine in the." "What kind 
of ne’er-do-well you have to be, if you hide the information about American bacteriological 
laboratories and the experiments that are being conducted there from your people?!" This is 
not the government, this is an organized crime syndicate, and Ukrainians are just a biomass 
for them to conduct experiments with combat viruses and this in total impunity! " as they 
said in the news dated of 14.05.2020.

Among the news items with anti-American rhetoric, it is worth to be noted the following ones:

News with a narrative about the decline of the West dated of 8.01.2021: "A total breakdown 
of the legend of "democracy in the American way ", which the United States are cynically 
trying to impose to the whole world."

The narrative about the decline of the West from January 8, 2021: "The storming of the 
Capitol by right-wing radicals, in which several people were dead, and shops and police 
stations were burnt, robberies by left-wing radicals took place two months ago, evidenced 
a deep schism in American society."

Narrative about the threat from the US in a video news dated of 09.09.2020 about the flight 
of American aircrafts over Ukraine: "This is an extremely dangerous step towards further 
escalation of tensions due to the military-political situation around Ukraine, post-Soviet 
space and the Black Sea-Caspian region, that the origin had been laid down during the 
Ossetian conflict unleashed by Saakashvili's regime in 2008."

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

Government refused to say all the truth 
about the US biolabs in Ukraine. 
Renat Kuzmin



1. Political scientist Dmytro Spivak

2. Political scientist Mykhailo Pohrebynsky

3. Political scientist Vadym Karasev

4. Expert Dmytro Marunich

5. Analyst Oleksiy Kalinichenko

6. Analyst Valentin Zemlyansky

7. Journalist Iryna Gavrilova

8. Journalist Yuriy Molchanov

9. Expert Volodymyr Katzman

10. Expert Victor Skarshevsky

11. Expert in conflict resolution techniques Maryna Cherenkova

12. MP from the OPFL Viktor Medvedchuk

13. MP from the OPFL Vadym Rabinovych

14. MP Yuriy Boyko

15. MP Rinat Kuzmin

16. MP Ilya Kiva

17. MP from the OPFL Oleg Voloshin

18. MP Viktor Chorny

19. Artem Marchevsky, the head of the youth branch of OPFL

20. Ex-MP Ganna Herman

21. Ex-MP Petro Simonenko

22. Former Prime Minister Mykola Azarov

23. Politician Andriy Palchevsky

23. Anatoly Shariy

Anti-Western and pro-Russian narratives were voiced by:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



2

1

“VESTI” gets 4 million hits per month. The domain vesti.ua is registered 
to the Cypriot company MEDIA HOLDING VESTI UKRAINE LTD. The same 
company is listed on the site itself. The  Vesti Ukraina media holding is 
linked to fugitive Minister Oleksandr Klymenko, who went into hiding in 
Russia after the Revolution of Dignity.

The main categories of narratives published by "VESTI":

"Escalation of the Ukrainian-Russian war is Ukraine’s doing": 
23 news items

In Russia they said that "the video conference of the Trilateral Contact Group was on the verge of failure 
due to the position of Kyiv" in the news item dated of 14.05.2020;

"Official Kyiv has not yet fulfilled a number of commitments" in the news dated of 1.04.2021;

“Violations of all Minsk agreements by Kyiv are evident. Now Kyiv has switched from criticizing the 
political framework for resolving the crisis in Donbass to threats to start military action "in the story 
dated of 6.04.2021.

"The End of the Legend of Democracy, Biden is corrupted" : 
19 news items

“Kerry asked Poroshenko to consider the option of substitution of Prosecutor General Shokin, who 
"blocked the reform of the purge of the Prosecutor General's Office" in the news from 19.05.2020;
"Revenge of Democraption" represented by Biden, Kent and Keen. Revenge is an integral part of their 
regular activities against Ukrainian investigators, journalists, experts, solving more and more schemes of 
international corruption "in the news dated of 10.09.2020;

" Mysterious death of a diplomat got already several leads: adherents of conspiracy theories blame the 
United States for the murder" in the news dated of 18.05.2020;

"The pogroms in the US Congress building are a complete failure of the legend of" American democracy 
"in the news dated of 8.01.2021.

Examples:

VESTI

Examples:

"External governance": 13 news items

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



3 "External governance": 
13 news items

“Ukraine is under external governance. I am concerned with that there is a statement by a very influential 
embassy and a very influential state that supports these sanctions ”in the news dated of April 1, 2021;

"Putin will act ultimatimum-like, if he calls on Merkel and Macron to bring Zelensky to life, since the escalation 
of tensions is due to the fault of the Ukrainian government, which is controlled by the United States" in the 
news dated of 1.04.2021;

"All their power was aimed at fulfilling “wish list” of the International Finance Corporation" in the news of 
2.04.2021.

Since February 2021, the website of “Vesti” has increased many times the number of news 
with pro-Russian narratives. This coincided with an escalation at the front. In particular, on 
April 5, 2021, he spread a fake news about a boy killed by the Ukrainian military: "Since the 
next escalation of Kyiv's aggression against Donbass, this is the second victim who died as a 
result of a terrorist attack organized by Ukrainian militants."

Examples:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

Medvedchuk: Ukrainian government 
would like I were not here, but I won’t quit 
the country

Putin to issue Donbas ultimatum to Merkel 
and Macron – political scientist said

Zhuravsky: Sanctions as to three broadcasters is 
unlawful and have to be revoked by the Supreme court



Much of these narratives is presented like it were editorial content. 
Also anti-Western and pro-Russian narratives were voiced by:

1. Political scientist Ruslan Bortnik

2. Political scientist Denis Zharkykh

3. Political scientist Kirilo Sazonov

4. Political scientist Oleksiy Yakubin

5. Political scientist Oleksiy Voronenko

6. Political scientist Taras Chornovol

7. Political scientist Serhiy Markov

8. International affairs expert Denys Pilash

9. Expert Serhiy Rosenbaum

10. Media expert Larysa Drozdova

11. MP Andriy Derkach

12. MP Viktor Medvedchuk

13. MP Vasyl Nimchenko

14. MP Maksym Buzhansky

15. Former MP Vitaliy Zhuravsky

15. Anatoly Shariy

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



Pershyi Nezalezhnyi 
(First Independent) 
YouTube channel

Prior to being banned in February 2021, NewsOne, ZIK and 112 (the so-called "channels of 
Viktor Medvedchuk", formally owned by MP Taras Kozak) were the main platforms where 
anti-Western and pro-Russian narratives where generated and disseminated.

After their broadcasting stopped, their teams bought Pershyi Nezalezhnyi satellite channel, 
a purportedly new media outlet, which nevertheless continued the same line of pro-Russian 
rhetoric (the channel was soon closed and now streams on YouTube). These developments 
did not result in any significant decrease in the scope of disinformation.  Instead, most legal 
restrictions binding purveyors of propaganda are no longer holding them back. Consequent-
ly, the degree of manipulation in their messages has seen a substantial increase, and now 
they can speak Russian on air. On the other hand, their coverage has fallen in tens or hun-
dreds of times, meaning that even more toxic disinformation now has much less noticeable 
impact.

Among materials broadcasted on the platform, we found footage featuring MP Renat 
Kuzmin from the Opposition Platform – For Life (OPFL) political party claiming that NABU 
(National Anti-Corruption Bureau of Ukraine) was spying on behalf of foreign intelligence 
services (July 16, 2020). His colleague Ilya Kiva also told stories about "America’s skanks", 
"Soros’s scum", and "burial teams" (March 31, 2020). Anti-Western disinformation is spread 
both by guests invited and hosts. For example, on January 20, 2021, Vyacheslav Pikhovshek 
asked his guest the following question: "Will Ukraine be lower on its knees before the US 
under Biden than it was under Trump?"

We also detected some homophobic language on the channel. On May 9, 2020, MP Vadym 
Rabinovych, OPFL, said he was outraged by "same-sex beings" and did not understand why 
the issue of same-sex marriage was discussed in a Christian state as such, while in March 
2021 Ilya Kiva made a statement that Ukraine was "tainted with homosexuality."

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



1. Vyacheslav Pikhovshek, host on Pershyi Nezalezhnyi, executive producer of the 

former NewsOne channel

2. Diana Panchenko, host on Pershyi Nezalezhnyi

3. Renat Kuzmin, MP, OPFL

4. Oleg Voloshin, MP, OPFL 

5. Ilya Kiva, MP, OPFL

6. Vadym Rabinovych, MP, OPFL 

7. Olena Lukash, Minister of Justice during the presidency of Viktor Yanukovych 

8. Mykhailo Chaplyha, political commentator

Most anti-Western narratives on the channel 
were disseminated by the following individuals:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA

“Zelesny 
undertook 
the path of 
troting”

“Protasevych 
undertook a 
dangerous 
path. But what 
he had 
expected?”

“Blinken and 
Nulan 
disappointed 
by meeting 
with Zelensky”

“Openning of 
land market. 
Fighting the 
oligarchs”

We will more 
than one year 
discuss silly 
statements 
from 
politicians

Zelensky 
grizzles 
speaking with 
Merkel while 
communicat-
ing in distance

“Zelensky 
starts 
showing 
Napolenism 
principle”

“Ukraine is not a 
center of the 
universe. The 
world has more 
serious 
problems…”

“The people 
will be 
prepared 
to be 
surveilled”

“Northern 
Stream-2: 
consequences 
for Ukraine”

“Ukraine-NATO. Talks 
of Zelensky and Biden”

“Zelensky and 
mass media. 
Ukrainian 
oligarchs. Land 
market. Vadym 
Karasyov”

“Money will 
always 
influence 
politics! 
Krasyov”

“Journalism in 
usual concept 
is dead” 
Karasyov”

USA vs EU: eavesdropping 
of European politicians

University of the future: 
launching the European 
class



Nash (Ours) TV Channel
Most of the above-mentioned narratives of anti-Western disinformation are regularly broad-
casted on Nash TV Channel. At the time being the latter is the second most popular news 
channel in Ukraine. Its official owner is Yevhen Muraev, but it has been linked to Vadym 
Novynsky, an ally of Rinat Akhmetov, and to the entourage of Ukraine’s Interior Minister Arsen 
Avakov. After the channels of Viktor Medvedchuk were banned, Nash transformed into the 
primary source of pro-Russian and anti-Western narratives on Ukrainian television. 

For example, during one of the talk shows on the channel, Olena Lukash called Ukraine a 
"colony that feeds its governors," and Yevhen Muraev stated that the war in Ukraine benefited 
only the United States (April 9, 2021). Moreover, Muraev also called NATO and the EU Nazis: 
"Who are the members of NATO and the European Union? I'll tell you who they are. Most 
European countries that fought on the side of Hitler and killed 8 million Ukrainians […] Are 
they our brothers?"

1. Yevhen Muraev, the channel's owner 

2. Maks Nazarov, news presenter

3. Olena Bondarenko, MP of the former Party of Regions 

4. Olena Lukash, Minister of Justice under President Yanukovych

5.  Mykhailo Chaplyha, political commentator

Most often, anti-Western narratives on the channel are spread by:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



TELEGRAM CHANNELS
Telegram messaging platform turned out to be a rather well-suited environment for spreading 
anti-Western messages, disinformation and conspiracy theories. Public channels on Telegram can 
be divided into anonymous and non-anonymous, i.e., those having an indicated author. Quite often 
the same people who systematically broadcast anti-Western and anti-democratic disinformation on 
television also spread such messages on Telegram. For example, "Naglyi (Insolent)" (55,351 
subscribers) is the channel owned by Maks Nazarov, a news presenter on Nash Channel. In his 
posts on Telegram Nazarov does not hold back anything. On average, Nazarov publishes two such 
posts a week. The author’s style is usually quite succinct, e.g., in March of 2020, Nazarov wrote: 
"Truth be told, no coronavirus will fuck Ukraine as much as these damn Soros piglets." He also 
made the following comment on the storming of the US Capitol: "Yeah, go teach the world more 
democracy, you damn democrats."

Olena Lukash, former Minister of Justice during the presidency Viktor Yanukovych, has her own 
channel "Elena Lukash" (54,549 subscribers), where she often shares videos from the talk shows 
she participated in. She regularly shares posts of her partners in the dissemination of anti-Western 
disinformation, while sometimes also authoring her own posts using such expressions as "our dear 
bidened in the head", "the response of those rascal Soros piglets", "porohkobots and Soros piglets 
are squalling out loud seeing the new Prosecutor General appointed".

For her 10,000 subscribers Olena Bondarenko, a former Party of Regions MP, posts the same 
messages that she spreads on TV channels, although the language is unsurprisingly more direct. 
Here is an example of her post of March 2020: "I suggest G7 countries stop being shy and send us 
our Gauleiter, and then recognize Ukraine as their colony, why all this charade? You can put down 
your orders directly and then give them to local "lackeys", it is already clear that you decide more 
than the president and the Verkhovna Rada!"

The channel owned by Yevhen Muraev, the owner of the Nash Channel and the leader of Nashi 
(Ours) Party, and also a former Party of Regions MP, is relatively new compared to others. Muraev 
created it in March 2020 and has since gained more than 8,000 subscribers. He posts his messag-
es less frequently than others, mostly one post a day, although sometimes the channel may see no 
new posts for a few days. Muraev writes long-read stories, so often a single post can have the full 
spectrum of anti-Western and anti-democratic rhetoric. It is worth noting that his writing is free of 
obscene language. Instead, Muraev's posts seem to resemble op-ed pieces.
Another famous purveyor of anti-Western narratives is the pro-Russian blogger and politician 
Anatoliy Shariy, who, compared to others, has the largest audience on Telegram of more than 
269,000 subscribers. His wife, Olga Shariy, is also rather active on Telegram (65,000 subscribers). 

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



For example, in one of her posts about the tapes released by Andrii Derkach she wrote the 
following: "However, an obvious question arises: how all these scumbags, sponsored by 
foreign states, all these media, politicians, parties, and activists who carry out direct US 
orders, how dare they call someone unpatriotic? These crooked whores keep telling us what a 
real party is, what a real journalist looks like."

"Andrei Portnov" Telegram channel has more than 182,000 subscribers. The channel is owned by the 
former first deputy head of President Yanukovych’s Administration and is often used as a platform for 
criticizing the United States and discrediting Euromaidan as well as for calls for "purging" Ukraine of 
"parasitic non-governmental organizations." Quite similar to Portnov’s posts is also the writing of his 
colleague Mykhailo Dobkin on the latter’s own Telegram channel (33,238 subscribers). Dobkin is a former 
MP from the Opposition Bloc party and former head of Kharkiv Regional State Administration under 
President Yanukovych. Dobkin's style is quite unreserved, he often uses obscene language or insults: 
"The entire fifth column of Soros, all that external government and the IMF debts are welcome to go fuck 
themselves."

"Maks Buzhansky" (41,164 subscribers) is the personal channel of MP Maksym Buzhansky from the 
Servant of the People party. Although his party holds the most seats on the Parliament, hit does not 
restrain him from spreading pro-Russian and anti-Western narratives. Buzhansky, despite himself being 
"in power", often writes about "external governance". He labelled certain laws as "produced by Soros 
piglets" and urged his colleagues to refrain from voting for them. The MP dedicated significant attention 
to the storming of the Capitol: in two days, he published 5 posts about the attack, garnishing them with 
anti-Western language.

Yet another channel on Telegram boasting considerable activity in spreading disinformation on external 
governance belongs to a journalist at pro-Russian Strana.ua website, Olesya Medvedeva. Her "Lesya iz 
STRANY (Lesya from STRANA)" channel (25,272 subscribers) often shares posts from the Telegram 
channel of the said website, which regularly spreads pro-Russian and anti-Western messages. She also 
authors her own posts, frequently touching upon the anti-Western mantra, as in the following example: 
"here’s president standing at the podium, being told off by henchmen of Western embassies and grant 
organizations, which imagine themselves civil society, as some sucker who failed to follow the general 
line of the State Department. Makes me sick."

In terms of quantity, the most prolific with regard to anti-Western messages among non-anonymous 
channels is "KlymenkoTime" (54,673 subscribers), owned by Oleksandr Klymenko, Minister of Revenues 
and Duties during the presidency of Viktor Yanukovych, who fled to Russia alongside his former boss. 
The channel posts an average of 35 publications a day, which is a lot compared to the rest of the Ukraini-
an segment of Telegram. Anti-Western messages were published almost every day during the monitoring 
period.

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



Anonymous Telegram channels
The policy and functions of Telegram provide its users with an option to remain anonymous, 
allowing them to spread disinformation, manipulation, private information leaks or manipulative 
"insider information". Anti-Western and anti-democratic messages disseminated through these 
channels often abound in such words as "plot", "rumor" or "insider information". This has an 
impact on the readers' perception of information, increasing the effectiveness of disinformation 
and fueling the spread of conspiracy theories. The messages are quite often reinforced by hate 
speech and swearing.

A colorful example is "Soros piglets" Telegram anonymous channel, which publishes manipula-
tive and fake news about politicians, public officials and civil activists on a daily basis. The 
channel has an audience of 17,000 subscribers with an average coverage of more than 20,000 
users. Much of the growth of its popularity can be attributed to crossposting since channels of 
this kind regularly share each other's posts. Such connection was observed among "Legitimnyi 
(Legimitate one)", "Rezident (Resident)", "Temnyi Rytsar (Dark Knight)", "Sheptun (Whisperer)" 
channels which were in focus of Detector Media’s previous investigation.

1. Legitimniy (185 800 of followers within the monitored period)
2. Tayny deputata (MP secrets) (138 600)
3. Resident (131 900)
4. Temny Rytsar (Dark Knight) (71 600)
5. ZeRada (65 600)
6. Zhenshchina s kosoy (Woman with braid or Woman with vital shears) (61 000)
7. Sheptun (Whisperer) (54 000)
8. Spletnitsa (Gossip girl) (45 300)
9. Cartel (43 000)
10. Crocodile (38 500)
11. Shadow Anonymous (30 000)
12. Borodataya babushka (bearded granny) (26 800)
13. Sososyata (Soros-piglets) (17 700)
14. Ten na platen (17 400)
15. Russliy demiurge (16 200)
16. Temny Rytsar (Dark knight ) (10 000)
17. Pod mantiey (under the long robe) (5 000)
18. Hater (4 100)
19. Sekretov.net (No secrets) (4 000)

Anonymous channels where the DM experts identified 
some pro-Russian and anti—Western rhetoric:

REVIEW OF SPREAD OF 
PRO-RUSSIAN RHETORIC IN MASS MEDIA



CONCLUSIONS
In February 2021, the National Security and Defense Council staged a strike on pro-Russian 
propaganda on Ukrainian television. Then the TV channels from Medvedchuk's pool came under 
sanctions: 112th, Newsone, ZIK. Later on, an attempt to broadcast this media under the new 
logo of the “First Independent” TV Channel was prevented.

As a result, pro-Russian and anti-Western information campaigns and rhetoric on Ukrainian 
television have declined significantly. Some of the speakers who voiced these narratives on 
Medvedchuk's channels switched to NASH and Ukraina-24 TV channels. However, the overall 
degree of pro-Russian rhetoric has somehow decreased. Together with the audience that 
consumed it.

Instead, there has been no such sharp drop on the Internet. Following the February NSDC sanc-
tions, the online audience of anti-Western and pro-Russian narratives has shrunk by only a 
quarter. Thus, before the sanctions the three sites from Medvedchuk's pool had a total number 
of monthly hits at the level of 11 million (112.ua - 7.5 million, Newsone - 2.5 million, ZIK - 1.2 
million). Today, the statistics of views of these media on new domains are not available on the 
specialized site similarweb.com. This indicates low hits these sites have.

Instead, an IMI study found that six sites that spread anti-Western and pro-Russian narratives 
between 2020 and 2021 and conducted entire information campaigns of manipulation and 
misinformation, with a total of more than 42 million hits per month. Now, the three sites that 
failed to fall under the sanctions have a total of 31 million hits per month (strana.ua - 25 
million, vesti.ua - 4 million, golos.ua - 2 million).

That is, we can say that the Ukrainian online audience is still coming under influence of pro-Rus-
sian manipulative companies. And these media outlets with pro-Russian owners keep on 
spreading anti-Western and pro-Russian rhetoric.

Moreover, IMI analysts note that the sites of Medvedchuk's pool, strana.ua and vesti.ua 
increased the number of news with pro-Russian narratives after February 2021. In particular, 
they became leaders in the dissemination of narratives in the categories of "external govern-
ance" and "the escalation of the Ukrainian-Russian war is Ukraine’s doing" during the escalation 
at the front and Russia's built-up of troops to the borders with Ukraine and Crimea.




